9.9.2021 Liikenne Liikennealan järjestöt kritisoivat kansallista päästökauppaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikenteen kansallisen päästökaupan tarpeellisuudesta käydään kipakkaakin yhteiskunnallista keskustelua. Tieliikenteen kansallinen päästökauppa puhuttaa. Kattava joukko elinkeinoelämän järjestöjä on ilmaissut kriittisen näkemyksensä hallituksen aikeille kansallisesta tieliikenteen päästökaupasta. Myös Autoliitto on suhtautunut penseästi näihin aikeisiin. Hallitus valmisteluttaa kansallista tieliikenteen päästökauppaa. Työrukkasena on liikenne- ja viestintäministeriön asettamaa virkamiestyöryhmä, joka valmistelee muistiota, jossa arvioidaan kansallisen päästökaupan edellyttämät toimet ja aikataulu. Työryhmätyö kestää kuluvan vuoden loppuun. Valmistelua tehdään siltä varalta, että fossiilittoman liikenteen tiekartan ensimmäisen ja toisen vaiheen keinoilla ei saada riittävästi vähennettyä liikenteen päästöjä. Kansallisen tieliikenteen päästökauppa voisi hallituksen aikeiden perusteella tulla voimaan vuonna 2025. Kaikki kiteytyy valtioneuvoston toukokuiseen periaatepäätökseen kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä eli fossiilittoman liikenteen tiekartasta. Tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tieliikenteen osuus 19,1 prosenttia Tilastokeskuksen ja VTT:n käyttämän laskentatavan (osuus päästöistä ilman LULUCF-sektoria) mukaan tieliikenne aiheuttaa Suomen kasvihuonekaasupäästöistä 19,1 prosenttia, josta henkilöautoliikenteen osuus on 10,4 %, kuorma-autoliikenteen 6,2 %, pakettiautoliikenteen 1,6 % ja linja-autojen 0,9 %. Liikenneala sitoutunut tavoitteisiin Järjestöjen yhteisessä kannanotossa tähdennetään, että liikenneala on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt kansallisen tavoitteen mukaisesti vuoteen 2030 mennessä. Päästövähennystavoitteiden saavuttaminen ei järjestöjen mukaan edellytä päästökauppaa tai polttoaineveron korotuksia. Tieliikenteeseen laajeneva päästökauppa muodostaa järjestöjen mukaan tärkeän liikkumisen ja kuljettamisen hinnoitteluun ja liikenteen verorakenteisiin vaikuttavan mekanismin, jonka vaikutuksia kotitalouksien liikkumismahdollisuuksiin ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiin tulisi kartoittaa kattavasti ennen kuin päästökaupasta tehdään päätöksiä kansallisesti. 15 järjestön yhteisen ulostulon mukaan kotimaisen päästökaupan valmistelu tulisi jäädyttää. Valmistelussa tulisi sitä vastoin keskittyä komission päästökauppaa koskevan lainsäädäntöehdotuksen käsittelyyn. Kannanoton mukaan tieliikenteen päästökauppaa ei tule käynnistää, mikäli siihen ei ole kansallisesti tarvetta. Järjestöt kummastelevat tarvetta rakentaa kansallista järjestelmää, kun tulossa on velvoittavaa EU-sääntelyä. ”Koska kansallista päästökauppaa ei ole järkevää toteuttaa EU:n laajuisen päästökaupan toteutuessa, sen valmistelua ei ole perusteltua jatkaa”, kannanotossa linjataan. Vaikutukset vaikeita arvioida Päästökaupan vaikutuksia on kannanoton mukaan haasteellista arvioida siksikin, että eri jäsenmaissa polttoaineverotasot ovat hyvin erilaisia. Kuljetusalan näkökulmasta on useita uhkia pyrittäessä päästökaupan avulla vähäpäästöisyyteen. ”Tavaraliikenteessä sähköistyminen etenee hitaammin ja siirtymä fossiilisista polttoaineista ei etene samaan tahtiin kuin henkilöautokannassa. Suomessa on käytössä paljon raskasta kalustoa, jonka sähköistäminen tulevaisuudessakin voi olla hankalaa. Hinnoittelun vaikutukset kohdistuvat yrityksiin tällöin suoraan kustannusten kasvuna, joka ei ole vältettävissä tai ennakoitavissa”, kannanotossa arvioidaan. Kannanoton allekirjoittajina ovat muun muassa Elinkeinoelämän Keskusliitto, Metsäteollisuus, Suomen Yrittäjät, Keskuskauppakamari, Autoalan Keskusliitto, Autotuojat ja -teollisuus ry sekä muita auto-, liikenne- ja logistiikka-alan liittoja. Elinkeinoelämän keskusliiton johtava asiantuntija Tiina Haapasalo arvioi kesäkuisessa Yleisradion uutisessa kansallista päästökauppaa varsin skeptisesti: ”Meillä on Suomessa muutama polttoainejakelija, niiden kesken käytäisiin huutokauppaa. Se olisi mielestäni aika arvaamaton järjestelmä.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ministeri: valmistelu ei mene hukkaan Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) on Helsingin Sanomiin haastateltuna eri linjoilla kansallisen päästökaupan valmistelusta. Harakan mukaan käynnistetty kansallinen valmistelu ei mene hukkaan, koska sen avulla voidaan kerätä tietoa ja vaikutusarvioita. ”Valmistaudumme tietysti samanlaiseen järjestelmään kuin EU ja Saksa kaavailevat. Emme ole tekemässä järjestelmää, jossa Suomi olisi ainoa EU-maa, jossa olisi kansallinen päästökauppa.” Valmistelu kestää joulukuuhun Liikenne- ja viestintäministeriöstä kerrotaan, että päästökauppaa valmistelevan virkamiestyöryhmän työ jatkuu, mutta kattavia ulostuloja kuten väliraporttia ei ole luvassa ennen työryhmän toimikauden päättymistä joulukuussa 2021. Työryhmässä on pohdittavana monia haasteita kuten muun muassa se, mitä taloudellisia vaikutuksia on odotettavissa esimerkiksi kotitalouksille polttoaineiden kuluttajahintoihin ja myös sitä, mikäli järjestelmässä tarvitaan kuluttajille suunnattuja kompensaatioita, niin kuinka ne voidaan kohdistaa mahdollisimman oikeudenmukaisesti. – Tässä vaiheessa ei valitettavasti ole lisää kerrottavaa. Työryhmän työ ja selvitykset ovat vielä kesken, hallitusneuvos Matleena Kurki-Suutarinen liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo. Poikkihallinnollisen virkamiestyöryhmän jäsenet tulevat työ- ja elinkeinoministeriöstä, valtiovarainministeriöstä, ympäristöministeriöstä, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista ja Energiavirastosta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Laura Kotila / Valtioneuvoston kanslia Lähteet: Autoalan Keskusliitto, Autotuojat ja -teollisuus ry, Elinkeinoelämän Keskusliitto ry, Kaupan liitto, Keskuskauppakamari, Linja-autoliitto ry, Logistiikkayritysten Liitto ry, Metsäteollisuus ry, Palvelualan työantajat PALTA ry, Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, Suomen Taksiliitto ry, Suomen Yrittäjät, Teknisen Kaupan Liitto, Tieliikenteen Tietokeskus, liikenne- ja viestintäministeriö, Tilastokeskus, VTT, Yle, Helsingin Sanomat a:3:{i:0;s:6:"100594";i:1;s:5:"84607";i:2;s:5:"90136";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku