7.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: suurperheen luksusauto – Volkswagen Multivan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Multivan:n kuudes sukupolvi tarjoaa tilaa ja ylellisyyttä seitsemälle. Hyvää: tilat, ajo-ominaisuudet, mukavuus, sähkötoimiset liukuovet. Huonoa: etujousituksen kolahtelu, hankala takaluukku, hinta. Volkswagen Multivan on kulkenut pitkän tien. Mallin esi-isä – Volkswagen Kleinbus – näki päivänvalon jo vuonna 1950.Uusin Multivan pohjautuu edelleen Volkswagenin pakettiautoon Transporteriin. Juhlamallin saa tilauksesta kaksivärimaalauksella, josta ”Klempparikin” yleisesti muistetaan. Retrotunnelmaa täydentävät kromikeskiöillä tyylitellyt erikoisvanteet. Sama teema jatkuu sisätiloissa. Kojelauta on yhtä kiiltävää punaista ja valkoista pintaa.Koeajettu Multivan on hinnaston huipulta. 120 324 euron sijoituksella saa täydellisesti varustellun tila-auton, joka vie seitsemän hengen porukan matkatavaroineen perille asti – nelivedon ansiosta huonompaakin tietä pitkin. Parhaimmillaan Multivan on kuitenkin maantiellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatka-autoAjo-ominaisuudet ovat hyvää henkilöautotasoa. Ohjaustuntuma on tarkka, ja Multivan kulkee vakaasti ja kuljettajan toiveiden mukaisesti.Näkyvyys on luonnollisesti hyvä, kun autossa istutaan päätä ylempänä muita. Laatikkomaisen korin ulottuvuudet on helppo arvioida myös ahtaissa paikoissa hyvien taustapeilien sekä peruutuskameran avustuksella.Kahdella ahtimella ryyditetty kaksilitrainen dieselmoottori kuljettaa 2 195 kiloa painavaa suurperheautoa vaivattoman tuntuisesti. Seitsenpykäläinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti pitää moottorin kierrokset alhaisina ja käyntiäänen vaimeana.HiljainenAjomukavuuden viimeistelee äänieristys. Ohjaamo on kiitettävän hiljainen niin edessä kuin takanakin. Sähkösäädöillä varustetut alcantara-nahkaistuimet antavat hyvän tuen, ja alaslaskettavat kyynärnojat lepuuttavat mukavasti käsiä ja hartioita. Ajoasento on ryhdikkään pysty.Myös takamatkustajat viihtyvät hyvin, ja reisituki on kaikilla istumapaikoilla riittävä.MuunneltavaKeskirivin istuimet voi halutessaan kääntää selkä menosuuntaan. Takapenkki puolestaan säätyy lattiakiskojen avulla eteen ja taakse. Jos matkatavaroita on vähän, jalkatilat voi kasvattaa edustusautomaisiksi. Vastaavasti tavaratilan voi maksimoida, kun sille on tarvetta.Liukuovia on ohjaamon molemmilla puolilla, ja ne saa lisävarusteena sähköavusteisina. Valtava takaluukku vaatii ison tilan auetakseen.Korin korkeudesta huolimatta Multivan kallistelee vain lievästi. Jousitus on sopivan jämäkkä. Pieni moite lähes täydellisessä matka-autossa on etujousituksen kumahtelu terävissä kuopissaTeksti ja kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Multivan 2.0 TDI 4 Motion DSG Generation-6 Hinta alkaen 120 324 € Moottori Dieselmoottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, kaksi ahdinta, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 4000 r/min Vääntö 450 Nm (1400–2400 r/min) Vääntö 450 Nm (1400–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 172 g/km Mitat pituus 5006 mm, leveys 2297 mm, korkeus 1970 mm, akseliväli 3000 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa