6.8.2019

Toyota-pomo: sähköautot uudenlainen haaste hybridien jälkeen, RAV4:n suosio yllätti

sähköautot uudenlainen haaste hybridien jälkeen

Hybridivoimalinjan kehitysaskeleet ovat Toyota Europella työskentelevän Matthew Harrisonin mukaan huono vertailukohta sähköautojen kehittämiselle.

Toyota on saavuttanut Euroopassa 50% myyntiosuuden hybrideilleen, joten joka toinen liikkeistä poistuva japanilaisyhtiön auto on varustettu sen hybridivoimalinjalla. Askeleet tähän pisteeseen eivät ole olleet täysin ongelmattomia. Toyota Europen markkinointi- ja myyntijohtaja Matthew Harrison on jälleen avannut sanaisan arkkunsa ja kertonut muun muassa miksei siirtymä täyssähköautoihin ole verrattavissa hybridien kehitykseen.

Harrison kertoi Automotive News Europelle, että yhtiön neljännen sukupolven hybrideistä saatiin kestävästi kannattavia vain tietyin ponnisteluin. Sarjatuotannolla saavutettujen etujen lisäksi Toyota on karsinut harvinaisten maametallien osuutta hybridijärjestelmässä, alentaen järjestelmän hintaa.

Sähköautojen suhteen alan on kuitenkin liikuttava nopeammin.
– Jos kestää 20 vuotta, että (täys)sähköstä tulee kannattavaa, kaikki olisivat selvästi enemmän huolissaan, Harrison kommentoi.
Nähtäväksi Harrisonin mukaan jää kuitenkin miten uusiutuvan sähkön kapasiteettia saadaan kasvatettua. Vertailu hybridin kehitykseen ei kannata, sillä hybridit eivät tarvitse ulkoista infrastruktuuria tuekseen. Täyssähköautojen kohdalla voidaan keskittyä akkujen tehokkuuteen ja edullisuuteen, mutta latausinfrastruktuurin rakentaminen ei ole vain autovalmistajien käsissä.

Toyotalla on positiivinen ongelma uuden RAV4:n kanssa, sillä kolmen vuoden tähtäimessä määritelty vuotuinen valmistusmäärä on osoittautunut riittämättömäksi. Monin paikoin RAV4:n tämän vuoden hybridimallit on jo myyty. Länsi-Euroopassa yhdeksän RAV4:ää kymmenestä on hybridejä. Toisaalta RAV4 ei ole pihinyt asiakkaita C-HR-katumaasturilta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Supra vastaan Prius

sähköautot uudenlainen haaste hybridien jälkeen

Hybridijärjestelmän mainetta rakentaneesta Priuksesta on tullut monissa paikoin synonyymi Uber-taksipalvelun autojen kanssa. Harrison kommentoi, että uusi maine ei kuitenkaan haittaa, sillä ennen Uber-Priusta käsitteenä oli taksi-Mercedes.
– Se on helvetinmoinen väite teknologian luotettavuudesta. 300 000 kilometrin ajaminen ilman, että akustoon tulee häiriötä on erittäin voimakas markkinointiviesti, Harrison linjaa.

Toyota palautti hiljattain Supran jälleen mallistoonsa. Hybridien keskellä perinteisen urheiluauton myynnissä on kuitenkin kyse myyntimäärien ja hiilidioksidien sijaan jännityksestä.
– Se, että on vahva hybrideissä ei tarkoita, että meidän täytyisi lopettaa jännittävistä urheilumalleista haaveilu, Harrison kommentoi.

Gazoo Racingin mukaan brändätty GR Supra ei kuitenkaan ole täysin ristiriidassa Priuksen ja muiden hybridimallien kanssa. Harrison vihjaa, että myös hybridiautoista nähdään GR-malliversioita ja toisaalta GR-brändiä rakennetaan ydinmalliston GR Sport -versioilla.
– Kun aloitimme ensimmäisen sukupolven Priuksella, sen muotoilu oli kohtuullisen järkevää hiukan vähätellenkin, ja sen ajokokemus oli epäinspiroiva. Panostimme sen jälkeen hybridien ydinmalleihimme, että saamme niistä parhaimman näköisiä mallivalikoimassa.

Lähde: Automotive News Kuvat: Toyota

Luetuimmat