10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja Teksti Manu Tuppurainen Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bionicon on Suomessa vielä melko uusi sähköpolkupyörämerkki, joka tukeutuu vakuuttavaan Boschin ajojärjestelmään. Bionicon on Suomessa vielä hieman tuntemattomampi pyörämerkki. Bionicon on saksalainen pyörävalmistaja, jolta löytyy niin sähköpyörää kuin luomupyörääkin. Suomessa Bioniconin maahantuojana ja myyjänä toimii Sähköpyöräkeskus.Kun puhutaan Bioniconin sähköpyöristä, saksalaisuus ja Boschin ajojärjestelmä tuovat tuntemattomaan merkkiin uskottavuutta – joka on tietysti tärkeä asia silloin, kun uudella merkillä pyritään uudelle markkinalle. Moottorin koeajossa olleessa Bionicon Wyatt 2 -sähköpyörässä on Boschin Performance CX -ajojärjestelmä, joka tarjoaa tutut 85 newtonmetriä vääntöä. Bosch on ajojärjestelmien toimittajana tällä hetkellä Shimanon lailla yksi suurimmista, mutta myös vakuuttavimmista. Boschin päivitetyt ajojärjestelmät tuovat sähköpyöriin hyvän ja tasaisesti toimivan voimalinjan.Wyatt 2 -pyörässä oleva Boschin moottori onkin uusinta Gen 4 -sukupolvea. Sähkömoottori on kehittynyt melkoisesti edellisestä sukupolvesta. Sen hyökkivä käytös ensimmäisestä polkaisusta lähtien on nyt poissa ja moottori on säädetty pehmeämmäksi ja luonnollisemman tuntuiseksi. Kaikkia käytös ei välttämättä miellytä, mutta suurinta osaa varmasti. Jotkut käyttäjät voivat olla sitä mieltä, että vanhan sukupolven hyökkäävä käytös oli jopa miellyttävää ja tarpeellista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdullisemmalla näytölläBoschin järjestelmään kuuluu monesti myös Kiox 300 -näyttö. Bionicon Wyatt 2:n hintaa on saatu pudotettua, jopa järkevästikin jättämällä Kiox 300 -näyttö pois ja se on korvattu Boschin Intuvia 100 -näytöllä. Sähköavustusta ja Intuvia-näyttöä ohjataan Boschin tutusta ohjaimesta, jossa painikkeita saa hieman vauhdissa hakea. Ohjain ei ole selkein mahdollinen.Intuvia-näyttö ei ole ole värinäyttö eikä sen kontrasti ja visuaalisuus ole missään tapauksessa Kioxin luokkaa, mutta se on hyvä budjettinäyttö ja ajaa asiansa ihan hyvin. Sillä pärjää, varsinkin silloin jos haluaa säästää pari kolme sataa euroa. Bionicon Wyatt 2 maksaa noin 5 000 euroa.Saksalaisuus näkyy Bioniconin pyörissä muutenkin. Bionicon Wyatt 2 huokuu laadukkuutta, jossa esimerkiksi rungon viimeistelyyn on panostettu. Jarruina Bioniconissa on Maguran MT5:t, edessä levy on 203-milllinen, takana 180-millinen. Maguran kokoonpanossa on hyvä pysäytysvoima, hyvä kahvatuntuma sekä se on kokoonpanona hyvä ja riittävä tämän hintaluokan pyörään. Vaihteisto Bioniconissa ovat Sramia. Takana on Sramin SX Eagle -vaihtaja, joka on Sramin lähtötason vaihteisto, mutta se on Bioniconiin ihan passeli, SX:llä ratsastavat vielä monet kalliimmatkin pyörät.Jousituksen liikematka on myös pyörän hintaluokan huomioon ottaen riittävä, esimerkiksi etupään Fox 36 Performance tarjoaa 160 millimetriä joustoa. Se riittää hyvin monelle alamäkihurjasteluun. Ei parasta, eikä kalleinta sekään, mutta monelle riittävää. Tykkää vauhdistaBionicon Wyatt 2 on enduro-pyörä ja se tykkää vauhdista, se lupaa hyvin vauhtia ja menohaluja. Pyörän geometria on luonteva, Wyatt 2 on helppo käsitellä vauhdissa, siinä on ketteryyttä ja vauhdin kestoa samassa. Pyörä on myös tasapainoinen ja vakaa kaikissa olosuhteissa. Bionicon Wyatt 2 tuntuu erittäin tasapainoiselta pyörältä kovassa vauhdissa, mutta sen lisäksi se on hyvä kiipeämään. Yhdistettynä hyvin toimivaan Boschin voimalinjaan sekä Wyatt 2:n sekarengastukseen, Wyatt 2 kiipeää todella vaivattomasti jyrkätkin mäet ja luotto pyörää kohti säilyy koko ajan. Pyörän tasapaino säilyy ylämäessä hyvin jyrkälläkin, etupää pysyy hyvin kiinni alustassa ja säilyttää pyörän ohjattavuuden koko ajan hyvin.Monipuolisuus on Bionicon Wyatt 2:n juttu, pyörä on hintaansa nähden hyvä kaikenlaisissa tilanteissa, se on enduro, mutta se toimii myös traileilla erinomaisen hyvin.Bionicon on tervetullut merkki Suomen pyörämarkkinoille ainakin yhden testimallin perusteella. Wyatt 2 on myös Bioniconin ehdottomia lippulaivoja, mitä tulee saksalaismerkin täysjousitettuihin maastopyöriin. Hyvää ja huonoa Monipuolisuus Kiipeämiskyky Ajojärjestelmän toiminta Sähkömoottorin ohjain Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bionicon Wyatt 2 SÄHKÖMOOTTORI Bosch Performance CX Gen 4, 85 Nm, 250 W Sähkömoottorin ohjain Bosch Intuvia 100 Akku Bosch Powertube 625 Wh, irroitettava Vaihteisto SRAM SX Eagle, takaratas SRAM CGPG1210, 11-50t, 12-speed Kampisarja FSA CK-745 Ketju SRAM CN-SX Runko Alumiini Rungon koko S, M, L Etuhaarukka FOX 36 PERFORMANCE 29″ 160 mm Takaiskunvaimennin FOX Float DPS Performance Ohjaustanko BIONICON Bar 31,8×780 mm Jarrut Magura MT5, jarrulevyt, Magura MDR-C 203 mm edessä, 180 mm takana Rengaskoko 29/27,5” Renkaat Schwalbe Magic Mary/Eddy Current 29×2.6/27.5×2.8 Vanteet AlexRims EM30/EM35 Massa – kg Takuu runko 5v, osat 2v Hinta 5 099 € Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 7.7.2024 Käyttötesti Sähköpyörän käyttötestin loppuraportti: Canyon Grizl:On -pyörällä ajamista ei haluaisi lopettaa! 5.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Centurion Image E – retromeininkiä kaupunkifiilistelyyn 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä