29.4.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Odotettu sähköauto Škoda Enyaq tarjoaa hulppeat tilat ja mukavaa kyytiä Tavallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan Škodan uuden sukupolven sähköautoon. Eniten Enyaq iV:n ratin takana huomiota kiinnittää mukavuus. Škoda Enyaq iV iskee juuri siihen luokkaan, johon uusia sähköautoja on kaivattu. Se on siis moneen käyttöön riittävän tilava perheauto. Kokonaispituutta autolla on noin 4,65 metriä, leveyttä 1,88 metriä ja korkeudeksi kirjataan 1,6 metriä. Akseliväli on sähköautoille tyypilliseen tapaan ulkomittoihin nähden pitkä ja Enyaqin tapauksessa 2,77 metriä.Auto on nykytyyliin korimalliltaan katumaasturihenkinen. Muotoilussa on Škodalle ominaista kulmikkuutta, ja keulaa koristaa massiivinen maski. Suhteellisesti pitkän akselivälin seurauksena ylitykset ovat lyhyet ja keula näyttää sivusta tarkasteltaessa poikkeuksellisen lyhyeltä.Sisätiloissa on hyvin avarat tunnelmat. Kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy kauas vietyyn tuulilasiin, minkä ansiosta ohjaamo tuntuu jopa kokoistaan isommalta. Mittaristo on MEB-alustalle rakentuvien sisarmallien tavoin pieni ja lähes kaikkia toimintoja ohjataan keskikonsolin ison kosketusnäytön kautta. Muutaman pikavalintapainikkeet Škoda on kuitenkin jättänyt keskikonsoliin, ja ne helpottavat esimerkiksi ajoasetusten vaihtamista. Lisäksi kuljettajalle tarjoillaan perinteinen lisäviiksi vakionopeudensäätimen käyttöön.Takapenkillä on suorastaan hulppeasti tilaa ja aikuisillekin hyvä istuma-asento. Tavaratilaa on perusmuodossaan lähes 600 litraa ja tila on luonnollisesti laajennettavissa. Keulapellin alla ei ole valitettavasti lisätilaa latauskaapeleille, vaan niille on varattu lokero tavaratilan välipohjan alta. Ihan kivahan ne on saada piiloon, mutta pitkille matkoille lähdettäessä tarvittavat kaapelit kannattaa muistaa ottaa helpommin saavutettavaan paikkaan ennen tavaroiden lastaamista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuus kunniaanŠkodan maahantuoja on saanut nipun tehtaan autoja vierailemaan Suomessa ja pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan Enyaqiin ratin takaa. Saimme allemme ensivaiheessa myynnissä olevasta kahdesta akkuversiosta isomman ja samalla tehokkaamman. Tässä versiossa tehoa on tarjolla 150 kW (204 hv), ja akuston käytettävissä oleva kapasiteetti on 77 kWh, mikä mahdollistaa WLTP-syklin mukaisessa ajossa noin 520 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Pienempiakkuisen vastaavat luvut ovat 132 kW (180 hv), 58 kWh ja 410 kilometriä. Molemmat versiot ovat alkuvaiheessa tarjolla vain takavetoisina, mutta myöhemmin mallisto täydentyy myös tehokkaammilla nelivetoversioilla. Lataaminen hoituu 11 kW AC-laturilla tai CCS-standardin mukaisella pikalaturilla. Vakiovarusteena DC-lataus on mahdollista 50 kW teholla, mutta mallista riippuen teho on mahdollista nostaa 100 tai 125 kW:iin.Heti liikkeellelähdöstä alkaen huomio kiinnittyy mukavuuteen ja vaivattomuuteen. Sähköautoille tyypilliseen tapaan iso osa mukavuutta toki on katkoton veto ja viiveetön reagointi kaasupolkimen painalluksiin. Skoda on kuitenkin malttanut tehdä polkimen vasteesta miellyttävän rauhallisen, mikä helpottaa entisestään liikkeiden pitämistä pehmeänä. Jotkin kilpailevat tahot tuntuvat menneen lievän yliherkkyyden puolelle varmaankin ajatuksena korostaa auton reaktiivisuutta. Toki polkimen pohjaan painamalla myös Enyaq liikahtaa riittävään tahtiin.Voimalinjan toiminnan lisäksi myös alustaa voi kehua mukavaksi. Koeajoauto oli varustettu säädettävällä iskunvaimennuksella, joka tarjosi kaikissa tilanteissa kaupungin ja moottoritien välillä erittäin pehmeää kyytiä. Iskunvaimennuksen säätöalue on varsin laaja, mutta se tuntuu vaikuttavan lähinnä aivan liikeradan alkupäähän. Toisin sanoen Sport-asetus tuo mukanaan kovemman tuntuman, mutta isommissa epätasaisuuksissa silläkin asetuksella kori tekee varsin isoja liikkeitä. Sinänsä tämä on ymmärrettävää, sillä onhan autolla omamassaakin noin 2 100 kiloa. Tärkeänä mukavuustekijänä myös sisämelu pysyy hyvin kurissa myös moottoritienopeuksissa.Škoda Enyaq iV:ssä on palikat hyvin kohdallaan. Se tarjoaa tilaa, mukavuutta ja vaivatonta arkiautoilua. Kun kokonaisuus on vielä hinnoiteltu varsin järkevältä tuntuvasti voi autolle ennakoida kiitettävää menestystä. Pienemmällä akulla Enyaqin hinnat alkavat 44 157 ja isommalla akulla 49 318 eurosta. Teksti ja kuvat: Mikko AutioLisää aiheestaNiin mikä oli: MEB on sähköautoon suunniteltu perusrakenne Sähkömaasturit Škoda Enyaq ja Volkswagen ID.4 jakavat samat geenit, mutta mitä eroja autoista paljastuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen