26.11.2021 Liikenne Taksiliitto: miksei hankintatuki ulotu sähkötakseihin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Ala paikkaa vielä pitkään niitä taloudellisia jälkiä, jotka pandemia on siihen jättänyt. Kalliit investoinnit ovat suurimmalle osalle yrittäjistä yksinkertaisesti mahdottomia ilman tukea.” Hyötyajoneuvoja koskeva aie sähköautojen hankintatuesta ei näillä näkymin ole ulottumassa taksiautoihin. Se hämmästyttää alan etujärjestöä, joka pitää rajausta eriarvoistavana. Taustalla on esitys sähköautojen hankintatuen ulottamisesta hyötyajoneuvoihin vuosina 2022 ja 2023. ”Jos hankintatuella halutaan saada paras mahdollinen päästöjä vähentävä vaikutus, niin hankintatukea on syytä kohdistaa erityisesti taksiautojen sähköistymiseen”, muistutetaan Suomen Taksiliitto ry:n lausunnossa eduskunnan Liikenne- ja viestintävaliokunnalle. Lausunnossa todetaan myös selvyyden vuoksi, ettei Suomen Taksiliitto vastusta hankintatukea yhdellekään nyt esityksessä tukea saavalle taholle. Tasapuolisuus olisi taksialan etujärjestön mukaan parasta kuitenkin hoitaa siten, että taksit lisätään hankintatuen saajiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tukia tarkoitus jatkaa vuoteen 2023 Liikenne- ja viestintäministeriö siis valmistelee hallituksen esitystä, että nykyisiä hankinta- ja muunnostukia jatkettaisiin vuosina 2022 ja 2023. Jatko koskisi myös kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatukea. Esityksen mukaan hankintatukea voisi jatkossa saada myös sähkökäyttöisen kuorma-auton hankintaan sekä sähkö- tai kaasukäyttöisen pakettiauton hankintaan. Kyseinen lakiesitys lähti eduskunnalle 11.11. Kipakoita ajatuksia Suomen Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson muotoilee ajatuksensa kenties kipakammin sanakääntein kuin edellä kerrotussa lausunnossa. Anderssonia kismittää, että hankintatukea jaetaan niin kuorma- ja pakettiautoilla liikennettä harjoittaville yrittäjille kuin yksityisille kansalaisille – mutta ei taksiliikenteelle. – Tämä on täysin käsittämätöntä. Koronapandemian jäljiltä vasta toipumaan lähtevä ala jätetään yksin selviämään tulevista investoinneista, Andersson kritisoi. Hänen mukaansa kyytikysynnän vilkastuminen on koronarajoitusten jäljiltä vasta vähitellen lähtenyt nousuun. – Pienyrittäjävaltainen ala paikkaa vielä pitkään niitä taloudellisia jälkiä, jotka pandemia on siihen jättänyt. Kalliit investoinnit ovat suurimmalle osalle yrittäjistä yksinkertaisesti mahdottomia ilman tukea, Andersson arvioi. Aikeista tyrmistynyt Andersson muistuttaa, että taksit ovat merkittävässä roolissa myös kuntien kuljetuksissa. Laki velvoittaa kuntia hankkimaan kuljetuksiinsa vähäpäästöisiä ajoneuvoja. – Miten kunnat pystyvät lain kirjaimen täyttämään, jos markkinoille ei saada vähäpäästöisiä tai päästöttömiä takseja? Uusia sopimuksia tulevista kuljetuksista tehdään jo ensi kesän kynnyksellä, joten yrittäjien on tehtävä päätökset kalustoinvestoinneista pikaisesti. Liitto myös muistuttaa, että taksiliikenteelle on asetettu suuret vaatimukset vähäpäästöisyyden osalta julkisten hankintojen lainsäädännössä. Jotta nämä vaatimukset pystytään täyttämään, tulee taksimarkkinoille saada kohtuullisen nopeasti sähköautoja. Paljon ajoa, paljon päästöjä Taksiliiton lausunnon muotoilut tihkuvat sarkasmia: ”Käsityksemme mukaan henkilöautojen hankintatuen tarkoitus ei varsinaisesti ole auton oston tukeminen vaan nimenomaan vaikuttaa myönteisesti liikenteen päästöjen vähenemiseen.” Ja vielä: ”Käsityksemme mukaan hankintatuen kohdentaminen niihin ajoneuvoihin, joiden päästöt vuositasolla ovat suurimmat, on tehokkainta liikenteen päästöjen vähenemisessä.” Yleisin taksiin rekisteröity henkilöauto vuoden 2021 rekisteröintitilastojen mukaan on Mercedes-Benz E-sarja. Mercedes-Benz E 200 dieselin hiilidioksidipäästöt ovat 128 g/km. Kovassa taksikäytössä ja 80 000 kilometrin vuosittaisella ajosuoritteella tällaisen auton hiilidioksidipäästöt ovat 10 240 kiloa vuodessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haasteena ensimmäinen sähkötaksi Taksiliitto tuo lausunnossaan esiin, että taksiauto on työväline. Auton tulee liiton mukaan olla luotettava ja käytettävissä kaikissa eri olosuhteissa niin pitkille kuin lyhyillekin matkoille. Taksiauton tuottavuus myös kohenee mitä tehokkaammin se voi olla liikenteessä. ”Tämän vuoksi erityisesti ensimmäisen sähköauton hankintaan liittyy paljon epävarmuuksia ja epätietoisuutta. Myös taksiyrittäjä tarvitsee kannusteita sähköautoon siirtymisessä ja hankintatuki monessa tapauksessa suuntaisi valinnan helpommin sähköautoon”, liitto uumoilee. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lähde: Suomen Taksiliitto ry a:8:{i:0;s:6:"104160";i:1;s:5:"97379";i:2;s:5:"92827";i:3;s:6:"100357";i:4;s:5:"89599";i:5;s:5:"78868";i:6;s:6:"104751";i:7;s:6:"105122";} Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta