28.5.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Citroën Ami – naurattava yritys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mopoautoluokkaan mahtuva täyssähköinen Citroën Ami jaksaa naurattaa vielä ratin takanakin. Tämä vitsi ei vanhene ihan pian. Ranskalainen tuplaviiksi on viime aikoina tuntunut jälleen löytävän oman oudon otteensa. Tuorein osoitus on täyssähköinen mopoautoluokan Citroën Ami, jota valmistaja on mainostanut Ranskassa muun muassa ”nopeimpana leivänpaahtimena”. Moottori on esitellyt autoa jo hyvin kattavasti ensikyytien ääreltä. Nyt saimme auton lyhyeen koeajoon Helsingin keskustassa, joten on maistiaisen vuoro. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Citroën Ami lyhyesti Kerrataan tässä yhteydessä kuitenkin sen verran, että minikokoinen sähköistetty pahvilaatikko on ajettavissa henkilöautoa kevyemmällä ajo-oikeudella. Siten huippunopeuskin on rajoitettu lukemaan 45 kilometriä tunnissa. Ranskassa hinta on alle 7 000 euroa ja juuri tämä tekee tästä niin mielenkiintoisen. Akun kapasiteetti on vain 5,5 kilowattituntia ja sen voi ladata täyteen tavallisesta Suko-pistokkeesta kolmessa tunnissa. Yhdellä latauksella päästään ihanneolosuhteissa noin 70 kilometriä. Vain noin 2,4 metriä pitkä ja 1,4 metriä leveä auto omaa koomiset mittasuhteet. Nelipyöräinen bajamaja joko hymyilyttää tai suorastaan naurattaa. Symmetrialla saa säästöä, joten esimerkiksi puskurit ovat identtiset. Samoin ovet on saranoitu eri reunoista, jotta samaa ovea on voitu käyttää molemmilla puolilla. Istuimet on asetettu limittäin, jotta molemmille matkaajille riittää hartiatilaa. Kuljettaja ylettyy helposti avaamaan apukuljettajan oven. Istuinosa on hyvin lyhyt, joten reisituki jää ohueksi ja ohjauspyörää on turha yrittää säätää mihinkään suuntaan. Ohjaamo tuntuu jopa avaralta vakiovarusteiseen panoraamalasikattoon asti jatkuvan lasipinnan ansiosta. Tavaransäilytys tapahtuu kojelaudan päälle sijoitettujen muovisten kaukaloiden, apukuljettajan edestä löytyvän kassikoukun ja istuimien taakse jäävän tilan rajoissa – minkäänlaista perinteistä tavaratilaa ei ole olemassa. Vilkkuttelua On aika kytkeä virrat päälle – auton käynnistäminen tapahtuu perinteisellä virta-avaimella. Ajosuunta valitaan kuljettajan istuimen istuinosan vasemmasta laidasta: R,N,D. Taustapeiliä ei ole. Sivupeilit on säädettävä käsin kaksiosaisen ikkunan läpi kurottamalla. Väärään asentoon asetettu peili kertoo itsestään sillä, että kaksiosainen ikkuna ei mahdu enää sulkeutumaan. Tietoviihdejärjestelmänä toimii vain matkaajan oma puhelin ja, yksi auton kolmesta saatavilla olevasta lisävarusteesta, erillinen Bluetooth-kaiutin. Puhelimelle on järkevä teline, jonka jalan läpi saa pujotettua latauskaapelin. Tätä on mietitty. Liikkeellähtö tapahtuu todella pehmeästi ja luonnollisesti äänettömästi. Hyvin pian huomaa pieniä hintaluokasta hönkiviä seikkoja. Ami vilkuttelee vieraille vielä suorankin puolella – vilkun palautus näyttää sekin puuttuvan, joten kuljettajan on otettava aktiivinen ote viiksestä. Toisaalta tuntuu, että ohikulkijoiden tekisi mieli vilkutella takaisin. Askeettisessa autossa on ilmastoinnin sijaan vain huurtenpoisto. Sen voimat eivät aivan riittäneet tihkusateesta märkänä sisään sännänneen toimittajan aiheuttamien huurteiden poistamiseen, vaan kaksiosaista ikkunaa piti lisäksi hieman raottaa. Ajokokemuksia Helsingistä Mukulakivet ylittyvät yllättävän asiallisesti eikä hampaiden paikkoja tarvinne uusia. Kapea ja korkea auto tanssii lambadaa raitiovaunukiskojen päällä – onneksi Amin mahtuu sijoittamaan omalle kaistalle vielä kiskojen viereenkin. Tämä on tarkoitettu kaupunkiin. Sen huomaa äänieristyksen puutteesta ja kevyestä ohjauksesta. Tämän nyt sanelee jossain määrin jo mopoauton nopeusrajoituskin. Voimavarat riittävät hyvin kaupunkiliikenteessä eikä jalkoihin tunnu jäävän, kunhan huippunopeus riittää. Tämä siitä huolimatta, että 6 kilowattia tuottava sähkömoottori on lähellä alkuperäisen rättisitikan tehoja – sähkömoottorin vääntö auttaa asiaa. Kääntöympyrä 7,2 metriä on pienoinen, mutta ei ennätystasoa. Pienen paketin pysäköinti on helppoa taustapeilin puutteesta huolimatta, sillä auto on kapoinen ja ylitykset olemattomat. Suurimman haasteen asettaa takalasiin liimattu punainen kolmio joka peittää näkyvyyttä aika tavalla. Lopulta kyseessä on sympaattinen ja hauska laite edullisella hinnalla. Autoon tätä ei tule verrata, mutta mopoautoja mätkitään mennen tullen. Vain ranskalainen osaa valmistaa sardiinipurkin, josta jää hyvä mieli. Jollain tavalla edullisuuden hyväksyy ominaisuutena ja laitteesta nauttii sellaisena kuin se on. Viimeistään syksyyn mennessä pitäisi selvitä saadaanko tätä Suomeen. Kiinnostuneita on kuulemma riittänyt – eikä ihme. Teksti ja kuvat: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe