21.3.2025

Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija

Kuva Tuomas Rajala

Kilpailu markkinoiden edullisimman sähköauton tittelistä on käynnissä. Tuohon joukkoon tähtää myös Hyundai Inster.

Inster maksaa halvimmillaan 25 990 euroa. Tuolla hinnalla korealaisvalmistajan pikkuinen sähköauto istahtaa Suomen kolmanneksi halvimman sähköauton paikalle. Kärkipaikalla paistattelee alehinnalla myytävä MG4 (24 500€) ja kakkosena Citroën ë-C3 (25 290€). Sähköautokisailua käydään siis tätä nykyä huipputehon lisäksi myös pienimmällä hinnalla.

Millä keinoin Hyundain hinta on painettu alas? Insterin suurin eroavaisuus kalliimpiin automalleihin löytyy toki auton fyysisestä koosta. Hyundai on pienikokoinen kaupunkiauto. Pituutta söpöläisellä on 3,8 metriä, eli 14 senttiä vähemmän kuin vaikkapa Toyota Yariksella.

Insterin pieneen mittaan mahtuu yllättävän paljon autoa, sillä kyytiin menee helposti neljä aikuista. Takapenkin tilat ovat paljon hulppeammat kuin ulkomuoto antaisi olettaa. Tilan puolesta suurempi haaste on auton leveys.

Hyundain pieni sähköauto on 160 cm leveä, eli 20 senttiä kapeampi kuin suurin osa markkinoilla olevista perusautoista. Sisätilassa se tarkoittaa ongelmia. Etenkin jos kuljettaja on nostanut joskus tosissaan punttia tai sattuu olemaan siunattu horisontaalisesti merkittävämmällä genetiikalla.

Insterin hytti on todella kapea, ja itselläni on hieman vaikeuksia mahtua kuskin paikalle. Ovi painaa olkapäähän ja olo on alkuun hieman klaustrofobinen. Pieneen tilaan toki tottuu, mutta isolle kuskille auto ei tarjoa ajomukavuutta pitkille matkoille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pieni akku, isot kilometrit

Hintaa on painettu alas toki myös montaa muuta nykyautoa pienemmällä akulla. Hinnat alkaen -mallissa akku on 42 kWh, joka antaa etuvetoiselle autolle 327 kilometrin WLTP-toimintamatkan. Suuremmalla 49 kWh:n akulla toimintamatka on jopa 370 kilometriä.

Pitkä toimintamatka perustuu alhaiseen kulutukseen. WLTP-vertailuluku on 14,3 kWh. Tämä toteutuu helposti jopa muutaman plusasteen lämpötilassa. Itse asiassa lyhyellä koeajolenkillä Inster pihisteli kaupunkiajossa jopa selvästi tuon alle.

Vaikka kyseessä on todellinen hinnat alkaen –automalli, ei sitä monestakaan asiasta uskoisi. Inster on hyvin varusteltu pikkuauto, jonka ominaisuudet tuntuvat olevan paljon hintaansa paremmat.

Jos perusvarustelu InTo tarkoittaa lämpöpumppua, digimittaristoa, tietoviihdenäyttöä, pysäköintitutkia, mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja turvallisuusvarusteita. V2L, eli virran ulosotto tosin löytyy vasta kalliimmasta varustelutasosta.

Hyundai Inster on pikaisen testin perustella vakuuttava hapissähkäri, jonka kohdalla ominaisuuksista ei juuri joudu tinkimään hinnan vuoksi. Palaamme auton sielunmaisemaan syvemmin pidemmän koeajon merkeissä hieman tuonnempana.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat