13.8.2021 Ajoneuvot Loppuraportti: Volkswagen ID.3 – kaikki tarvittava, mutta riittääkö se? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin käyttötestin Volkswagen ID.3 ei mullistanut toimituksen käsitystä sähköautoilusta – mutta kuuluisiko sen edes tehdä niin? Tammikuussa haimme Moottorin käyttötestiin pakasta vedetyn Volkswagen ID.3 -täyssähköauton puolen vuoden käyttötestiä varten. Tarkoituksena oli perehtyä auton kautta entistä syvemmin tämän päivän sähköautoarkeen, sekä tunnustella onko ID.3 todella se seuraava kansanauto kuten valmistaja on jo vuosia tuulettanut.Aloitetaan arjesta. Muutama vuosi takaperin Moottorin toteuttama Vuosi Sähköllä -testi Hyundai Ioniq Electricillä avasi toimituksen silmiä sähköautojen kehitykseen – Ioniqilla pystyi taittamaan maakuntamatkoja, jotka olisivat muutamaa vuotta aiemmin jääneet (kohtuuhintaisilla) sähköautoilla vain haaveeksi.Nyt samanlaista silmiä avaavaa kokemusta ei synny ID.3:n ratissa. Syy ei tosin ole Volkkarissa, vaan siinä miten paljon sähköautot – ja latausinfra – on kehittynyt vain muutamassa vuodessa. Pääväylät alkaa olemaan katettu jo siedettävästi 50 kilowatin pikalatureilla, vaikkakin tehokkaammat asemat ovat toistaiseksi suhteellisen harvassa. Harvalla uudella sähköautolla matkanteko tuntuu kuitenkaan ylitsepääsemättömän tuskalliselta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParani päivityksellä15 030 kilometrin aikana autoon ei ilmennyt varsinaisia vikoja, ainoastaan osumaa ottanut tuulilasi jouduttiin uusimaan. Lisäksi käyttötestin loppupuolella autossa alkoi ilmenemään ylimääräisiä räminöitä – aluksi kattoverhosta ja myöhemmin ovipahvista. Ovipahvi sentään tuntui asettuvan vanhalla kunnon kyynärpäätaklauksella.Sen sijaan käyttötestin alussa erilaiset herjat, vikakoodit ja tietoviihdejärjestelmän toimimattomuus olivat ID.3:lle arkipäivää. Bugien määrä tuntui jopa koomiselta, vaikkakin auton ostaneiden mielestä vioista on varmasti ollut huumori kaukana.Päivityksen jälkeen viat katosivat ainakin käyttötestiyksilöstä tyystin. Jatkossa auton päivittäminen ei edes vaadi korjaamokäyntiä vaan ne voi hoitaa Over The Air -toiminnon myötä vaikka kotipihassa. Harmittavasti ensimmäinen OTA-päivitys ei ehtinyt tulemaan Moottorin testattavaksi, joten sen sujuvuudesta ei voi kertoa mitään.Tällä kertaa käyttötestiauto luovutettiin Moottorin tavoista poiketen myös työntekijöille jotka eivät normaalisti osallistu toimitukselliseen tekemiseen tai ole muutenkaan järin kiinnostuneita autosta. Kommenttien perusteella auto teki sen mitä pitääkin – ei ihastuttanut erityisesti, mutta sai aikaan ’’eihän tämä sähköautoilu niin vaikeaa olekaan’’ -reaktion. Siitäkin huolimatta, että surkea tietoviihdejärjestelmä oli jäänyt monin osin hyödyntämättä sen epäselkeyden ja haastavuuden vuoksi.Kelvollinen muttei mullistavaKaikkiaan Volkswagen ID.3 on kelpo auto, kuten kattavassa autotestissämme (Moottori 7/2021) totesimme. Mitään järin mullistavaa auto ei kuitenkaan markkinoille tuo. Suurin hype auton ympärille luotiin MEB-sähköautoarkitehtuurilla, sillä ID.3 sai kunnian olla ensimmäinen kyseiselle perusrakenteelle tehty auto.Lue lisää: Volkswagen ID.3 – kuinka hyvin se latautuu?Lue lisää: Volkswagen ID.3 – testissä sähköauton sisätilatSähköautojen perusrakenteesta on kiistatta hyötyä auton rakentamisessa – selvimmin tämä näkyy varsin hyvissä sisätiloissa. Tulee kuitenkin muistaa, että Volkswagen loi pöhinää auton ympärille alun perin I.D.-konseptiautolla, jonka perusteella toivoi paljon muutakin kuin hieman paremmat tilat takamatkustajille.Konseptiin kuului muun muassa B-pilariton korirakenne, liukumalliset takaovet ja lattiaan laskettavat takaistuimet. Tietenkään konseptissa esitellyt asiat eivät siirry usein sellaisenaan tuotantoautoihin – mutta kaiken mainostuksen perusteella oli lupa odottaa enemmän.Lue lisää: Volkswagen ID.3 – hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainestaMuutkin autonvalmistajat olivat kuitenkin hereillä. Kun Volkswagen ID.3:n tuotannon aloitus lykkääntyi muutamaankin otteeseen, ehti muutama muukin valmistaja kertomaan tekeillä olevasta sähköautoperusrakenteestaan. Näistä esimerkiksi noin vuosi ID.3:n jälkeen julkaistu Hyundai Ioniq 5:n e-GMT-perusrakenne tarjoaa muun muassa 800 voltin sähköjärjestelmän ja uusia tilaratkaisuja. Eikä sovi unohtaa tietenkään Teslaa, jonka sähköautotekniikka on ollut ID:n tasolla jo pitkään.Mikä on kansanauto?Mutta mistä on tullut käsitys, että kansanauto tarkoittaisikaan edistyksellisintä tekniikkaa tai absoluuttisesti parasta autoa? Ei kupla-Volkkarikaan aikanaan saanut ylistävää vastaanottoa ja ensimmäisen sukupolven Golfiakin pidettiin jopa liian kalliina kansanautoksi. Molempia jouduttiin myös parantelemaan useaan otteeseen mallisarjan tuotannon aikana.Ei ole syytä epäillä, etteikö myös ID.3 tulisi paranemaan vuosien saatossa – todistaahan sen jo huhtikuussa auton saama ohjelmistopäivitys. Sen sijaan mahdollista on myös, että markkinat tulisivat suosimaan paremmin vaikka katumaasturikorista ID.4-sisarmallia.Näiden kilometrien jälkeenkin on mahdotonta sanoa, saavuttaako ID.3 yhtä ikonisen aseman kuin Kupla ja Golf. Sen saa aika näyttää. Tällä hetkellä on kuitenkin vaikea nähdä, että autoa muisteltaisiin viidenkymmenen vuoden päästä samaan tapaan kyseisten ikonien kanssa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Mikko AutioMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Sähköautot Yhä useampi uskoo ajavansa sähköautolla lähitulevaisuudessa 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi