Liikenne | Uutinen | 13.9.2019

Tuore päästötutkimus: sähköautot kilpailukykyisiä – lyhyillä matkoilla

Tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi tarvitaan myös kestäviä polttoaineita kuten synteettisiä biopolttoaineita.

Jaa artikkeli

Tuoreen VTT:n ja Cambridgen yliopiston vertailututkimuksen perusteella tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi tarvitaan myös kestäviä polttoaineita kuten synteettisiä biopolttoaineita.

Tutkijoiden mukaan kestävät polttoaineet voivat vähentää tieliikenteen hiilidioksidipäästöjä merkittävästi samalla kun sähköajoneuvojen hinnat halpenevat.

VTT:n ja Cambridgen yliopiston tutkimuksessa vertailtiin sähköautojen ja erilaisten kestävien polttoaineiden päästövähennyskustannuksia tieliikenteessä. Polttoaineiden osalta vertailtiin synteettisiä biopolttoaineita ja hiilidioksidista sähköenergian avulla valmistettuja niin sanottuja sähköpolttoaineita.

Kestävillä polttoaineilla voidaan tukea tieliikenteen päästövähennyksiä käyttämällä niitä varsinkin pitkän kantaman ajoneuvoissa, todetaan kestävään energiaan erikoistuneen Joule-tiedejulkaisun alun perin julkaisemassa tutkimuksessa.

Viesti päättäjille

Tutkimuksesta on myös viestiksi päättäjille. Vaikka päättäjät ovat syystäkin innoissaan sähköajoneuvojen potentiaalista vähentää tieliikenteen hiilidioksidipäästöjä, pitkän kantaman ajoneuvoissa kestävät polttoaineet säilynevät sähköautoja kilpailukykyisempänä päästövähennyskeinona.

Tutkimuksen mukaan sähköautot ovat jo nyt kilpailukykyisiä lyhyillä matkoilla, mutta pidemmän kantaman sähköautot pysyvät luultavasti kalliimpina verrattuna kestäviin polttoaineisiin, vaikka akkujen hinnat edelleen halpenisivat.

VTT:n mukaan on tärkeää jatkaa kestävien polttoaineiden tutkimista ja kehittämistä, jotta tulevaisuudessa voidaan ottaa käyttöön kustannustehokkaimmat teknologiat ja niiden yhdistelmät liikenteen päästöjen leikkaamisessa.

Saksa sallii kaupunkien dieselkiellot

Tuuli- ja aurinkoenergia kalliita vaihtoehtoja

Nyt tutkituista polttoainevaihtoehdoista puumaisista biomassoista ja niiden tähteistä tuotetut synteettiset biopolttoaineet osoittautuivat sähköpolttoaineita kilpailukykyisemmiksi.

– Hiilidioksidin muuntaminen päästöstä polttoaineeksi on ensiajattelemalta loistava idea, tutkimuksen vastaava kirjoittaja, VTT:n erikoistutkija Ilkka Hannula taustoittaa.

Sitten tulee se mutta.

– Sähköpolttoaineet ovat kuitenkin kalliita valmistaa prosessitasolla ja hankalia skaalata järjestelmätasolla. Vaikka tuuli- ja aurinkoenergian kustannukset ovat jo paikoin saavuttaneet fossiilisen energian hinnan sähköntuotannossa, ne ovat silti vielä hyvin kalliita vaihtoehtoja fossiilisille liikennepolttoaineille.

Tavoitteena teknologianeutraalius

Tutkijoiden johtopäätösten perusteella päästötavoitteisiin pyrkivien keinojen tulisi olla teknologianeutraaleja.

– Tutkimus osoittaa, että kaikkia liikenteen päästövähennysvaihtoehtoja on tavoiteltava nykyistä paljon tarmokkaammin, tutkimuksen toinen kirjoittaja, Cambridge Judge Business Schoolin teknologiapolitiikan dosentti, tohtori David M. Reiner kiteyttää.

– Tavoitteiden tulisi olla teknologianeutraaleja ja riippumattomia siitä, saavutetaanko läpimurtoja metsätähteellä, hiilidioksidin hyötykäytöllä tai sähköautoilla, kunhan asetetut kestävyyskriteerit täyttyvät. Tässä vaiheessa on tärkeää toimia laaja-alaisesti sekä keskittyä tekemällä oppimiseen ja mittakaavaetujen tavoitteluun, Reiner linjaa.

Jaa artikkeli

Keskustelu