30.3.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Kia Picanto on nyt tilavampi ja huomattavasti mielenkiintoisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Avarammat tilat ja pirteämpi olemus ovat uuden Kia Picanton vahvuuksia. Valot ovat auton silmät. Kia Picantossa ne on muotoiltu sympaattisen suuriksi, mutta hivenen tuimiksi. Jos pikkuauto olisi hahmo, olisi se lempeän vihainen Angry Birds. Harmaavarpusen aika on ohi.Uusien kuorien alta löytyy kolmannen sukupolven pikku-Kia. Ulkomitat ovat ennallaan (pituus 3595 mm, leveys 1595 mm), mutta akseliväliä on venytetty 15 millimetriä tasan 2,4 metriin. Samalla auton etuylitystä on lyhennetty 25 millimetriä, jonka kerrotaan avittaneen tavaratilan laajenemisessa 255 litraan (+ 55 litraa).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitat kohdillaanPikkuauton kohdalla mittojen säilymisen voi ottaa positiivisena uutisena, isompi ei aina ole parempi. Picanto kätkee käyttökelpoiset tilat neljälle henkilölle. Sisustan materiaalit ovat autoluokka huomioiden laadukkaita, ja Kian konstailematon ergonomia ansaitsee tälläkin kertaa kehut.Ajoasento ei tarjoa kalliimpien autojen säätövaroja, eli ohjauspyörä jää hieman kauas ja istuimen reisituki vajaaksi, mutta tilanteeseen tottuu yllättävän nopeasti.Takana tilaa on keskimittaisen ulkomitat huomioiden hienosti, ja alhaalle lasketun lattian ansiosta reisitukikin on kunnossa. Selkänojan kulma tarjoaa sopivan ryhdikkään istuma-asennon, ja pääntilaa riittää hieman keskimittaista pidemmällekin.Avarimmillaan tavaratilan pohja on matalalla, joten tavarat nostetaan kynnyksen yli tilan pohjalle. Mikäli täysiä litroja ei tarvitse, voi kaksiosaisen välipohjan nostaa korkeampaan asentoon, jolloin kuormauskynnys häviää. Tällöin istuimet kaadettuna tilasta muodostuu kohtuullisen tasainen.Nopeampi ohjausKasvaneiden tilojen ja edeltäjää mielenkiintoisemman muotoilun ohella valmistaja kertoo parantaneensa Picanton ajettavuutta. Ohjausvälitystä on nopeutettu 13 prosenttia, ja kieltämättä Picanto taittuu maaseututien mutkiin tai korttielin kulmiin juuri sopivilla kääntöliikkeillä.Kevyen vaivattomaksi säädetty ohjaus ei tarjoa ensiluokkaista ohjaustuntoa, mutta ohjaus tuntuu silti luonnolliselta. Ohjauksen parina on kuoppaisemmallakin tiellä viihtyvä alusta, joten kevyttä autoa ajaa sekä vaivattomasti, että mielellään. Poikittaissaumat ja terävät hidastetöyssyt tosin aiheuttavat terävähköjä tärähdyksiä.Turbovoimaa loppuvuodestaLitraisen perusmoottorin kolme sylinteriä ahertavat 67 hevosvoiman edestä. Sympaattisen pärinän saattelemana syntyvät hevosvoimat riittävät, mikäli kaasujalka ei ole arkailevaa sorttia eikä kuljettajalla ole kiire.Vaivattomampaa menoa tarjoaa 1,2-litrainen, joka puurtaa 87 hevosvoiman edestä. Myöhemmin mallisto laajenee yksilitraisen turboahtimella höystetyllä painoksella, joka tuottaa tasan sata hevosvoimaa. Suomessa menomoottori tarjotaan urheilullisen ilmeen tarjoavan GT-line -varustelun kera.Muun muassa Opel Karlin, Hyundai i10:n, Renault Twingon ja Volkswagen Upin sisarmalleineen kanssa samoista markkinoista kilpailevan Picanton hinnat alkavat 13 490 eurosta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja