1.2.2025 Koeajo Sähkö Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat Grande Panda palauttaa italialaismerkin jälleen elämäniloiseen aikaan. Fiatin pääjohtaja Olivier Francois ei kaunistele 126-vuotiaan italialaismerkin viimeistä tusinaa vuotta. Talouskriisi, Chryslerin kriisi, pandemonia, raaka-ainekriisi ja suurimman osan mallistosta syönyt GSR II -turvalaitesäädös ovat jättäneet Fiatin myymään lähinnä eioota. Tuttu Panda, italialaisille pandino (pikkupanda), jatkaa, mutta B-segmenttiin kaivattaisiin jotain uutta.Siispä nyt vuorossa on Fiat Grande Panda. Isottelu on hiukan kyseenalaista milliä vaille nelimetrisen auton kohdalla, mutta Grande Panda haluaa erottautua juuri varsinaiseen Pandaan nähden. Perusratkaisut ovat tuttuja muista Stellantiksen "Smart Car Platform" -autoista, kuten Citroën ë-C3, mutta Grande Pandan suhteen on kunnianhimoa nelivedon ja ehkä jopa avolavan verran. Pinnan alla ovat samat vaihtoehdot: hybridisoitu polttomoottori tai noin 320 kilometrin toimintamatkaan yltävä sähköversio. Fiatin tavoitteena on tehdä Grande Pandasta todellinen maailmanauto. Se on myös syy, miksi nimeksi valikoitui iso Panda, eikä esimerkiksi Punto tai Uno: Euroopassa takavuosien suositut mallinimet toimisivat, mutta muualla maailmassa ne herättävät vähemmän sympatiaa. Samoin auton muodossa oli helppo viitata alkuperäiseen Fiat Pandaan ja luoda, jälleen, tilatehokas kompaktiauto.Pienten kansanautojen luominen on ehkä automaailman vaikein temppu, sillä vähäiset eurot tai materiaaligrammat täytyy kohdistaa poikkeuksellisen taitavasti. Fiatin filosofia Grande Pandassa on ollut se, että jos kaikille tarjotaan paljon, vaihtoehtoja on vähemmän. Niinpä sisustavärityksiä on tasan yksi, varustetasoja sähköversiossa kaksi ja hybridissäkin vain kolme. Auton nokkelin temppu, keulaan sisäänrakennettu latauskaapeli, jäänee Suomessa harvinaisuudeksi, sillä keulakaapeli ei tue kolmivaihelatausta. Suomeen Fiat Grande Panda ennättää noin alkukesästä, jolloin oletettavasti hybridiversio ja sähköversio saapuvat samoihin aikoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 9.5.2024 Koeajo Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 9.4.2024 Koeajo Maistiainen: Fiat 600e – nätti kuin naperokarkki 6.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Fiat e-Doblò Van – bye bye vanha Doblò, tervetuloa uusi! 21.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat e-Scudo Maxi Crewcab – Pikkubändin sähköinen keikkabussi, basistille paikka varattuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”