25.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: tila-auton ei tarvitse olla tylsä: Renault Scenic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keksikö Renault Scenic pyörän uudelleen? Hyvää: komea ulkonäkö, laadukkaat sisätilat, hyvä vakiovarustelu. Huonoa: Jousitusmukavuus, pääntila lasikatolla. Onhan se komea. Lämpimän keltaiseen kiedottu Renault Scenic näyttää katukuvaan eksyneeltä konseptiautolta. Pyöreästä keulasta linjat laskeutuvat perää kohti, jossa C-pilarit ja paksut lokasuojat luovat käsityksen eteenpäin ponnistavasta autosta. Kontrastia alaosaan tuovat mustat kattorakenteet, jotka sulkevat ohjaamon hävittäjälentokoneen kuomun tavoin. Kokonaisuus viimeistellään kookkailla vanteilla.Juuri vanteet ovat Scenicin juttu, vakiona 20-tuumaiset. Renault perustelee ratkaisua ulkonäöllä ja polttoaineenkulutusta laskevalla vierintävastuksella, joka alenee halkaisijan kasvaessa. Suuria pyöriä suosii myös BMW i3, ja lisää lienee tulossa.Scenicin renkaiden (195/55 R20) profiili on korkeahko, joten töyssyjä tasoittavaa sivuseinämää riittää tavallisen 16-tuumaisen renkaan verran. Yhden rengaskoon mallin kerrotaan auttaneen alustan suunnittelussa, sillä eri vannekokojen aiheuttamat kompromissit on vältetty.Renault kertoo renkaiden maksavan tavallisten 17-tuumaisten verran, ja talvirengasvalikoima kattaa kitkat ja nastat.Ylös kääntyvä kolmas istuinrivi kutistaa Grand Scenicin tavaratilan pieneksi, mutta istuimet taittuvat piiloon napinpainalluksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuuspaineitaKaikesta huolimatta Scenic etenee Ranskan viehättävän maaseudun rappeutuneella tieverkolla täristen. Hidasteiden kaltaiset suuret töyssyt ylittyvät hienosti, mutta asfaltin epätasaisuudet ja poikittaissaumat välittyvät takapuoliin.Lopullinen tuomio saa odottaa Suomen tiestöä ja rengaspaineita. Ensikoeajossa autoissa oli matalan vierintävastuksen ekopaineet, edessä 2,8 ja takana 2,6 baria. Normaaliasetus on 2,5 edessä ja takana.On myös mahdollista, että ajan kuluessa Renault pyörtää päätöksensä ja tuo tarjolle pienempiä vanteita – tai sitten tyylikkyys nähdään mukavuutta arvokkaampana.Epämukavuus onkin ainoa moite ajettavuudessa. Ohjaus on luonnollisen tuntuinen, joten autolla on leppoisa ajaa suoraan tai mutkiin.Scenicin ohjaamo on ilmava. Keskikonsoli liukuu pitkittäissuunnassa.Korkeampi ja matalampiTyyliltään Scenic on siirtynyt tavallisesta tila-autosta kohti crossoveria. Neljä senttiä korkeampi maavara yhdessä 13 millimetriä korkeamman katon kanssa tarkoittaa aiempaa matalampaa koria. Vauhdikkuutta tukee edessä 49 ja takana 36 milliä kasvanut raideväli.Pituutta Scenic on kasvanut 40 milliä, joista akseliväliin on sijoitettu 32 millimetriä.Scenicin sisätilat ovat selkeät ja laadukkaat. Kojetaulun ilmettä piristää vaakasuunnassa kiertävä tikkaus, joka luo vaikutelman nahkaisesta verhoilusta.Suomeen saapuvat Scenicit varustellaan selkeällä digitaalisella mittaristolla ja R-SYNC 2 -kosketusnäytöllä. Sujuva käyttö onnistuu hetken totuttelun jälkeen.Talismanista ja Espacesta tuttu Perso-ajotilakatkaisin löytyy myös Scenicistä. Koska autoissa ei ole mukautuvaa iskunvaimennusta tai nelipyöräohjausta, vaikuttaa kytkin enemmän ajotunnelmaan kuin -dynamiikkaan.Dieselin saa Keski-Euroopassa Hybrid Assist -versiona, jossa menoa ja kulutusta avustetaan pienellä sähkömoottorilla. Malli saapunee pohjolaan myöhemmin.Lokeroita melkein joka lähtöönRenault on panostanut vahvasti tila-autojen väliseen tavaralokerokilpailuun. Lisävarusteena liukuvaksi muuttuva keskikonsoli kätkee suuret lokerot etu- ja takamatkustajien iloksi, mutta iPhone 6:lle tai vastaavankokoiselle älypuhelimelle ei tahdo löytyä luonnollista paikkaa – mukitelineet ovat hieman liian ahtaat.Renault Grand ScenicEdeltäjien tavoin viisipaikkaisen Scenicin lisäksi tarjolla on suurempi Grand Scenic. Jälkimmäisen valmistusohjelma kattaa viisi- ja seitsenpaikkaiset versiot, mutta kirjoitushetkellä viisipaikkaisen Grand Scenicin saapumisesta Suomeen ei ole varmuutta.Renault Grand ScenicKuvissa esiintyvä Scenic on muotoiltu nuorekkaaksi ja meneväksi. 23 senttimetriä pidempi Grand Scenic näyttää perinteisemmälle tila-autolle pystyine takavaloineen.Grand Scenicin pystyt takavalot tekevät ilmeestä tila-automaisen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLasikatto tuo tunnelmaaTakaistuimelta näkee erinomaisesti ulos, ja erityisesti lisävarusteisella lasikatolla tunnelma on avara.Renault Grand Scénicin valmistusohjelma kattaa viisi- ja seitsenpaikkaiset versiot, joista näillä näkymin vain jälkimmäinen saapunee Suomeen.Valitettavasti lasikaton verho kelautuu selkänojan kohdalla, mikä vie arvokkaita senttejä pääntilasta. Moite toistuu ylöstaitettavissa pöydissä, jotka kutistavat polvitilaa noin neljällä senttimetrillä.Renault Grand Scenicin penkit saa kaadettua kätevästi automaattitoiminnolla.Tila-autoille tyypillisesti korkea lattia verottaa reisitukea. Moitteista huolimatta Scenicissä matkustaa mielikseen, kunhan etupenkkejä ei säädetä aivan taka-asentoon.Ei karvalakilleSuomeen saapuva moottoripaletti kattaa 115- ja 130-hevosvoimaiset bensiiniturbot sekä 110- ja 160-hevosvoimaiset dieselit. Kumpikin diesel on saatavilla kaksoiskytkinautomaatilla, mutta bensiiniautomaattia saa odottaa.Karvalakki-Scenicejä ei Suomeen saavu. Suomen tuontiohjelmaan kuuluvat Zen ja Bose -varustetasot, joista jo ensimmäinen kattaa automaattisen hätäjarrutusavustimen jalankulkijatunnistuksella, navigaattorin ja digitaalimittariston.Koeajoauton panoraamalasikatto ja näyttävä kaksivärimaalaus ovat lisävarusteita, joiden puuttuminen saattaa laskea merkittävästi Scenic-fiilistä. Niiden valitsemista kannattaa harkita – jos suuret vanteet heikentävät matkustusmukavuutta, on näyttävyydestä paras ottaa kaikki irti. Siinä kilpailussa Renault on luokkansa kärjessä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Scenic TCE 130 BOSE Moottori Bensiinimoottori 1 198 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5000 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,4 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 192 g/km Mitat pituus 4406 mm, leveys 1866 mm, korkeus 1653 mm, akseliväli 2734 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa