6.8.2022 Ajoneuvot M-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon – Secto Rally Finland 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahden virallisen tehdastiimin lisäksi rallin MM-sarjan kärkisijoista taistelee myös brittiläinen yksityistiimi M-Sport. Vuodesta 2013 lähtien M-Sport on operoinut ilman Fordin autotehtaan tukea. Kymmenien miljoonien eurojen budjetti on vaihtunut kamppailuun yhteistyökumppaneista, ja samalla käytettävissä oleva rahamäärä on pienentynyt merkittävästi.Rahaa yrityksessä olisi, mutta väärällä kustannuspaikalla. Se mikä tulee sisään yli tuhannen liikkeellä olevan auton ajattamisesta ja varaosabisneksestä ei ole tarkoitettu nimekkäiden kuljettajien palkkaamiseen.Tiimipäällikkö Rich Millener ottaisi mielellään huippukuljettajan allekirjoituksen sopimuspaperiin.- Tottahan mekin etsimme jatkuvasti uusia kuljettajia tiimiin.Tallipäällikkö Richard Millener on tyytyväinen tiimin suorituskykyyn, mutta myöntää haikailevansa nimekkäiden rattimiesten perään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullinen menestys näkyy heti myynnissäUskoa auton ja tiimin iskukykyyn saatiin heti Monte Carlo -rallissa, jonka ralli-ikoni Sebastien Loeb voitti kypsässä, 47 vuoden iässä.Välittömästi sen jälkeen kauppa alkoi käydä, sillä potentiaaliset asiakkaat halusivat nähdä ensin auton kilpailukyvyn. M-Sport on ainut tiimeistä, joka myy Rally1 -autoja asiakkaille.Ensimmäinen Puma Rally1 Hybrid myytiin kreikkalaiskuljettaja Jourdan Serderikselle. Kauppahintaa ei ole julkistettu, mutta nykyiset autot ovat yli miljoonan euron arvoisia.- Loeb on onnistunut jokaisessa ajamassaan rallissa, ja ollut kärkitaistelussa mukana, Millener myhäilee.Sen mikä lämmittää urheilullisena menestyksensä paljonkin, soisi kääntyvän myös kasvaneeksi budjetiksi merkittävien yhteistyökumppanien muodossa.- Fordin tuki on suuri, mutta ei tietenkään niin mittava kuin autotehtaan tuki Toyotalla ja Hyundailla.Vaikka kuinka mieli tekisi, ei M-Sportin ”kynnet” riitä lajin parhaimpien palkkaamiseen.- Realistisesti ajateltuna, emme voi kaapata ketään ainakaan Toyotalta, myöntää Millener.Craig Breen on tiimin kuljettajista ainut varsinainen palkkakuljettaja. Gus Greensmith, Adrien Fourmaux ja Pierre-Louis Loubet ovat hankkineet ajopaikkansa rahalla.”Elämäni vaikein ajanjakso”M-Sport on aina ollut perheyritys. Tiimin omistaja Malcolm Wilson on vaimonsa Elainen kasvattanut yrityksestä rallimaailman kovimmaksi tekijäksi.Viimeisimmät vuodet ovat kuitenkin koetelleet tiimiä kovalla kädellä.- Tämä on ollut elämäni vaikein ajanjakso, huokaisee hiljattain äitinsä Pearlin menettänyt Wilson.Pearl Wilson matkusti usein tiimin mukana, ja hoiti sekalaisia tehtäviä aina pöytien pyyhkimisestä tiimin vieraiden kanssa seurustelemiseen MM-ralleissa.Äidin poismeno oli kuin viimeinen niitti Wilsonin pitkään kokemalle epäonnen jaksolle. Nyt tilannetta voi jo kerrata, kun pahimmasta on selvitty.- Tuli COVID ja Brexit, minkä jälkeen Bentley päätti vetäytyä radoilta. Jouduin luopumaan sadasta työntekijästä. Suuri testi- ja tutkimuskeskus oli siinä vaiheessa 70-prosenttisesti valmis. Ennen tätä kaikkea meillä oli 268 työntekijää, ja nyt jäljellä on 165.Tallipäällikön pestistä Wilson, 66, luopui jo muutama vuosi sitten, mutta on jatkanut rallien kiertämistä.Jari Huttusen Ford odotti polttoainetankin vaihtoa perjantai-iltana. Huttusen auton polttoainesuodattimet tukkeutuivat jo aamupäivän lenkillä, ja iltapäivästä meno meinasi tyssätä kokonaan.Rallibisnes alkaa elpymään- Kroatiassa en ollut, koska olin koronassa, mutta muutoin kierrän yhä rallit. Pakkohan minun on vahtia tiimin tekemisiä, Wilson naurahtaa.Talousluvut alkavat palautua kohti entisiä aikoja. Wilson on saanut uuden Rally1 -auton myytyä asiakkaalle, ja vuokrattua useampiakin yksilöitä, kuten Jari Huttuselle.- Bisnespuoli on palautumassa. Autoja on taas mennyt vuokralle, ja kyllä tavoitteeni on löytää uusi yhteistyö myös rata-autoilun puolelle. M-Sport vastasi vuosien ajan Bentleyn kilpailutoiminnasta radalla.Istumme tiimin tiloissa, jossa erikoiskokeita seurataan isolta näytöltä. Televisioruudussa kiitävä Kalle Rovanperän Toyota kiinnittää kaiken nähneen britin huomion.- Hän on todella hyvä. Ei hän taida paljon painetta tuntea. Hän vaikuttaa hyvin ainutlaatuiselta kuljettajalta. Ei hänen kaltaisiaan ole ennen lajin parissa nähty, Wilson ihastelee. Teksti ja video Miika Wuorela Kuvat Miika Wuorela ja Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaReittiopas esittelee rallin kaikki erikoiskokeet – Secto Rally Finland 2022 Jos Kalle Rovanperää väsyttää, saattaa kartanlukija Jonne Halttunen hypätä rattiin Päivän video: Oliver Solberg ja ulosajon jälkeiset lohdutuskaakaot Hyundain rallipomo: ”WRC-autojen hybriditekniikka on lisännyt polttoaineenkulutusta” Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”