4.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Touareg on entistä ylellisempi ja isompi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven Volkswagen Touareg panostaa enemmän mukavuuteen ja teknologiaan. Volkswagen Touareg on hankkinut kosolti mainetta aavikkoralleissa ja äärimmäisissä olosuhteissa tehdyillä kestävyysajoennätyksillä, mutta kolmannen sukupolven mallista valmistaja halusi tehdä entistä selvemmin mallistonsa lippulaivan. Isoon katumaasturiin ei saa enää alennusvaihteistoa, mutta mukavuus ja turvavarusteilla hemmotellaan senkin edestä.Lisävarusteena tarjottava täysin digitaalinen ohjaamo, jota saksalaismerkki kutsuu nimellä Innovision Cockpit, tarjoaa paljon visuaalisia elämyksiä, sillä 12-tuumaisen digitaalisen mittariston viereen on sijoitettu 15-tuumainen värinäyttö. Näytön kautta hoidetaan niin istuinten hierontatoiminnot kuin matkustamon lämmön säädöt ja miltei kaikki ajoa avustavien järjestelmien hallinta. Se ei ole yksiselitteisen hyvä asia, koska ajossa huomio voi karata liikaa näytön näpertelyyn.Vastapainoksi heijastusnäyttö kuljettajan edessä vähentää mittariston ja navigoinnin seuraamisen lähes olemattomiin. Uusi Touareg on lähes kahdeksan senttiä edeltäjäänsä pidempi ja yli neljä senttiä leveämpi. Tavaratila on kasvanut reilusti 697 litran kokoiseksi. Takaistuimia kallistamalla ja pituussuunnassa siirtämällä ruuma kasvaa 810 litraan ilman, että istuimia tarvitsisi kaataa. Takana on runsaat tilat kolmelle isollekin aikuiselle.Touareg on myös vahva vetojuhta, sillä perään saa laittaa 3 500 kilon painoisen perävaunun. Väkivahva kolmilitrainen 286-hevosvoimainen V6-turbodieselmoottori vääntää hienosti ja tasaisesti Itävallan jyrkillä vuoristoteillä. Lisävarusteena tuleva nelipyöräohjaus tehostaa vielä mutkiin taipumista, ja tukeva ohjaus tekee ajamisesta helppoa.Halvinkin Touareg maksaa lähes 90 000 euroa, joten sillä hinnalla sopii odottaa paljon ajomukavuutta. Äänieristys on erinomainen, ja ilmajousitus nielee tien pinnan epätasaisuudet lähes tykkänään.Ensimmäiset Touaregit saadaan Suomeen kesäkuussa, ja jälleenmyyjille niitä luvataan heinäkuuksi.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää