3.9.2017

Jaakonmerestä testiympäristö – Itseohjautuvien laivojen kokeilu vauhtiin Suomessa

Pakkanen, aurinko ja suolainen meri ovat otollinen yhdistelmä sakean merisumun synnylle.

Länsirannikolle avattavalla testialueella testataan itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita.

Eurajoen kunnan edustalla tehdään pian meriliikenteen kannalta merkittävää tutkimustyötä. Jaakonmereksi ristityllä merialueella testataan itseohjautuvaa meriliikennettä. Kyseessä on maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue. Luvan kokeiluun on myöntänyt Länsi-Suomen ELY-keskus.

Testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. Maailman ensimmäinen kaikille toimijoille avoin testialue on ristitty Jaakonmereksi.

– One Sea on malliesimerkki edistyksellisestä yritysten ja julkisen sektorin yhteistyöstä. Huippuyritysten ja tutkijoiden ekosysteemi luo globaaleja läpimurtoinnovaatioita. Juuri tätä EU-komissio on suositellut niin Suomelle kuin koko Euroopallekin: Yritysvetoista, mahdollisimman avointa innovaatioekosysteemiä, joka luo Suomelle innovaatioiden lisäksi uutta kansainvälistä vetovoimaa, investointeja ja niiden mukana kasvua ja työpaikkoja. Jaakonmeri luo Suomeen hyvinvointia, kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Suomenlinna

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luvat kuntoon ja testaamaan

DIMECC pyytää halukkailta testaajilta tarvittavat tiedot ja auttaa muun muassa tarvittavan dokumentaation suunnittelussa. Kun luvat ja sopimukset ovat kunnossa, testit voivat alkaa. Yksittäiset testit voivat kestää yhdestä kuuteen viikkoon.

– Kuka tahansa, vaikka startup tai jopa yksittäinen ihminen voi asiallisella hakemuksella päästä testaamaan ideansa tai teknologiansa toimivuutta. Kaikille avoin testialue on ainutlaatuinen koko maailmassa. Perinteinen Public Private Partnership PPP-malli saa mukaan neljännen P:n eli People, ihmiset. Tämä suomalaisen teollisuuden ideoima P4.0-malli on tulevaisuutta”, toteaa Kulmala.

– Jaakonmeri on pisimmillään lähes 18 kilometriä pohjoiseen ja leveydeltään runsaat seitsemän kilometriä. Olemme halunneet kunnioittaa edesmennyttä tohtori Jaakko Talvitietä tämän merkittävän tutkimusalueen nimessä, ilman Jaakkoa emme olisi tässä tärkeässä työssä näin edenneet, kertoo DIMECCin ekosysteemijohtaja Päivi Haikkola.

Suomesta edelläkävijä

Jaakonmeri on avointa merialuetta ja tarjoaa mahdollisuudet testaukseen myös talvella jääolosuhteissa. Aluetta hallinnoiva DIMECC tarjoaa testialueelle erinomaisiksi arvioidut yhteydet datankulkua ja keräystä varten yhteistyökumppaniensa kanssa. Yhteyspalveluja tullaan kehittämään edelleen ja tulevaisuudessa on tarkoitus tarjota myös virtuaalisen ja muunnellun todellisuuden palveluja.

DIMECC kertoo jo käyneensä neuvotteluja ensimmäisistä testeistä, mutta tarkempia tietoja ei vielä kerrota. Testien odotetaan kuitenkin käynnistyvän keväällä 2018, mutta tarvittaessa testaamisen kerrotaan olevan mahdollista tänä syksynä.

Suomen hallituksen kannustama digitaalisen tulevaisuuden kehittäminen antoi vetoapua ainutlaatuisen testialueen perustamiselle.

– Digitalisaation edistäminen sekä automaation ja tiedon laaja hyödyntäminen ovat hallituksen kärkihankkeiden ajureita. Merenkulussa näiden avulla voidaan merkittävästi parantaa turvallisuutta, vähentää päästöjä ja parantaa tuottavuutta. Suomella on erityisiä vahvuuksia ja etuja ryhtyä meriliikenteen ja siihen liittyvän meriteollisuuden automaation ja tiedon edelläkävijämaaksi, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Laajamittainen testaaminen välttämätöntä

Hallitus on jo investoinut älyväyliin. Niistä lähin sijaitsee uuden testialueen tuntumassa, Raumalle johtavalla väylällä.

Laajamittainen testaaminen on edellytys turvalliselle ja onnistuneelle itseohjautuvalle liikenteelle. Testialueen avaaminen kaikille meriliikenteen toimijoille nopeuttaa DIMECC:n mukaan itseohjautuvan liikenteen syntymistä globaalisti ja mahdollistaa sen taloudellisen potentiaalin todentamisen.

Vuonna 2016 perustettu One Sea -ekosysteemi edustaa yhteistyötä, jossa toimialojensa globaalit johtajat edistävät yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä.

Perustajakumppanit ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto sekä Wärtsilä. Meriteollisuus Ry on tukenut työtä ja TEKES on investoinut ekosysteemiin. One Sea yhteistyötä johtaa DIMECC.

Lähde: DIMECC Kuvitus: Antti Hentinen/Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat