21.3.2025 Koeajo Lataushybridi Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Outlander PHEV uudistuu merkittävästi, ja pakottaa nykyiset omistajat harkitsemaan vaihtamista. Kun ensimmäinen Mitsubishi Outlanderin ladattava hybridi ilmestyi, suomalaiset sekosivat ja ryntäsivät SUV-kaupoille. Outlander oli ensimmäisiä oikeasti käyttökelpoisia ladattavia hybridejä. Maamme tiestöllä kurvaille edelleen hillitön määrä vanhemman sukupolven Outlandereita ja siksi kiinnostus uutta mallia kohtaan on suurta.Ensi silmäyksellä käy ilmi, että uuden Outlanderin ulkokuoreen on panostettu. Etenkin isoilla vanteilla varustettuna Mitsubishin kookas SUV on lähes pöyhkeän näköinen. Auton keula kohoaa pystysuoraan kohti korkeuksia, mikä korostaa auton maskuliinisuutta.Muoto tuo mieleen amerikkalaisen autoteollisuuden, mutta pienellä twistillä. Vaikuttaa siltä, että kiinalaiset olisivat ostaneet perinteisen jenkkimerkin ja tehneet siihen omat muokkauksensa. Valmistusmaa on kuitenkin Japani.Outlander PHEV:n voimanlähde koostuu 2,4-litraisesta bensiinimoottorista ja kahdesta sähkömoottorista. Yhteistehoa on 248 hevosvoimaa ja vääntöä 450 Nm. Voimalinjassa siis riittää potkua, mutta sitä ei välttämättä huomaa koeajolla. Mitsubishi ei nimittäin ole erityisen räväkkä tapaus. Auto kyllä hyökkää alkukiihdytykseen, mutta vedot lakkaavat pian.Ajoakku on kapasiteetiltaan 16,8 kWh, eli pitkälti keskitasoa. Akkupaketilla luvataan 86 kilometrin sähköinen toimintamatka, ja polttoainetankin kanssa yhteensä 844 kilometriä. Tämä siis optimaalisissa olosuhteissa. Sähkörange on kunnossa, mutta ei aiheuta ihastuneita huokauksia.Latausluukun alta löytyy pieneksi yllätykseksi myös Chademo-pistoke, joka on niin japanilaista kuin olla ja voi. Meillä Chademo-laturit ovat pitkälti poistuneet julkisesta latausverkostosta, joten nopeamman latauksen hyödyntäminen on vähän niin ja näin. Jos laturi löytyy, niin akku täyttyy 10–80 prosentin lataukseen 38 minuutissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi uljas ohjaamoOhjaamon suhteen Mitsubishi on päivittänyt ilmettään roppakaupalla. Penkit ovat nahkaverhoillut ja hallintalaitteet aiempaa modernimmat. Nyt voisiki sanoa, että Mitsubishi on vihdoin saanut ohjaamon samalle tasolle kilpailijoiden kanssa, tai ainakin melkein.Outlanderin ongelma on tietoviihdenäyttö, joka on informaatioarvoltaan ja suunnittelultaan heikko. Näytön kautta on todella hankalaa löytää olennaisia ominaisuuksia, ja valikot ovat sekavat. Lyhyen koeajon aikana tulin tuhlanneeksi hävyttömän suuren osan ajoajasta muun muassa nopeusvaroituksen merkkiäänen vaientamiseen. Lopun kaiken operaatio ei edes onnistunut.Mitsubishin nopeusvaroitus on nimittäin yksirasittavimmista kokemistani. Auto etsiskeli ympäristöstä liikennemerkkejä olemattomista paikoista, ja vaihteli nopeusrajoitusta useamman kerran minuutissa. Ja joka kerta nopeusvaroitus piipitteli omiaan.Ajokokemuksena Mitsubishi Outlander PHEV on jykevä, kuten edeltäjänsäkin. Auto tuntuu vakaalta, kuten tässä luokassa kuuluukin. Auto myös näyttää hintaansa kalliimmalta, sillä halvimmillaan Mitsun SUV irtoaa kaupasta 50 000 eurolla.Mitsubishi on tehnyt Outlanderin kanssa hyvää työtä monessa mielessä. Etenkin muotoilu miellyttää silmää. Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 3.4.2024 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Colt – perusarjen peruspuurtaja 12.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV ja paluu Euroopan markkinoille 1.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Colt – vain silmänreiät sanomalehdessä puuttuvat naamioitumistempusta 17.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross – mukavaa ja retroa nelivetoilua 21.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX 1.6 HEV – vihdoin jotain uutta, vaikkakin lainahöyhenin 14.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross sähköistyi houkuttelevaksi hybridinelivedoksi 18.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kromia ja kunnianhimoa nokkaan – Mitsubishi Space Star 7.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX ja kuinka sama auto saa neljännen kasvojenkohotuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”