10.6.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Citroën My Ami Buggy – kuka karkasi törmäilyautoradalta? Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën Ami on sympaattinen sähköinen mopoauto, jolla ranskalaismerkki on jälleen palannut outouksien valtakuntaan. My Ami Buggy sukeltaa syvemmälle, sillä kyseessä on rantakirppuhenkinen erikoiserä jo valmiiksi riisutusta autosta. Vuonna 2020 esitelty Citroën Ami ei sinänsä kaipaa enempää esittelyä. Jopa maahantuoja harkitsi sähköisen mopoauton tuomista Suomeen ja maassa voi silloin tällöin nähdä muutamia yksilöitä. Lopulta kääpiökokoinen ja sangen maltillisesti säävarusteltu Ami ei soveltunut viralliseen tuontiohjelmaan. Lähin Ami-maa on pian Tanska, joten etenemistä kuitenkin tapahtuu. Mutta sehän ei estä Citroënia irrottelemasta. Symmetristen puskurien ja ovien ympärille rakennettu Ami on kevyt perusversio, josta on nähty erilaisia versioita niin sisarmerkkien kuin käyttökohteiden mukaan. Ahtaille kujille soveltuva kääpiöpakettiauto? Löytyy. Topolinon paluu? Jo vain! Citroën itse on hulluttelemassa My Ami Buggyn kanssa. Jo My Ami -versionimi on puhdasta huumoria. Buggy on rantakirppuhenkinen erikoiserä avattavalla katolla, turvakaideovilla ja happokeltaisilla yksityiskohdilla. Voi juma. 1 000 kappaleen erikoiserä myydään 20. kesäkuuta Amin myyntialueilla nettikaupassa ja tuskin edes 10 490 euron hinta jättää autoja varastoon. Buggy esiintyi jo kertaalleen 50 kappaleen erikoiseränä, mutta suuri suosio tuo Buggyn takaisin toisena painoksena. Citroënia mietityttää, onnistuuko joku tilaamaan My Ami Buggynsä vielä edellistä kierrosta nopeammin. Tuolloin nettikaupat saatiin tehtyä alle kolmessa minuutissa. Tavalliset Amit myydään autoliikkeiden sijasta elektroniikkaliikkeiden kautta. Ladataanhan se tavallisesta suko-pistokkeesta neljässä tunnissa kännykän tapaan. Lisäksi tarjolla on suorien kauppojen lisäksi erilaisia osamaksu- ja käyttömaksutyyppisiä optioita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lappu lattiassa Milanon ulkopuolella Stellantiksen testiradalla Citroën My Ami Buggy on suoraan sanottuna häiriintynyt kokemus. Muun liikenteen puuttuminen tekee alle kolmemetriselle mopoautolle lähinnä hyvää. 45 km/h nopeusrajoitin tulee nopeasti vastaan ja suljetulla alueella haluaisi tietysti lisää, mutta ei. Radan painaumassa sähkömoottori jopa katkoo tehoa, että nopeusrajaa ei vain ylitetä. Ainoa vaihtoehto on pitää poljin pohjassa minuuttikaupalla ja koettaa suunnitella sopivat ajolinjat kaarroksiin. Auton tunnelmasta tulee kartingin sijaan mieleen huvipuistojen törmäilyautot, sillä sähkömoottorin lineaarinen veto, kohtuullisen pysty ajoasento ja ovien virkaa toimittavat kaiteet vievät heti ajatukset lapsuuden kesiin. Yksi My Ami Buggyn erikoisuuksista on ohjauspyörään asennettu vetskaritasku pikkutavaroille, sillä eihän täällä mitään turvatyynyä tarvita, tämähän on vain hupia (ja mopoauto). Rattitaskun voi lähtiessä napsauttaa osaksi asustusta. Periaatteessa Citroën My Ami Buggyn voi sääsuojata erilaisilla muoveilla, mutta kyllähän auto on tarkoitettu juuri kesähelteille luukut auki. Jopa auringossa kuumentunut musta ovikaide jäähtyy ajoviimasta. Aijettä. Yksi hitaimmista mieleenpainuvista koeajoista. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia