25.4.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen eGolf Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen eGolf arkipäiväistää sähköauton. Hyvää: kikkailemattomuus, ajettavuus. Huonoa: harva latauspisteiden verkosto. Sähköautoista on puhuttu viime vuosina monin verroin enemmän kuin mikä niiden merkitys vielä pitkään aikaan on varsinkaan suomalaisen autoilun kannalta. Kaikki uusi alkaa kuitenkin aina jostain ja tässä mielessä sähköautollekin on tilausta.Volkswagenin avaus sähköautoiluun on kaikessa yksinkertaisuudessaan kiinnostava. Sähköauto on totuttu aikaisemmissa esittelyissä mieltämään tiloiltaan jossain määrin rajoittuneeksi, kun mukana rahdattavat akut syövät tilaa matkatavaroilta tai matkustajilta.Toisinaan on tuntunut, että sähköautosta on pakko yrittää tehdä ulkonäöltäänkin jotenkin poikkeava, jopa niin että se suorastaan huutaa olevansa erilainen.Volkswagen eGolf antaa autonostajalle lopulta mahdollisuuden puhtaaseen valintaan käyttövoiman perusteella. Pois on kikkailu ulkonäöllä ja luopuminen tiloista akkujen kustannuksella.Kun eGolf syksyllä tulee suomalaisiin autokauppoihin, voidaan bensiini-, diesel- ja sähkö-Golf laittaa rinnakkain. Ulkonaisesti sähkögolfin erottaa vain ohuesta sinisestä juovasta etusäleikön takana eikä tiloissa käytännössä ole eroa bensiini- tai dieselmalliin.eGolfin litiumioniakut on sijoitettu akseleiden väliin auton alaosaan ja lopputuloksena on normaali viiden hengen auto kera normaalin tavaratilan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautoilu on valintojaVolkswagen eGolfin toimintamatka on enimmillään 190 km. Sen todelliseen pituuteen vaikuttavat luonnollisesti ajo-olosuhteet ja erityisesti toimintamatka suomalaisissa talviolosuhteissa jää testattavaksi myöhemmin.Kuljettajakin voi vaikuttaa toimintamatkan pituuteen. Valittavissa on kolme erilaista ajotapaa. Perusajotavalla huippunopeutta on luvassa 140 km/h ja tehoa 84 kW. Jos toimintamatkan haluaa maksimoida, on syytä valita Eco+ -nimeä kantava ajoasetus.Tällä ajotavalla tehoa saadaan käyttöön 55 kW ja huippunopeus on 90 km/h. Välivaihtoehto, Eco, sallii 70 kW:n tehon ja 115 km/h huippunopeuden.Automaattivaihteiston näköisellä ohjaimella kuljettaja voi lisäksi säädellä jarrutusenergian talteenottoa eli vaikuttaa tälläkin tavalla hiukan saavutettavissa olevan ajomatkan pituuteen.Kaikkein voimakkaimmin hidastava eli eniten hidastuvuuden energiaa talteen ottava asetus B toimii taajama-ajossa käytännössä jarrupolkimen korvikkeena.Pienellä ennakoinnilla hitaasti etenevässä ja pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä pystyy ajamaan jopa ilman jarrupolkimen painalluksia.Luksusta ja vaivaaSiirtyminen bensiini- tai dieselkäyttöisestä autosta sähköautoon merkitsee väistämättä isoa asennemuutosta.eGolfissakin koko vääntö, 200 Nm, on käytössä heti ensimmäisestä kaasupolkimen hipaisusta alkaen ja jatkuvasti. Se on todellista ajamisen luksusta. Kääntöpuolella on sähköauton mukanaan tuomat uudet askareet.Latauksesta huolehtiminen vaatii sitoutumista uudenlaiseen ajokäyttäytymiseen. Ajoreittien suunnittelu ja ennakointi nousevat suureen arvoon. Myös pitkän ja hankalan johdon käsittely on oma riesansa.Pikalatausasemalla eGolfin saa ladattua 80-prosenttisesti puolessa tunnissa, mutta kysymys onkin siitä, miten tiheä ja runsaslukuinen pikalatausasemien verkosto on omilla liikkumisalueilla.Kotilatauspisteessä akusto latautuu valmistajan mukaan täyteen kahdeksassa tunnissa ja tavallisesta kotipistorasiasta täyteen lataus kestää 13 tuntia.Ostajalle matala kynnysVolkswagen tarjoaa eGolfille kahdeksan vuoden tai enintään 160 000 kilometrin takuun.Malli tulee Suomeen syksyllä, mutta vielä ei tiedetä hintoja. Myydyin sähköauto meillä on toistaiseksi Nissan Leaf, joka maksaa noin 36 000 euroa. Jos eGolfin hinnoittelu onnistuu, ja sille saadaan kilpailukykyinen hinta, on Leafin kärkipaikka uhattuna.eGolfin vanavedessä Volkswagen tuo myös muista malleistaan sähköisiä versioita. Syksyllä on meillekin odotettavissa myös Volkswagen eUp ja pistokehybridi Volkswagen Golf GTE.Skeptikot ovat valmiita hylkäämään täyssähköauton sivuraiteelle ja valitsevat mieluiten pistokkeesta ladattavan hybridin lähivuosien ja ennen kaikkea siirtymävaiheen ratkaisuksi.Voi hyvinkin olla, että näin tapahtuu ja täysin sähköisten mallien myyntirynnistys antaa vielä odottaa itseään, mutta ei se ainakaan tarjonnasta ole kiinni.Useimmille taajamissa ja niiden liepeillä asuville 190 km toimintamatka on ihan riittävä, joten uuden käyttövoiman omaksunta omaan liikkumiseen vaatii vain hiukan viitseliäisyyttä.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Vesa Eskola Volkswagen eGolf Moottori Sähkömoottori. Teho 85 kW (115 hv) Teho 85 kW, 270 r/min Akku Litium–ioniakut (24,2 kWh, 318 kg) lattian alla. Toimintamatka 190 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 140 km/h Mitat pituus 4254 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1453 mm, akseliväli 2632 mm Tavaratila: 343 l Omamassa: 1585 kg Takuu 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa