7.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: suurperheen luksusauto – Volkswagen Multivan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Multivan:n kuudes sukupolvi tarjoaa tilaa ja ylellisyyttä seitsemälle. Hyvää: tilat, ajo-ominaisuudet, mukavuus, sähkötoimiset liukuovet. Huonoa: etujousituksen kolahtelu, hankala takaluukku, hinta. Volkswagen Multivan on kulkenut pitkän tien. Mallin esi-isä – Volkswagen Kleinbus – näki päivänvalon jo vuonna 1950.Uusin Multivan pohjautuu edelleen Volkswagenin pakettiautoon Transporteriin. Juhlamallin saa tilauksesta kaksivärimaalauksella, josta ”Klempparikin” yleisesti muistetaan. Retrotunnelmaa täydentävät kromikeskiöillä tyylitellyt erikoisvanteet. Sama teema jatkuu sisätiloissa. Kojelauta on yhtä kiiltävää punaista ja valkoista pintaa.Koeajettu Multivan on hinnaston huipulta. 120 324 euron sijoituksella saa täydellisesti varustellun tila-auton, joka vie seitsemän hengen porukan matkatavaroineen perille asti – nelivedon ansiosta huonompaakin tietä pitkin. Parhaimmillaan Multivan on kuitenkin maantiellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatka-autoAjo-ominaisuudet ovat hyvää henkilöautotasoa. Ohjaustuntuma on tarkka, ja Multivan kulkee vakaasti ja kuljettajan toiveiden mukaisesti.Näkyvyys on luonnollisesti hyvä, kun autossa istutaan päätä ylempänä muita. Laatikkomaisen korin ulottuvuudet on helppo arvioida myös ahtaissa paikoissa hyvien taustapeilien sekä peruutuskameran avustuksella.Kahdella ahtimella ryyditetty kaksilitrainen dieselmoottori kuljettaa 2 195 kiloa painavaa suurperheautoa vaivattoman tuntuisesti. Seitsenpykäläinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti pitää moottorin kierrokset alhaisina ja käyntiäänen vaimeana.HiljainenAjomukavuuden viimeistelee äänieristys. Ohjaamo on kiitettävän hiljainen niin edessä kuin takanakin. Sähkösäädöillä varustetut alcantara-nahkaistuimet antavat hyvän tuen, ja alaslaskettavat kyynärnojat lepuuttavat mukavasti käsiä ja hartioita. Ajoasento on ryhdikkään pysty.Myös takamatkustajat viihtyvät hyvin, ja reisituki on kaikilla istumapaikoilla riittävä.MuunneltavaKeskirivin istuimet voi halutessaan kääntää selkä menosuuntaan. Takapenkki puolestaan säätyy lattiakiskojen avulla eteen ja taakse. Jos matkatavaroita on vähän, jalkatilat voi kasvattaa edustusautomaisiksi. Vastaavasti tavaratilan voi maksimoida, kun sille on tarvetta.Liukuovia on ohjaamon molemmilla puolilla, ja ne saa lisävarusteena sähköavusteisina. Valtava takaluukku vaatii ison tilan auetakseen.Korin korkeudesta huolimatta Multivan kallistelee vain lievästi. Jousitus on sopivan jämäkkä. Pieni moite lähes täydellisessä matka-autossa on etujousituksen kumahtelu terävissä kuopissaTeksti ja kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Multivan 2.0 TDI 4 Motion DSG Generation-6 Hinta alkaen 120 324 € Moottori Dieselmoottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, kaksi ahdinta, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 4000 r/min Vääntö 450 Nm (1400–2400 r/min) Vääntö 450 Nm (1400–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 172 g/km Mitat pituus 5006 mm, leveys 2297 mm, korkeus 1970 mm, akseliväli 3000 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen