10.6.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Citroën My Ami Buggy – kuka karkasi törmäilyautoradalta? Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën Ami on sympaattinen sähköinen mopoauto, jolla ranskalaismerkki on jälleen palannut outouksien valtakuntaan. My Ami Buggy sukeltaa syvemmälle, sillä kyseessä on rantakirppuhenkinen erikoiserä jo valmiiksi riisutusta autosta. Vuonna 2020 esitelty Citroën Ami ei sinänsä kaipaa enempää esittelyä. Jopa maahantuoja harkitsi sähköisen mopoauton tuomista Suomeen ja maassa voi silloin tällöin nähdä muutamia yksilöitä. Lopulta kääpiökokoinen ja sangen maltillisesti säävarusteltu Ami ei soveltunut viralliseen tuontiohjelmaan. Lähin Ami-maa on pian Tanska, joten etenemistä kuitenkin tapahtuu.Mutta sehän ei estä Citroënia irrottelemasta. Symmetristen puskurien ja ovien ympärille rakennettu Ami on kevyt perusversio, josta on nähty erilaisia versioita niin sisarmerkkien kuin käyttökohteiden mukaan. Ahtaille kujille soveltuva kääpiöpakettiauto? Löytyy. Topolinon paluu? Jo vain!Citroën itse on hulluttelemassa My Ami Buggyn kanssa. Jo My Ami -versionimi on puhdasta huumoria. Buggy on rantakirppuhenkinen erikoiserä avattavalla katolla, turvakaideovilla ja happokeltaisilla yksityiskohdilla. Voi juma.1 000 kappaleen erikoiserä myydään 20. kesäkuuta Amin myyntialueilla nettikaupassa ja tuskin edes 10 490 euron hinta jättää autoja varastoon. Buggy esiintyi jo kertaalleen 50 kappaleen erikoiseränä, mutta suuri suosio tuo Buggyn takaisin toisena painoksena. Citroënia mietityttää, onnistuuko joku tilaamaan My Ami Buggynsä vielä edellistä kierrosta nopeammin. Tuolloin nettikaupat saatiin tehtyä alle kolmessa minuutissa.Tavalliset Amit myydään autoliikkeiden sijasta elektroniikkaliikkeiden kautta. Ladataanhan se tavallisesta suko-pistokkeesta neljässä tunnissa kännykän tapaan. Lisäksi tarjolla on suorien kauppojen lisäksi erilaisia osamaksu- ja käyttömaksutyyppisiä optioita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLappu lattiassaMilanon ulkopuolella Stellantiksen testiradalla Citroën My Ami Buggy on suoraan sanottuna häiriintynyt kokemus. Muun liikenteen puuttuminen tekee alle kolmemetriselle mopoautolle lähinnä hyvää. 45 km/h nopeusrajoitin tulee nopeasti vastaan ja suljetulla alueella haluaisi tietysti lisää, mutta ei. Radan painaumassa sähkömoottori jopa katkoo tehoa, että nopeusrajaa ei vain ylitetä. Ainoa vaihtoehto on pitää poljin pohjassa minuuttikaupalla ja koettaa suunnitella sopivat ajolinjat kaarroksiin.Auton tunnelmasta tulee kartingin sijaan mieleen huvipuistojen törmäilyautot, sillä sähkömoottorin lineaarinen veto, kohtuullisen pysty ajoasento ja ovien virkaa toimittavat kaiteet vievät heti ajatukset lapsuuden kesiin. Yksi My Ami Buggyn erikoisuuksista on ohjauspyörään asennettu vetskaritasku pikkutavaroille, sillä eihän täällä mitään turvatyynyä tarvita, tämähän on vain hupia (ja mopoauto). Rattitaskun voi lähtiessä napsauttaa osaksi asustusta.Periaatteessa Citroën My Ami Buggyn voi sääsuojata erilaisilla muoveilla, mutta kyllähän auto on tarkoitettu juuri kesähelteille luukut auki. Jopa auringossa kuumentunut musta ovikaide jäähtyy ajoviimasta.Aijettä. Yksi hitaimmista mieleenpainuvista koeajoista.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous