21.3.2025

Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa

Kuva Tuomas Rajala

Mitsubishi Outlander PHEV uudistuu merkittävästi, ja pakottaa nykyiset omistajat harkitsemaan vaihtamista.

Kun ensimmäinen Mitsubishi Outlanderin ladattava hybridi ilmestyi, suomalaiset sekosivat ja ryntäsivät SUV-kaupoille. Outlander oli ensimmäisiä oikeasti käyttökelpoisia ladattavia hybridejä. Maamme tiestöllä kurvaille edelleen hillitön määrä vanhemman sukupolven Outlandereita ja siksi kiinnostus uutta mallia kohtaan on suurta.

Ensi silmäyksellä käy ilmi, että uuden Outlanderin ulkokuoreen on panostettu. Etenkin isoilla vanteilla varustettuna Mitsubishin kookas SUV on lähes pöyhkeän näköinen. Auton keula kohoaa pystysuoraan kohti korkeuksia, mikä korostaa auton maskuliinisuutta.

Muoto tuo mieleen amerikkalaisen autoteollisuuden, mutta pienellä twistillä. Vaikuttaa siltä, että kiinalaiset olisivat ostaneet perinteisen jenkkimerkin ja tehneet siihen omat muokkauksensa. Valmistusmaa on kuitenkin Japani.

Outlander PHEV:n voimanlähde koostuu 2,4-litraisesta bensiinimoottorista ja kahdesta sähkömoottorista. Yhteistehoa on 248 hevosvoimaa ja vääntöä 450 Nm. Voimalinjassa siis riittää potkua, mutta sitä ei välttämättä huomaa koeajolla. Mitsubishi ei nimittäin ole erityisen räväkkä tapaus. Auto kyllä hyökkää alkukiihdytykseen, mutta vedot lakkaavat pian.

Ajoakku on kapasiteetiltaan 16,8 kWh, eli pitkälti keskitasoa. Akkupaketilla luvataan 86 kilometrin sähköinen toimintamatka, ja polttoainetankin kanssa yhteensä 844 kilometriä. Tämä siis optimaalisissa olosuhteissa. Sähkörange on kunnossa, mutta ei aiheuta ihastuneita huokauksia.

Latausluukun alta löytyy pieneksi yllätykseksi myös Chademo-pistoke, joka on niin japanilaista kuin olla ja voi. Meillä Chademo-laturit ovat pitkälti poistuneet julkisesta latausverkostosta, joten nopeamman latauksen hyödyntäminen on vähän niin ja näin. Jos laturi löytyy, niin akku täyttyy 10–80 prosentin lataukseen 38 minuutissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi uljas ohjaamo

Ohjaamon suhteen Mitsubishi on päivittänyt ilmettään roppakaupalla. Penkit ovat nahkaverhoillut ja hallintalaitteet aiempaa modernimmat. Nyt voisiki sanoa, että Mitsubishi on vihdoin saanut ohjaamon samalle tasolle kilpailijoiden kanssa, tai ainakin melkein.

Outlanderin ongelma on tietoviihdenäyttö, joka on informaatioarvoltaan ja suunnittelultaan heikko. Näytön kautta on todella hankalaa löytää olennaisia ominaisuuksia, ja valikot ovat sekavat. Lyhyen koeajon aikana tulin tuhlanneeksi hävyttömän suuren osan ajoajasta muun muassa nopeusvaroituksen merkkiäänen vaientamiseen. Lopun kaiken operaatio ei edes onnistunut.

Mitsubishin nopeusvaroitus on nimittäin yksirasittavimmista kokemistani. Auto etsiskeli ympäristöstä liikennemerkkejä olemattomista paikoista, ja vaihteli nopeusrajoitusta useamman kerran minuutissa. Ja joka kerta nopeusvaroitus piipitteli omiaan.

Ajokokemuksena Mitsubishi Outlander PHEV on jykevä, kuten edeltäjänsäkin. Auto tuntuu vakaalta, kuten tässä luokassa kuuluukin. Auto myös näyttää hintaansa kalliimmalta, sillä halvimmillaan Mitsun SUV irtoaa kaupasta 50 000 eurolla.

Mitsubishi on tehnyt Outlanderin kanssa hyvää työtä monessa mielessä. Etenkin muotoilu miellyttää silmää.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat