11.12.2015 Liikenne Kia ja Mazda voittivat laatukilvan – saksalaismerkit vaikeuksissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaiset automerkit vaikeuksissa tuoreessa Auto Bild -laatuselvityksessä. Etelä-korealainen automerkki Kia ylsi ensimmäisen kerran Auto Bild -laatuselvityksen voittoon – tasapistein Mazdan kanssa. Mazdalle voitto oli jo neljäs laajassa saksalaisessa Auto Bild -laatuselvityksessä. Kolmostila jaettiin tasapistein Hondan, Hyundain ja Toyotan kesken.Toyota on voittanut Auto Bild -laaturaportin seitsemän kertaa, Mazda neljä kertaa, Hyundai kahdesti ja Kia kerran. Muille merkeille ei ole ykköstiloja herunut. Tuorein laaturaportti on 13. lajissaan.Volvo on paras premium-merkki sijalla 6. Saksalaisista merkeistä vain kaksi pääsi kymmenen kärkeen, BMW sijalla 7 ja Mercedes-Benz sijalla 10.Laaturaporttien 20 parasta vuosilta 2011–2015 -listauksen löydät lisäkuvia-valikon alta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLyhyt takuu kurittaa saksalaisiaSaksalaiset merkit ottivat nyt rankasti takkiin takuuaikojen lyhyyden vuoksi. Takuuaika ja takuuehdot on yksi tärkeä laaturaportin arvostelukriteeri kaikkiaan seitsemän arvostelukohteen joukossa.Auto Bild on laaturaporteissaan jo vuosia kehottanut saksalaisia merkkejä pidentämään takuuaikoja korealaisten, japanilaisten ja ranskalaisten tasolle, mutta ilman tulosta. Uudet tulokasmerkit ovat satsanneet pitkiin takuuaikoihin, mikä on lisännyt asiakkaiden luottamusta. Auto Bild -laaturaportti 2015 Paremmuusjärjestys 1. Kia 2,14 1. Mazda 2,14 3. Honda 2,43 3. Hyundai 2,43 3. Toyota 2,43 6. Volvo 2,57 7. BMW 2,71 7. Dacia 2,71 9. Nissan 2,83 10. Mercedes-Benz 2,86 11. Opel 3,00 11. Renault 3,00 11. Seat 3,00 14. Audi 3,14 14. Škoda 3,14 16. Citroën 3,17 16. Peugeot 3,17 18. Ford 3,29 18. Volkswagen 3,29 20. Fiat 3,33 Arvosana: 1 = erittäin hyvä, 5 = erittäin heikko. Arviointikriteerit: Laaturaportin tulokset perustuvat seitsemään eri tekijään, jotka selvittävät auton ja huoltopalvelun laatua Saksassa. 8 187 autonkäyttäjän vastaukset tyytyväisyyskyselyyn (Forsa -tutkimusyritys). Takaisinkutsujen eli korjauskutsujen määrä, vikojen vakavuus sekä tiedotuksen ja korjaamopalvelun laatu. TÜV –katsastusraportin tulokset: 233 mallia, yli 8,85 miljoonaa määräaikaiskatsastusta Saksassa Auto Bild –lehden 100 000 kilometrin kestotestien tulokset. Testin päättyessä auto puretaan osiin. Auto Bild –lehden lukijapalaute ”vikalaatikko”-sivuille, vuosittain yli 10 000 vikakertomusta. Auto Bild –korjaamotestien tulokset. Takuuehdot. (kysely- ja palautemäärät vuoden 2015 raportista) Lähde: Auto Bild nro 50 / 2015, ilmestynyt Saksassa 11.12.2015 ”Pitkiä takuuaikoja tarvitsevat vain tuntemattomat merkit”Eräs saksalaisen merkin johtokunnan jäsen tiivisti asian varsin korskeasti: ”Pitkiä takuuaikoja tarvitsevat vain tuntemattomat ja vakiintumattomat uudet merkit, me emme niitä tarvitse.”Tosiasiassa lyhyt takuuaika alkaa nakertaa luottamusta arvostettuun ja tunnettuun merkkiinkin, mikäli ilmenee teknisiä ongelmia.Volkswagenille kävi juuri näin: Muutama vuosi sitten alkaneet TSI-moottorien jakoketjuongelmat, seitsenvaihteisen DSG-vaihteiston viat ja syyskuussa 2015 vielä NOx-päästöskandaali.Kun vika ilmenee takuuajan jälkeen, asiakkaat joutuvat taistelemaan oikeuksistaan ja mahdollisesta ”jatkotakuusta”, vaikka tuotevastuulain mukaan valmistajan ja myyjän vastuu ei pääty takuuajan loppumiseen, mikäli tuotteessa on ilmiselvä tyyppivika ja tuote ei ole kestänyt sitä, mitä asiakkaalla on yleisen mittapuun mukaan oikeus olettaa. Oikeuksiaan aggressiivisesti vaativat asiakkaat saavat enemmän hyvityksiä kuin ”kiltit” asiakkaat. Palvelusta on tasa-arvo kaukana.Pitkä takuuaika on asiakkaan kannalta tasapuolisempi. Asiakkaan neuvotteluasema on vahvempi, koska näyttötaakka tuotteen laadusta on myyjällä ja valmistajalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDacia ja Renault petranneetKian voiton takana on muutakin kuin pitkä takuuaika, vähän takaisinkutsuja, palaute asiakaskyselyssä sekä kestotestitulokset. Korealaiset jylläävät tuloksissa, mutta myös halpamerkki Dacia ja ranskalainen Renault ovat petranneet sijoitustaan. Vielä vuonna 2012 peränpitäjinä olleet Citroën ja Peugeot ovat myös parantaneet sijoitustaan.Fordilla ja Volkswagenilla vaikeaaFord on tipahtanut Auto Bild -laatuselvityksen häntäpäähän, samoin Volkswagen.Volkswagen-konsernin merkkien sijoitus on mielenkiintoinen. Paras on Seat sijalla 11. Seuraavana Audi ja Škoda sijalla 14. Päämerkki Volkswagen on pudonnut koko tilaston toiseksi viimeiseksi sijalle 18 yhdessä Fordin kanssa.Fiatille tulos oli taas ankea, viimeinen sija kolmannen peräkkäisen kerran. Fiat on ollut viimeisenä kaikkiaan yhdeksän kertaa. Perusteellisuudessaan ylivertainen Auto Bild -laatuselvitys antaa selkeän kuvan eri automerkkien kestävyydestä, luotettavuudesta, laadusta ja korjaamopalvelusta Saksassa. Autojen muihin ominaisuuksiin, esimerkiksi ajettavuuteen ja mukavuuteen, ei tässä raportissa oteta kantaa. Laatuselvityksessä on 20 suosittua automerkkiä. Muista ei saatu tilastollisesti riittävän suurta otosta. Tarkastelussa on pääpaino 3–7-vuotta vanhoissa autoissa. Tulokset perustuvat seitsemään tekijään, jotka selvittävät auton ja huollon laatua Saksassa: 1) Forsa-markkinatutkimusyrityksen selvitys 8 187 autonkäyttäjän kokemuksista. 2) takaisinkutsujen eli korjauskutsujen määrä, vikojen vakavuus sekä tiedotuksen ja korjaamopalvelun laatu. 3) Saksalaisen TÜV-katsastusraportin tulokset (lähes 9 miljoonaa määräaikaiskatsastusta). 4) Auto Bild -lehden 100 000 kilometrin kestotestin tulokset. 5) Lukijapalaute (yli 10 000 palautetta). 6) Auto Bild -korjaamotestien tulokset 7) Takuuaika ja takuuehdot. Hieno tekniikka voi olla vikaherkkää Lehti moittii autojen uutta hienoa tekniikkaa, joka pelaa koeajoissa erinomaisesti, mutta voi olla vikaherkkää vuosikausien käytössä. Kritiikkiä saavat muun muassa surkeat akut ja muut sähkölaiteviat ja esimerkiksi Volkswagenin TSI-moottorien jakoketjujen ja seitsenvaihteisen DSG-vaihteiston viat. Usein vika ilmenee kolmen neljän vuoden käytön jälkeen, kun takuu on jo päättynyt. Auto Bild suosittelee takuuajan pidentämistä – varsinkin saksalaisille automerkeille. Esimerkiksi Mercedes-Benz olisi saanut paremman arvosanan, jos takuuaika olisi pitempi. Muiden saksalaisten tapaan mersun takuuaika on lyhyt, vain kaksi vuotta ilman km-rajaa. Autoilijan arki voi olla harmaata ja ankeaa: Kirskuvia sivuääniä ja kolinaa, tielle pysäyttäviä sähkövikoja, moottori- ja vaihteistovikoja, korjausajan ja varaosien odottelua, tuhansien eurojen korjauskuluja ynnä muuta yllättävää. Lisää autojen takuukäytännöistä ja kuluttajaoikeuksista autokaupassa: Virhevastuu ja takuu: https://kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/linjaukset/toimialakohtaiset-linjaukset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa-2007.pdf Kilpailu- ja kuluttajavirasto: www.kkv.fi Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja: https://kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/ Lähde: Auto Bild nro 50 / 2015 (ilmestynyt Saksassa 11.12.2015), Teksti: Timo TurkulaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 13.12.2024 Uutinen Nissanin maahantuonti siirtyy Bassadonelle 12.12.2024 Uutinen Vuoden auto Suomessa 2025 voittaja on Kia EV3! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 11.12.2024 Uutinen Vuodesta 2025 ajoneuvoveron maksumuistutukset sähköisesti – paperiposti silti yhä vaihtoehtona 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry 9.12.2024 Uutinen Kun lumimyräkkä iskee – ajoteillä rytisee joka toinen minuutti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä