23.3.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Ensityypit on aina ne maittavimmat Teksti Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin lyhyessä käyttötestissä olevalla Canyon Grizl:On CF Trail -sähköpyöräuutuudella ajettiin ensimmäiset kilometrit kokoamisen jälkeen. Moottorin käyttötestiin saapunut Canyonin uutuussähköpyörä tottelee tarkalleen mallinimeä Grizl:On CF Trail. Kysymyksessä on Canyonin uuden sähköavusteisten gravel-pyörien hinnakkain pyörä. Uuteen Grizl:On -sähköpyörämallistoon kuuluu kaikkiaan neljä eri sähköpyörää. Pyörän kokoamisesta ja siitä, millaisesta laitteesta tarkalleen ottaen on kysymys, kerroimme aiemmin.Pyörän kokoamisen jälkeen sillä otetaan tietysti odotetut ensityypit. Niistä on luonnollisesti tulossa erittäin maittavat, sillä ainahan se uuden pyörän satulaan hyppääminen sykähdyttää, oli kysymyksessä sitten testipyörä tai se ihan ikioma juuri hankittu mankeli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 8 000 euron pyöräCanyonin uutuusmallilta odotetaan myös paljon, jo senkin puolesta, että kysymyksessä on yli 8 000 euron pyörä. Sillä hinnalla pyörässä kun täytyy olla ominaisuudet kohdallaan.Testissä olevan Canyonin runkokoko on M, joka Canyonin mittataulukon mukaan osuu 178–184-pituiselle kuskille. Oikean koon lisäksi pyörän sopivuuteen vaikuttaa sen runkogeometria. M-kokoisen Grizl:On -pyörän reach-mitta eli emäputken ja keskiön välinen mitta vaakasuorassa mitattuna on 403 millimetriä ja stack-mitta, eli pyörän pystysuora korkeus keskiölaakerista emäputken yläosaan on 611 millimetriä. Näiden mittojen perusteella pyörä on mukavuuspainotteisempi kuin esimerkiksi vastaavan kokoinen luomupyöränä saatava Canyon Grizl. M-koossa reach-mitta on pyörissä yhden millimetrin erolla melkein sama, mutta stack-mitta puolestaan on sähköavusteisessa Grizl:On-pyörässä yli 3 senttiä korkeampi, jolloin ajoasento nousee Grizl:On -mallissa pystymmäksi.Vanhaan sähköavusteisten gravel-pyörien Grail:On -mallistoon nähden uudessa Grizl:On -mallistossa on muutaman sentin pidempi akseliväli. Reach-mitta Grailissa puolestaan on hieman pidempi kuin uudessa Grizlissä. Lisäksi stack-mitta Grail:On -mallistossa on myös matalampi, joka tarkoittaa sitä, että Grail:On -malliston ajoasento on aggressiivisempi kuin nykyisissä Grizl:On -malliston pyörissä. Runkogeometria lupaa Grizl:On -pyörälle siis mukavia, mutta kuitenkin vauhdikkaita ajokilometrejä. Vaikka ajoasento on mittojen mukaan pystympi kuin Canyonin muissa gravel-pyörissä, se ei missään nimessä vaikuta ”laiskalta", vaan hyvin vauhdikkaalta pyörältä.Mukava ja luonteva ajoasentoKun Grizl:On pyörän selkään hyppää, mukavuus nousee heti esille, pyörä tuntuu heti alkuun todella mukavalta ja M-koon pyörän mitoitus on kuin tehty 179-senttiselle kuskille. Drop barin ansiosta pyörällä pääsee myös urheilullisempaan ajoasentoon, kun tangosta nappaa ala-asennosta kiinni. Oikein tiukoiksi mitoitetuissa maantiepyörissä ala-asennosta ajaminen voi olla monelle myös rasittavaa ja selän päälle käypää, mutta Grizl:On pyörässä ala-asentokin sekin tuntuu mukavalta ja luontevalta. Allekirjoittaneen keho on tottunut myös paljon Grizl:on pyörän yläotteen ajoasentoa tiukempaan pakettiin, joten ala-asentokaan tunnu Grizl:Onissa epämiellyttävältä.Pyörä tuntuu myös erittäin ketterältä ja helpolta hallita, kevyellä painolla on myös osuutta siihen.Koska kysymyksessä on gravel-pyörä, Grizl:Onissa on takana 12-lehtinen hyvin harvaan välitetty takapakka. Edessä on vain yksi ratas, joka on myös selkeä suuntaus tänä päivänä, varsinkin hieman kallimmissa pyörissä. Takarataan välityksillä pystytään hoitamaan tarvittavat välityssuhteet. Samalla saadaan vaihteistoon toimintavarmuutta sekä vaihteistojen säätämistä tarvitaan vähemmän, kun on vain takavaihteisto mitä säätää.Grizl:Onissa vaihteet vaihtuvat sähköllä, pyörässä on Sramin sähkövaihteisto, joka ottaa virtansa ajojärjestelmästä. Vaihteet vaihtuvat ylöspäin oikean jarrukahvan painikkeesta ja alaspäin vastaavasti vasemmassa jarrukahvassa olevasta painikkeesta. Valot vakionaAjojärjestelmänä on puolestaan Boschin Performance SX -ajojärjestelmä, joka tarjoaa 55 newtonmetrin maksiväännön. Se riittänee gravel-pyörälle oikein hyvin.Ajojärjestelmää Canyonissa käsketään vaakaputkeen sijoitetusta kytkimestä. Virtanappi on kytkinlevyn yläreunassa, siitä painaminen sytyttää pyörän ajovalot sekä eteen että taakse ja käynnistää ajojärjestelmän. Etuvalon saa halutessaan pois päältä ohjaustangon kytkimestä ja samasta painikkeesta pystyy vaihtamaan myös lyhyet tai pitkät ajovalot. Takavalot Canyonissa on sijoitettu alas takahaarukkan molemmin puolin, jolloin ne eivät likaannu niin helposti kuraroiskeista.Ajoavustuksen tehoa saa säädettyä virtakytkin -levyn alimmaisesta napista, lyhyt painallus lisää avustusta ja pitkä painallus vähentää avustusta. Painikkeen tuntuma ainakin paksummassa rukkasessa kevätkelissä ajaessa ei ole paras mahdollinen.Uuden polkupyörä ensituntuma on aina se makein osio ja se osoittautui Canyonilla erittäin makeaksi. Pyörä tuntuu todella hyvältä ja sellaiselta, että sillä kerää kilometrejä innoissaan. Tarkempiin tuntemuksiin ja kokemuksiin pyörästä palaamme käyttötestin seuraavissa raporteissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 31.1.2025 Sähköpyörät Uusien sähköpyörien lanseerauksia himmaillaan – ja julkistetaan sitten kun varastot tyhjenevät vanhoista pyöristä 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous