24.4.2023

Traficom-katsastus: Lexus-ylivoimaa 10-vuotiaiden ikäryhmässä

Traficom 2022 katsastus merkit viat vika mallit luotettavuus

Lexus RX450H on vähävikaisin malli ja Lexus on myös paras automerkki.

Kymmenen parhaan mallin listalta löytyy kahden Lexuksen lisäksi kolme Toyotaa, kaksi Hondaa, Suzuki, Audi ja Volkswagen. 10 kärjessä -ryhmän hylkäysprosentti on ikäryhmässään vähäinen, välillä 3,9–7,9 %. Lexus RX450H on ylivoimaisesti paras automalli ikäryhmässään erittäin pienellä hylkäysprosentilla 3,9 %. Toyota Verso-S otti hopeaa ja Lexus CT200H pronssia.

Merkkitilaston kärkitilan otti Lexus, seuraavina Honda, Porsche, Jaguar, Suzuki, Toyota ja Audi.

Kia Optima on vikaherkin malli hylkäysprosentilla 45,5 %, mikä on lähes 12-kertainen parhaaseen, Lexus RX450H -malliin verrattuna. Toiseksi suurin hylkäysprosentti on Mercedes-Benz Vitolla (44,6 %), jonka ajomäärä 388 000 km on 2,2-kertainen 10-vuotiaan auton keskimääräiseen ajomäärään (179 000 km) verrattuna. Kolmanneksi vikaherkin malli on Renault Scénic, joista hylättiin 43,1 %.

Kymmenvuotiaiden runsasvikaisimmat automerkit ovat Renault, Dacia, Fiat, Jeep, Nissan, Kia ja Hyundai. Uudemmissa ikäluokissa eteläkorealaisten autojen laatu on mallinmuutosten myötä kohentunut selvästi, mutta vanhemmissa ikäluokissa (esimerkiksi 8- ja 10-vuotiaissa) eteläkorealaisten automallien laadussa on toivomisen varaa: 10-vuotiaiden ikäryhmässä Kia Optima on tilaston vikaherkin (hylkäysprosentti 45,5 %).

Kymmenen huonoimman mallin joukossa on kaksi Kiaa ja yksi Hyundai. Automerkkitilastossa korealaiset ovat häntäpäässä: Kia kuudenneksi ja Hyundai seitsemänneksi vikaherkin automerkki, molemmista hylätään joka neljäs.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suuret laatuerot

Automallien ja -merkkien laatuerot ovat suuria, vaikka autonkäyttäjien huolellisuudella tai huolettomuudellakin sekä ajomäärillä on merkitystä katsastustuloksiin. Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2022 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.

Traficomin katsastustilastossa on ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään. Mallikohtaisissa ajomäärissä on merkittäviä eroja. 10-vuotiaana vähiten ajettu malli on Suzuki Alto, mittarilukema keskimäärin 90 000 km.

Toista äärtä edustaa ammattikäytössä yleinen Mercedes-Benz Sprinter, jonka matkamittarilukema on keskimäärin lähes puoli miljoonaa kilometriä, 496 000 km. Kymmenvuotiaiden kaikkien mallien keskimääräinen mittarilukema on 176 000 km.

Vuonna 2022 määräaikaiskatsastuksessa 10-vuotiaista autoista hylättiin 19,4 %, mikä on 0,5 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2021.

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2012, automallien TOP 25

25 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Lexus RX450h (174 000) (3,9)
  • Toyota Verso-S (119 000) (4,5)
  • Lexus CT200H (150 000) (6,6)
  • Honda Civic (129 000) (6,7) (Käyttöjarru)
  • Suzuki Swift (119 000) (6,7)
  • Audi Q5 (204 000) (6,9)
  • Honda CR-V (186 000) (7,1) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Toyota Avensis (186 000) (7,8) (Käyttöjarru)
  • Toyota Land Cruiser (234 000) (7,9)
  • Volkswagen Touareg (216 000) (7,9)
  • Honda Jazz (121 000) (8,1) (Käyttöjarru)
  • Audi A6 (225 000) (8,6) (Etuakselisto)
  • Toyota Auris (128 000) (8,6) (Käyttöjarru)
  • Audi A7 (198 000) (8,7)
  • Mazda 3 (120 000) (9,3) (Etuakselisto)
  • Toyota RAV4 (178 000) (10,3) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Volkswagen Golf Plus (123 000) (10,3) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Suzuki Alto (90 000) (10,4)
  • Mitsubishi Lancer (145 000) ( 10,8)
  • Audi Q7 (228 000) (10,9)
  • Mini Cooper (129 000) (10,9)
  • BMW  X6 (192 000) (11,0)
  • Volvo XC70 (243 000) (11,0) (Taka-akselisto)
  • Peugeot 107 (103 000) (11,1)

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2012

Keskimääräinen hylkäysprosentti 19,4 %

Keskimääräiset ajokilometrit 176 000 km

Yleisin vikakohde: Jousitus ja iskunvaimennus        

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2012, automerkkien TOP 15

Ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Lexus (161 000) (6,9) (Käyttöjarru)
  • Honda (158 000) (8,0) (Käyttöjarru)
  • Porsche (149 000) (8,5)
  • Jaguar (184 000) (10,6)
  • Suzuki (119 000) (11,0) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Toyota (152 000) (11,3) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Audi (194 000) (11,7) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Mini (130 000) (12,0) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Mazda (154 000) (14,9) (Etuakselisto)
  • Seat (166 000) (16,9) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Mitsubishi (182 000) (17,6) (Käyttöjarru)
  • Volvo (222 000) (17,7) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Škoda (186 000) (18,2) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Land Rover (189 000) (18,7) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Volkswagen (178 000) (18,7) Jousitus ja iskunvaimennus)

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2012

Keskimääräinen hylkäysprosentti 19,4 %

Keskimääräiset ajokilometrit 176 000 km

Yleisin vikakohde: Jousitus ja iskunvaimennus

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2012, automallien FLOP 15

15 runsasvikaisinta automallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Kia Optima (203 000) (45,5) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • Mercedes-Benz Vito (388 000) (44,6) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Renault Scénic (188 000) (43,1) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Mercedes-Benz Sprinter (496 000) (40,7) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Nissan Qashqai+2 (197 000) ( 40,3) (Etuakselisto)
  • Jeep Compass (158 000) (38,1) (Taka-akselisto)
  • Citroën C4 Picasso (180000) ( 37,6) (Etuakselisto)
  • Kia Sportage (167 000) (37,6) (Etuakselisto)
  • Renault Mégane (156 000) (37,4) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • Hyundai i40 (196 000) (36,9) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • Renault Clio (121 000) (36,8) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Fiat 500 (96 000) (36,6) (Etuakselisto)
  • Renault Twingo (95 000) (36,6) (Etuakselisto)
  • Volvo XC90 (228 000) (35,2) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Ford S-MAX (232 000) (35,0) (Taka-akselisto)

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2012

Keskimääräinen hylkäysprosentti 19,4 %

Keskimääräiset ajokilometrit 176 000 km

Yleisin vikakohde: Jousitus ja iskunvaimennus

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2012, automerkkien FLOP 10

10 runsasvikaisinta automerkkiä, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Renault (152 000) (36,9) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Dacia (162 000) (34,5) (Etuakselisto)
  • Fiat (117 000) (34,0) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Jeep (171 000) (33,2) (Taka-akselisto)
  • Nissan (154 000) (30,5) (Etuakselisto)
  • Kia (144 000) (26,8) (Etuakselisto)
  • Hyundai (149 000) (26,4) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • Citroën (149 000) (26,2) (Etuakselisto)
  • Chevrolet (153 000) (26,1) (Jousitus ja iskunvaimennus)
  • Ford (173 000) (22,3) (Jousitus ja iskunvaimennus)

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2012

Keskimääräinen hylkäysprosentti 19,4 %

Keskimääräiset ajokilometrit 176 000 km

Yleisin vikakohde: Jousitus ja iskunvaimennus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Entistä iäkkäämpiä autoja – entistä enemmän vikoja

Katsastettujen henkilöautojen keski-ikä nousi hieman.

Vuonna 2022 keski-ikä oli 14,7 vuotta, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 14,5. Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista vuonna 2022 hylättiin 27,8 prosenttia, 0,6 prosenttiyksikön verran enemmän kuin edeltävänä vuonna (27,2 %).

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut isot hylkäyksen aiheuttavat viat liittyvät useimmiten erityisesti etuakselistoon ja niiden osien kulumiseen, lisäksi jousitukseen ja iskunvaimennukseen, seisonta- ja käyttöjarruihin, taka-akselistoon ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Takaisinkutsut verkkosivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Nopeasti päivittyvä takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien tyyppiviat löytyvät Moottorin verkkosivuilta.

Tyyppiviat sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Lähde: Traficom 

a:5:{i:0;s:6:"132109";i:1;s:6:"132079";i:2;s:6:"134519";i:3;s:6:"133058";i:4;s:6:"134589";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat