Citroën My Ami Cargo

Ajoneuvot Uutinen 7.5.2021

Citroën My Ami Cargo – pikkiriikkinen pikkupaku sähköllä

Täyssähköinen minipaku Citroën My Ami Cargo kuuluu mopoautoluokkaan. Sympaattinen ja hyvin rajoittunut tuote saattaa tarjota erinomaisen ratkaisun tiettyihin tilanteisiin.

Ranskalaisvalmistaja jatkaa hulluttelua ja hassuttelua uuteen suuntaan. Moottori ehti jo napata ensikyydit täyssähköisestä mopoautoluokkaan istuvasta Amista jo yli vuosi sitten samalla valmistajalle hattua kohottaen. Nyt vuorossa on samaan perustaan pohjautuva pakettiautoversio Citroën My Ami Cargo.

Pakuun mahtuu mukaan kaiken kaikkiaan jopa 400 litraa tavaraa mielenkiintoisesti ratkaistun uudelleenjärjestelyn ansiosta. Taas on kehitetty jotakin uutta.

Sähköiset lukuarvot ovat käytännössä ennallaan. Pieni 5,5 kilowattitunnin akku mahdollistaa latauksen tavallisesta pistokkeesta kolmessa tunnissa täyteen ja tuo mahdollistaa 75 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Auton 6 kilowatin tehoinen sähkömoottori kiidättää auton 45 kilometrin tuntinopeuteen.

Citroën My Ami Cargo

Citroën My Ami Cargo

Kyseessä todella on tällä hetkellä varsin uniikki paikallispäästötön kuljetusratkaisu erityisesti ahtaisiin kaupunkien keskustoihin, joissa välimatkat ovat lyhyitä ja parkkipaikat pieniä. Pieni pakettiauto Citroën My Ami Cargo voi tarjota uusia ovia käsityön taitajille, valokuvaajille, myyntityötä tekeville ja joillekin viranomaisille. Rajoitteet on toki syytä tiedostaa sekä tilan, huippunopeuden että toimintamatkan suhteen.

Uusi Cargo yhdistelee pakettiauton tiloihin myös mahdollisuuden työskennellä autosta käsin. Sääsuoja ja tilat ovat valtava etu kaksipyöräisiin kulkuneuvoihin verrattaessa, mutta neljä pyörää tuovat toki mukanaan myös rajoitteita.

Citroën My Ami Cargo

Pakettiauton vaatimaa tilaa on luotu kuljettajan viereen apukuljettajan paikan tilalle. Kyseessä on muokattavissa oleva tila erilaisia käyttötarkoituksia varten. Valmistaja on ottanut huomioon ainakin paketit, työkalut, kirjeet, kukat ja ruokakuljetukset.

Apukuljettajan tilalla on 260 litraa vetävä tavaratila, jonka maksimikuorma on 140 kilogrammaa. Siihen on rakennettu seitsemästä osasta koostuva muovinen, suojattu, kuljetuslaatikko.

Citroën My Ami Cargo

Ensinnäkin kuljettaja erotetaan tavaratilasta pystysuuntaisella tilanjakajalla – ihan jo turvallisuussyistäkin. Tuo tilanjakaja on suunniteltu niin, että se ei haittaa näkyvyyttä.

Muokattavissa oleva hyllytaso kestää 40 kilogramman massan ja luo ikään kuin työtason. Siihen on luotu A4-paperiarkin mallinen leikkaus dokumentteja tai vaikkapa tablettia varten. Tasoa voidaan liikuttaa kuljettajan lähelle työskentelyä varten tai lähemmäs apukuljettajan ovea, jotta kuljettaja pääsee käsiksi tavaratilan sisältöön suoraan omalta paikaltaan.

Työtaso on myös poistettavissa kokonaan, jotta korkemmat esineetkin mahtuvat tarvittaessa kyytiin. Tavaratilan lattiatasolle on kaksi eri asentoa. Alemmassa asennossa se luo tasaisen tilan, johon mahtuu 1,2 metriä pitkä esine.

Citroën My Ami Cargo

Työtason takaosasta löytyy pieni suljettava kuljetuslaatikko, jonne voidaan laittaa pienempiä arvokkaita esineitä, kuten aurinkolasit tai matkapuhelin. Tämä on avattavissa perinteisesti painikkeesta painamalla.

Myynnin on tarkoitus alkaa kesäkuun alkupuolella verkon välityksellä. Cargon autoveroton lisähinta on noin 400 euroa tavallisempaan Amiin nähden, mutta emme vielä tiedä nähdäänkö näitä koskaan Suomessa.

 

Kuvat ja lähde: Citroën

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Citroën

Kaikki koeajot

Uusimmat