Liikenne Uutinen 11.12.2015

Kia ja Mazda voittivat laatukilvan – saksalaismerkit vaikeuksissa

Saksalaiset automerkit vaikeuksissa tuoreessa Auto Bild -laatuselvityksessä.

Etelä-korealainen automerkki Kia ylsi ensimmäisen kerran Auto Bild -laatuselvityksen voittoon – tasapistein Mazdan kanssa. Mazdalle voitto oli jo neljäs laajassa saksalaisessa Auto Bild -laatuselvityksessä. Kolmostila jaettiin tasapistein Hondan, Hyundain ja Toyotan kesken.

Toyota on voittanut Auto Bild -laaturaportin seitsemän kertaa, Mazda neljä kertaa, Hyundai kahdesti ja Kia kerran. Muille merkeille ei ole ykköstiloja herunut. Tuorein laaturaportti on 13. lajissaan.

Volvo on paras premium-merkki sijalla 6. Saksalaisista merkeistä vain kaksi pääsi kymmenen kärkeen, BMW sijalla 7 ja Mercedes-Benz sijalla 10.

Laaturaporttien 20 parasta vuosilta 2011–2015 -listauksen löydät lisäkuvia-valikon alta.

Lyhyt takuu kurittaa saksalaisia

Saksalaiset merkit ottivat nyt rankasti takkiin takuuaikojen lyhyyden vuoksi. Takuuaika ja takuuehdot on yksi tärkeä laaturaportin arvostelukriteeri kaikkiaan seitsemän arvostelukohteen joukossa.

Auto Bild on laaturaporteissaan jo vuosia kehottanut saksalaisia merkkejä pidentämään takuuaikoja korealaisten, japanilaisten ja ranskalaisten tasolle, mutta ilman tulosta. Uudet tulokasmerkit ovat satsanneet pitkiin takuuaikoihin, mikä on lisännyt asiakkaiden luottamusta.

Auto Bild -laaturaportti 2015

Paremmuusjärjestys

1. Kia 2,14
1. Mazda 2,14
3. Honda 2,43
3. Hyundai 2,43
3. Toyota 2,43
6. Volvo 2,57
7. BMW 2,71
7. Dacia 2,71
9. Nissan 2,83
10. Mercedes-Benz 2,86
11. Opel 3,00
11. Renault 3,00
11. Seat 3,00
14. Audi 3,14
14. Škoda 3,14
16. Citroën 3,17
16. Peugeot 3,17
18. Ford 3,29
18. Volkswagen 3,29
20. Fiat 3,33

Arvosana: 1 = erittäin hyvä, 5 = erittäin heikko.

Arviointikriteerit:
Laaturaportin tulokset perustuvat seitsemään eri tekijään, jotka selvittävät auton ja huoltopalvelun laatua Saksassa.

  1. 8 187 autonkäyttäjän vastaukset tyytyväisyyskyselyyn (Forsa -tutkimusyritys).
  2. Takaisinkutsujen eli korjauskutsujen määrä, vikojen vakavuus sekä tiedotuksen ja korjaamopalvelun laatu.
  3. TÜV –katsastusraportin tulokset: 233 mallia, yli 8,85 miljoonaa määräaikaiskatsastusta Saksassa
  4. Auto Bild –lehden 100 000 kilometrin kestotestien tulokset. Testin päättyessä auto puretaan osiin.
  5. Auto Bild –lehden lukijapalaute ”vikalaatikko”-sivuille, vuosittain yli 10 000 vikakertomusta.
  6. Auto Bild –korjaamotestien tulokset.
  7. Takuuehdot.

(kysely- ja palautemäärät vuoden 2015 raportista)

Lähde: Auto Bild nro 50 / 2015, ilmestynyt Saksassa 11.12.2015

”Pitkiä takuuaikoja tarvitsevat vain tuntemattomat merkit”

Eräs saksalaisen merkin johtokunnan jäsen tiivisti asian varsin korskeasti: ”Pitkiä takuuaikoja tarvitsevat vain tuntemattomat ja vakiintumattomat uudet merkit, me emme niitä tarvitse.”

Tosiasiassa lyhyt takuuaika alkaa nakertaa luottamusta arvostettuun ja tunnettuun merkkiinkin, mikäli ilmenee teknisiä ongelmia.Volkswagenille kävi juuri näin: Muutama vuosi sitten alkaneet TSI-moottorien jakoketjuongelmat, seitsenvaihteisen DSG-vaihteiston viat ja syyskuussa 2015 vielä NOx-päästöskandaali.

Kun vika ilmenee takuuajan jälkeen, asiakkaat joutuvat taistelemaan oikeuksistaan ja mahdollisesta ”jatkotakuusta”, vaikka tuotevastuulain mukaan valmistajan ja myyjän vastuu ei pääty takuuajan loppumiseen, mikäli tuotteessa on ilmiselvä tyyppivika ja tuote ei ole kestänyt sitä, mitä asiakkaalla on yleisen mittapuun mukaan oikeus olettaa. Oikeuksiaan aggressiivisesti vaativat asiakkaat saavat enemmän hyvityksiä kuin ”kiltit” asiakkaat. Palvelusta on tasa-arvo kaukana.

Pitkä takuuaika on asiakkaan kannalta tasapuolisempi. Asiakkaan neuvotteluasema on vahvempi, koska näyttötaakka tuotteen laadusta on myyjällä ja valmistajalla.

Dacia ja Renault petranneet

Kian voiton takana on muutakin kuin pitkä takuuaika, vähän takaisinkutsuja, palaute asiakaskyselyssä sekä kestotestitulokset. Korealaiset jylläävät tuloksissa, mutta myös halpamerkki Dacia ja ranskalainen Renault ovat petranneet sijoitustaan. Vielä vuonna 2012 peränpitäjinä olleet Citroën ja Peugeot ovat myös parantaneet sijoitustaan.

Fordilla ja Volkswagenilla vaikeaa

Ford on tipahtanut Auto Bild -laatuselvityksen häntäpäähän, samoin Volkswagen.

Volkswagen-konsernin merkkien sijoitus on mielenkiintoinen. Paras on Seat sijalla 11. Seuraavana Audi ja Škoda sijalla 14. Päämerkki Volkswagen on pudonnut koko tilaston toiseksi viimeiseksi sijalle 18 yhdessä Fordin kanssa.

Fiatille tulos oli taas ankea, viimeinen sija kolmannen peräkkäisen kerran. Fiat on ollut viimeisenä kaikkiaan yhdeksän kertaa.

Perusteellisuudessaan ylivertainen

Auto Bild -laatuselvitys antaa selkeän kuvan eri automerkkien kestävyydestä, luotettavuudesta, laadusta ja korjaamopalvelusta Saksassa. Autojen muihin ominaisuuksiin, esimerkiksi ajettavuuteen ja mukavuuteen, ei tässä raportissa oteta kantaa.

Laatuselvityksessä on 20 suosittua automerkkiä. Muista ei saatu tilastollisesti riittävän suurta otosta.

Tarkastelussa on pääpaino 3–7-vuotta vanhoissa autoissa.

Tulokset perustuvat seitsemään tekijään, jotka selvittävät auton ja huollon laatua Saksassa:
1) Forsa-markkinatutkimusyrityksen selvitys 8 187 autonkäyttäjän kokemuksista. 2) takaisinkutsujen eli korjauskutsujen määrä, vikojen vakavuus sekä tiedotuksen ja korjaamopalvelun laatu.
3) Saksalaisen TÜV-katsastusraportin tulokset (lähes 9 miljoonaa määräaikaiskatsastusta).
4) Auto Bild -lehden 100 000 kilometrin kestotestin tulokset.
5) Lukijapalaute (yli 10 000 palautetta).
6) Auto Bild -korjaamotestien tulokset
7) Takuuaika ja takuuehdot.

Hieno tekniikka voi olla vikaherkkää

Lehti moittii autojen uutta hienoa tekniikkaa, joka pelaa koeajoissa erinomaisesti, mutta voi olla vikaherkkää vuosikausien käytössä. Kritiikkiä saavat muun muassa surkeat akut ja muut sähkölaiteviat ja esimerkiksi Volkswagenin TSI-moottorien jakoketjujen ja seitsenvaihteisen DSG-vaihteiston viat.

Usein vika ilmenee kolmen neljän vuoden käytön jälkeen, kun takuu on jo päättynyt. Auto Bild suosittelee takuuajan pidentämistä – varsinkin saksalaisille automerkeille.

Esimerkiksi Mercedes-Benz olisi saanut paremman arvosanan, jos takuuaika olisi pitempi. Muiden saksalaisten tapaan mersun takuuaika on lyhyt, vain kaksi vuotta ilman km-rajaa.

Autoilijan arki voi olla harmaata ja ankeaa: Kirskuvia sivuääniä ja kolinaa, tielle pysäyttäviä sähkövikoja, moottori- ja vaihteistovikoja, korjausajan ja varaosien odottelua, tuhansien eurojen korjauskuluja ynnä muuta yllättävää.

Lisää autojen takuukäytännöistä ja kuluttajaoikeuksista autokaupassa:

Virhevastuu ja takuu:
https://kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/linjaukset/toimialakohtaiset-linjaukset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa-2007.pdf

Kilpailu- ja kuluttajavirasto: www.kkv.fi

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja:
https://kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/

Lähde: Auto Bild nro 50 / 2015 (ilmestynyt Saksassa 11.12.2015), Teksti: Timo Turkula

Jaa artikkeli

Keskustelu