29.4.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Odotettu sähköauto Škoda Enyaq tarjoaa hulppeat tilat ja mukavaa kyytiä Tavallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan Škodan uuden sukupolven sähköautoon. Eniten Enyaq iV:n ratin takana huomiota kiinnittää mukavuus. Škoda Enyaq iV iskee juuri siihen luokkaan, johon uusia sähköautoja on kaivattu. Se on siis moneen käyttöön riittävän tilava perheauto. Kokonaispituutta autolla on noin 4,65 metriä, leveyttä 1,88 metriä ja korkeudeksi kirjataan 1,6 metriä. Akseliväli on sähköautoille tyypilliseen tapaan ulkomittoihin nähden pitkä ja Enyaqin tapauksessa 2,77 metriä.Auto on nykytyyliin korimalliltaan katumaasturihenkinen. Muotoilussa on Škodalle ominaista kulmikkuutta, ja keulaa koristaa massiivinen maski. Suhteellisesti pitkän akselivälin seurauksena ylitykset ovat lyhyet ja keula näyttää sivusta tarkasteltaessa poikkeuksellisen lyhyeltä.Sisätiloissa on hyvin avarat tunnelmat. Kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy kauas vietyyn tuulilasiin, minkä ansiosta ohjaamo tuntuu jopa kokoistaan isommalta. Mittaristo on MEB-alustalle rakentuvien sisarmallien tavoin pieni ja lähes kaikkia toimintoja ohjataan keskikonsolin ison kosketusnäytön kautta. Muutaman pikavalintapainikkeet Škoda on kuitenkin jättänyt keskikonsoliin, ja ne helpottavat esimerkiksi ajoasetusten vaihtamista. Lisäksi kuljettajalle tarjoillaan perinteinen lisäviiksi vakionopeudensäätimen käyttöön.Takapenkillä on suorastaan hulppeasti tilaa ja aikuisillekin hyvä istuma-asento. Tavaratilaa on perusmuodossaan lähes 600 litraa ja tila on luonnollisesti laajennettavissa. Keulapellin alla ei ole valitettavasti lisätilaa latauskaapeleille, vaan niille on varattu lokero tavaratilan välipohjan alta. Ihan kivahan ne on saada piiloon, mutta pitkille matkoille lähdettäessä tarvittavat kaapelit kannattaa muistaa ottaa helpommin saavutettavaan paikkaan ennen tavaroiden lastaamista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuus kunniaanŠkodan maahantuoja on saanut nipun tehtaan autoja vierailemaan Suomessa ja pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan Enyaqiin ratin takaa. Saimme allemme ensivaiheessa myynnissä olevasta kahdesta akkuversiosta isomman ja samalla tehokkaamman. Tässä versiossa tehoa on tarjolla 150 kW (204 hv), ja akuston käytettävissä oleva kapasiteetti on 77 kWh, mikä mahdollistaa WLTP-syklin mukaisessa ajossa noin 520 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Pienempiakkuisen vastaavat luvut ovat 132 kW (180 hv), 58 kWh ja 410 kilometriä. Molemmat versiot ovat alkuvaiheessa tarjolla vain takavetoisina, mutta myöhemmin mallisto täydentyy myös tehokkaammilla nelivetoversioilla. Lataaminen hoituu 11 kW AC-laturilla tai CCS-standardin mukaisella pikalaturilla. Vakiovarusteena DC-lataus on mahdollista 50 kW teholla, mutta mallista riippuen teho on mahdollista nostaa 100 tai 125 kW:iin.Heti liikkeellelähdöstä alkaen huomio kiinnittyy mukavuuteen ja vaivattomuuteen. Sähköautoille tyypilliseen tapaan iso osa mukavuutta toki on katkoton veto ja viiveetön reagointi kaasupolkimen painalluksiin. Skoda on kuitenkin malttanut tehdä polkimen vasteesta miellyttävän rauhallisen, mikä helpottaa entisestään liikkeiden pitämistä pehmeänä. Jotkin kilpailevat tahot tuntuvat menneen lievän yliherkkyyden puolelle varmaankin ajatuksena korostaa auton reaktiivisuutta. Toki polkimen pohjaan painamalla myös Enyaq liikahtaa riittävään tahtiin.Voimalinjan toiminnan lisäksi myös alustaa voi kehua mukavaksi. Koeajoauto oli varustettu säädettävällä iskunvaimennuksella, joka tarjosi kaikissa tilanteissa kaupungin ja moottoritien välillä erittäin pehmeää kyytiä. Iskunvaimennuksen säätöalue on varsin laaja, mutta se tuntuu vaikuttavan lähinnä aivan liikeradan alkupäähän. Toisin sanoen Sport-asetus tuo mukanaan kovemman tuntuman, mutta isommissa epätasaisuuksissa silläkin asetuksella kori tekee varsin isoja liikkeitä. Sinänsä tämä on ymmärrettävää, sillä onhan autolla omamassaakin noin 2 100 kiloa. Tärkeänä mukavuustekijänä myös sisämelu pysyy hyvin kurissa myös moottoritienopeuksissa.Škoda Enyaq iV:ssä on palikat hyvin kohdallaan. Se tarjoaa tilaa, mukavuutta ja vaivatonta arkiautoilua. Kun kokonaisuus on vielä hinnoiteltu varsin järkevältä tuntuvasti voi autolle ennakoida kiitettävää menestystä. Pienemmällä akulla Enyaqin hinnat alkavat 44 157 ja isommalla akulla 49 318 eurosta. Teksti ja kuvat: Mikko AutioLisää aiheestaNiin mikä oli: MEB on sähköautoon suunniteltu perusrakenne Sähkömaasturit Škoda Enyaq ja Volkswagen ID.4 jakavat samat geenit, mutta mitä eroja autoista paljastuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous