20.10.2024 Koeajo Lataushybridi Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edes kookkaat, suorituskykyiset erikoismallit eivät ole enää turvassa yhä tiukkenevien päästörajojen hampailta. BMW M5:ssä on säilytetty V8-polttomoottori, silläkin kustannuksella, että lataushybridivoimalinja tekee autosta merkittävästi edeltäjää painavamman. Kookkaat ja suorituskykyiset autot ovat tietynlaisessa matkansa pääte- tai vähintään käännepisteessä. Ylemmän keskiluokan porrasperien äärimmilleen viritetyt versiot ovat vuosikymmenien ajan olleet eräänlaisia valmistajien mittapuita. Samaan aikaan niitä on kuitenkin myyty sen verran paljon, ettei niiden päästöille voi vain viitata kintaalla, ja onhan kyse myös näiden mallien kohdalla siitä miltä valmistajan tekeminen näyttää ulospäin. Yletöntä päästörevittelyä ei siis haluta tehdä julkisuuskuvankaan vuoksi.BMW M-osaston toimitusjohtaja Franciscus van Meel kertoo tilanteen olleen juuri tämä: asiakkaat tahtoivat yhä V8-moottoria, mutta päästörajat pakottivat tekemään kompromissin. Lopputuloksena on lataushybridi jonka voimalinjassa yhdistyy 4,4-litrainen V8-bensiinimoottori ja 8-portaisen momentinmuunninvaihteiston yhteyteen integroitu kestomagnetoitu sähkömoottori. Bensiinimoottori kykenee 430 kilowatin (585 hevosvoiman) huipputehoon, ja sähkömoottori puolestaan tuottaa parhaillaan 145 kW (197 hv). Yhteistehoa on parhaimmillaan käytettävissä 535 kW (727 hv) ja yhteisvääntöä hurjat 1000 Nm.Resepti kuulostaa ensiksi fiksulta: tarjolle luvataan V8-moottorin äänet ja luonne, mutta 22,1-kilowattituntinen akku takaa 67 kilometrin täysin sähköisen toimintamatkan tiputtamaan arjen käyttökustannuksia. Siinä on kuitenkin myös kääntöpuolensa. Uusin BMW M5 painaa nimittäin uhkeat 2 510 kilogrammaa.Kun esitetään lukuja, niille on hyvä hakea mittasuhteita. Edellisen sukupolven hybriditön BMW M5 painoi 1 895 kg. Kun tehoa tuolloin oli 442 kilowattia (600hevosvoimaa) ja vääntöä 750 newtonmetriä.Voimaero on siis myös merkittävä kiitos sähkömoottorin tuoman lisän. Merkittävästä teholisästä huolimatta ei suorituskykylukemat eivät ole huomattavasti aiempaa parempia, ja esimerkiksi 0–100 km/h -kiihdytyksessä uutuusmalli häviää edeltäjälleen kymmenyksellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäpakkaus tekniikkaaIsot massat tarkoittaa isoja voimia myös auton alustassa. Vakaan ajettavuuden ja urheilullisen käyttäytymisen takaamiseksi koria on täytynyt vahvistaa useista paikoista.M-osasto tietysti tiedostaa muutenkin painon tuomat vaikutukset ajettavuuteen. Näitä heikkouksia on pyritty ratkomaan esimerkiksi leveämmällä raidevälillä, ja lievällä, parhaimmillaan 1,5-asteisella nelipyöräohjauksella. Leveämpi raideväli on myös syy M-mallin hieman pullistetuille pyöränkaarille. Koria on jäykistetty reilusti sieltä sun täältä voimien hallitsemiseksi. Kun 2,5-tonnisella möhköllä ajetaan parhaillaan 305 kilometriä tunnissa, myös hidastaminen vaatii valtavia voimia. BMW M5:n kohdalla negatiivisesta kiihtyvyydestä huolehtii edessä kuusimäntäiset jarrusatulat, ja takana yksimäntäiset. Vakiona autossa on monimetallijarrulevyt, ja lisävarusteena on saatavilla myös keraamiset jarrut.BMW:n hybridiresepti vaikuttaa siis varsin ristiriitaiselta. Floppaako malli ajettavuudessa kuten lähes saman tekniikan jakava BMW XM, vai ovatko M-osaston työntekijät kaataneet intohimonsa edellämainitun katumaasturin sijaan 5-sarjaan ja onnistuneet kumoamaan painon tuomat vaikeudet? Tähän ja tarkempiin ajotuntumiin palataan hieman myöhemmin varsinaisen koeajoartikkelin muodossa embargon rauettua. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 7.8.2024 Koeajo Koeajo: BMW i5 Touring – sähköfarkulla voi ajaa ilman käsiä 15.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW F 900 GS – viimein kaikki on hyvin 11.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW iX2 xDrive30 – vankkaa suorituskykyä 3.6.2024 Koeajo Maistiainen: BMW i5 Touring – lääke sähköiseen farkunnälkään 20.3.2024 Koeajo Koeajo: BMW 550e xDrive – Johtotasoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ällönmakeaa mahan täydeltä - kullanvärinen Cadillac Escalade -limusiini 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 - Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?