13.8.2021 Ajoneuvot Loppuraportti: Volkswagen ID.3 – kaikki tarvittava, mutta riittääkö se? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Moottorin käyttötestin Volkswagen ID.3 ei mullistanut toimituksen käsitystä sähköautoilusta – mutta kuuluisiko sen edes tehdä niin? Tammikuussa haimme Moottorin käyttötestiin pakasta vedetyn Volkswagen ID.3 -täyssähköauton puolen vuoden käyttötestiä varten. Tarkoituksena oli perehtyä auton kautta entistä syvemmin tämän päivän sähköautoarkeen, sekä tunnustella onko ID.3 todella se seuraava kansanauto kuten valmistaja on jo vuosia tuulettanut. Aloitetaan arjesta. Muutama vuosi takaperin Moottorin toteuttama Vuosi Sähköllä -testi Hyundai Ioniq Electricillä avasi toimituksen silmiä sähköautojen kehitykseen – Ioniqilla pystyi taittamaan maakuntamatkoja, jotka olisivat muutamaa vuotta aiemmin jääneet (kohtuuhintaisilla) sähköautoilla vain haaveeksi. Nyt samanlaista silmiä avaavaa kokemusta ei synny ID.3:n ratissa. Syy ei tosin ole Volkkarissa, vaan siinä miten paljon sähköautot – ja latausinfra – on kehittynyt vain muutamassa vuodessa. Pääväylät alkaa olemaan katettu jo siedettävästi 50 kilowatin pikalatureilla, vaikkakin tehokkaammat asemat ovat toistaiseksi suhteellisen harvassa. Harvalla uudella sähköautolla matkanteko tuntuu kuitenkaan ylitsepääsemättömän tuskalliselta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parani päivityksellä 15 030 kilometrin aikana autoon ei ilmennyt varsinaisia vikoja, ainoastaan osumaa ottanut tuulilasi jouduttiin uusimaan. Lisäksi käyttötestin loppupuolella autossa alkoi ilmenemään ylimääräisiä räminöitä – aluksi kattoverhosta ja myöhemmin ovipahvista. Ovipahvi sentään tuntui asettuvan vanhalla kunnon kyynärpäätaklauksella. Sen sijaan käyttötestin alussa erilaiset herjat, vikakoodit ja tietoviihdejärjestelmän toimimattomuus olivat ID.3:lle arkipäivää. Bugien määrä tuntui jopa koomiselta, vaikkakin auton ostaneiden mielestä vioista on varmasti ollut huumori kaukana. Päivityksen jälkeen viat katosivat ainakin käyttötestiyksilöstä tyystin. Jatkossa auton päivittäminen ei edes vaadi korjaamokäyntiä vaan ne voi hoitaa Over The Air -toiminnon myötä vaikka kotipihassa. Harmittavasti ensimmäinen OTA-päivitys ei ehtinyt tulemaan Moottorin testattavaksi, joten sen sujuvuudesta ei voi kertoa mitään. Tällä kertaa käyttötestiauto luovutettiin Moottorin tavoista poiketen myös työntekijöille jotka eivät normaalisti osallistu toimitukselliseen tekemiseen tai ole muutenkaan järin kiinnostuneita autosta. Kommenttien perusteella auto teki sen mitä pitääkin – ei ihastuttanut erityisesti, mutta sai aikaan ’’eihän tämä sähköautoilu niin vaikeaa olekaan’’ -reaktion. Siitäkin huolimatta, että surkea tietoviihdejärjestelmä oli jäänyt monin osin hyödyntämättä sen epäselkeyden ja haastavuuden vuoksi. Kelvollinen muttei mullistava Kaikkiaan Volkswagen ID.3 on kelpo auto, kuten kattavassa autotestissämme (Moottori 7/2021) totesimme. Mitään järin mullistavaa auto ei kuitenkaan markkinoille tuo. Suurin hype auton ympärille luotiin MEB-sähköautoarkitehtuurilla, sillä ID.3 sai kunnian olla ensimmäinen kyseiselle perusrakenteelle tehty auto. Lue lisää: Volkswagen ID.3 – kuinka hyvin se latautuu? Lue lisää: Volkswagen ID.3 – testissä sähköauton sisätilat Sähköautojen perusrakenteesta on kiistatta hyötyä auton rakentamisessa – selvimmin tämä näkyy varsin hyvissä sisätiloissa. Tulee kuitenkin muistaa, että Volkswagen loi pöhinää auton ympärille alun perin I.D.-konseptiautolla, jonka perusteella toivoi paljon muutakin kuin hieman paremmat tilat takamatkustajille. Konseptiin kuului muun muassa B-pilariton korirakenne, liukumalliset takaovet ja lattiaan laskettavat takaistuimet. Tietenkään konseptissa esitellyt asiat eivät siirry usein sellaisenaan tuotantoautoihin – mutta kaiken mainostuksen perusteella oli lupa odottaa enemmän. Lue lisää: Volkswagen ID.3 – hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Muutkin autonvalmistajat olivat kuitenkin hereillä. Kun Volkswagen ID.3:n tuotannon aloitus lykkääntyi muutamaankin otteeseen, ehti muutama muukin valmistaja kertomaan tekeillä olevasta sähköautoperusrakenteestaan. Näistä esimerkiksi noin vuosi ID.3:n jälkeen julkaistu Hyundai Ioniq 5:n e-GMT-perusrakenne tarjoaa muun muassa 800 voltin sähköjärjestelmän ja uusia tilaratkaisuja. Eikä sovi unohtaa tietenkään Teslaa, jonka sähköautotekniikka on ollut ID:n tasolla jo pitkään. Mikä on kansanauto? Mutta mistä on tullut käsitys, että kansanauto tarkoittaisikaan edistyksellisintä tekniikkaa tai absoluuttisesti parasta autoa? Ei kupla-Volkkarikaan aikanaan saanut ylistävää vastaanottoa ja ensimmäisen sukupolven Golfiakin pidettiin jopa liian kalliina kansanautoksi. Molempia jouduttiin myös parantelemaan useaan otteeseen mallisarjan tuotannon aikana. Ei ole syytä epäillä, etteikö myös ID.3 tulisi paranemaan vuosien saatossa – todistaahan sen jo huhtikuussa auton saama ohjelmistopäivitys. Sen sijaan mahdollista on myös, että markkinat tulisivat suosimaan paremmin vaikka katumaasturikorista ID.4-sisarmallia. Näiden kilometrien jälkeenkin on mahdotonta sanoa, saavuttaako ID.3 yhtä ikonisen aseman kuin Kupla ja Golf. Sen saa aika näyttää. Tällä hetkellä on kuitenkin vaikea nähdä, että autoa muisteltaisiin viidenkymmenen vuoden päästä samaan tapaan kyseisten ikonien kanssa. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Mikko Autio Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan