11.6.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – testissä sähköauton sisätilat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alusta asti sähköautoiksi suunnitelluissa autoissa pitäisi olla polttomoottoriautoja paremmat sisätilat, mutta onko asia todellisuudessa näin? Laitoimme Volkswagen ID.3:n sisätilat testiin. Kuten olemme useampaan otteeseen nostaneet esille, Volkswagen ID.3 oli ensimmäinen Volkswagenin MEB-sähköautoarkitehtuuriin pohjautuva auto. Yksi MEB-perusrakenteen merkittävimmistä eduista on sen mahdollistamat tilat esimerkiksi Golfissa käytettyyn perusrakenteeseen verrattuna. ID.3:n keulalla ei ole polttomoottoria, joten ohjaamo ulottuu perinteisiä autoja edemmäs, jolloin matkustamolle jää enemmän tilaa. Aiemmin kerroimme laittaneemme käyttötesti-ID.3:mme käymään läpi kattavan testiohjelman. Yhtenä osana tätä testiä sisätilat käydään tarkasti läpi samaan tyyliin, kuin esimerkiksi parivertailuissamme olemme tehneet. Nyt on tulosten aika – tuoko tämä uusi perusrakenne todella niin paljon lisätilaa kuin on luvattu? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takapenkille testaamaan Aluksi asetimme etuistuimet noin 185-senttimetriselle kuljettajalle sopivaan asentoon, jonka jälkeen hypättiin taakse kokeilemaan tiloja. Aluksi huomio kiinnittyy erinomaiseen polvitilaan – kaksi pitkänhuiskeaa kaveria mahtuu istumaan autossa peräkkäin tämän puolesta ongelmitta. Myös autoon nouseminen on helppoa korkeasta kynnyksestä huolimatta, sillä auton pohjassa oleva akusto nostaa lattian ylös, jolloin pudotus kynnyksen jälkeen ei ole totutun suuri. Jos omaa pidemmän ylävartalon, pääntila jää kattolinjan muotoilusta johtuen hieman vajavaiseksi. Tätä voi paikata makaavammalla asennolla, koska polville tilaa on yllin kyllin. Korkeaa lattiaa on kompensoitu kallistamalla takapenkin istuinosaa taaksepäin, mikä tuntuu ryhdikkäästi istuessa mukavalta ja luo lisää reisitukea, mutta tekee löhöasennosta epämiellyttävämmän. Ryhdikkäästi istuvalle takapenkki on kuitenkin yksi markkinoiden mukavimmista: pehmeä ja hyvin muotoiltu, ja myös sivutukea löytyy reunamatkustajille poikkeuksellisen paljon. Takamatkustajille on varattu kaksi usb-c -pistoketta, joten hyvän matkustusmukavuuden lisäksi myös viihtyvyydestä on huolehdittu – takapenkillä matkustavaa pitkää teiniä ei nimittäin edes hyvä jalkatila lohduta, jos älypuhelimesta pääsee akku loppumaan kesken matkan. Tarvittaessa takana voi matkustaa kolmekin, tasainen lattia mahdollistaa jalkojen pitämisen keskellä, mutta leveyden puolesta matkustajien tulee olla kapeaharteisia. Mainittakoon vielä, että turvaistuimen asentaminen ID.3:n takapenkille on ollut helpoimmasta päästä. Oviaukko on tilava ja Isofix-kiinnikkeet ovat helposti käytettävien muoviluukkujen takana. Tavaratilassa ei moitittavaa Tavaratilaa ID.3:ssa on 385 litraa, mikä on käytännöllisesti katsoen identtinen määrä Golfin kanssa – jälkimmäisessä tilaa on viitisen litraa vähemmän. Takapenkin selkänoja kaatuu kahdessa erisuuruisessa osassa, ja lisäksi keskelle on muistettu kovertaa suksiluukku. Hieman hankalasti käytettävä tavaratilan välipohja kuuluu vakiovarusteisiin, ja pohjan alla on myös pieni kaukalo, johon mahtuu ainakin toinen auton mukana tulevista latausjohdoista. Lisäksi takakontista löytyy pari kassikoukkua ja 12 voltin pistorasia, eli kaikki tarvittava on mukana – ainoastaan sähköistä takaluukkua jää kaipaamaan, sitä ei ID.3:een nimittäin saa edes lisävarusteena. Lapsiperheille positiivista on se, että takaoven iso aukko tekee kookkaankin lastenistuimen asentamisesta autoon erinomaisen helppoa. Vaikka auton tilat ovatkin hyvällä tolalla, olisi sen toteutuksessa voinut hyödyntää edes hieman enemmän ideoita, joita esiteltiin vuonna 2016 Pariisin autonäyttelyssä ID-konseptissa. Avauduimme tästä aiheesta hieman laajemmin jo muutaman viikkoa takaperin. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus, Eetu Kokkonen, Volkswagen Lisää aiheesta Moottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Volkswagen ID.3:n kulutus kesäkelissä vaikuttaa kohtalaiselta ja tuulilasi otti osumaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?