6.8.2022 Ajoneuvot M-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon – Secto Rally Finland 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahden virallisen tehdastiimin lisäksi rallin MM-sarjan kärkisijoista taistelee myös brittiläinen yksityistiimi M-Sport. Vuodesta 2013 lähtien M-Sport on operoinut ilman Fordin autotehtaan tukea. Kymmenien miljoonien eurojen budjetti on vaihtunut kamppailuun yhteistyökumppaneista, ja samalla käytettävissä oleva rahamäärä on pienentynyt merkittävästi.Rahaa yrityksessä olisi, mutta väärällä kustannuspaikalla. Se mikä tulee sisään yli tuhannen liikkeellä olevan auton ajattamisesta ja varaosabisneksestä ei ole tarkoitettu nimekkäiden kuljettajien palkkaamiseen.Tiimipäällikkö Rich Millener ottaisi mielellään huippukuljettajan allekirjoituksen sopimuspaperiin.- Tottahan mekin etsimme jatkuvasti uusia kuljettajia tiimiin.Tallipäällikkö Richard Millener on tyytyväinen tiimin suorituskykyyn, mutta myöntää haikailevansa nimekkäiden rattimiesten perään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullinen menestys näkyy heti myynnissäUskoa auton ja tiimin iskukykyyn saatiin heti Monte Carlo -rallissa, jonka ralli-ikoni Sebastien Loeb voitti kypsässä, 47 vuoden iässä.Välittömästi sen jälkeen kauppa alkoi käydä, sillä potentiaaliset asiakkaat halusivat nähdä ensin auton kilpailukyvyn. M-Sport on ainut tiimeistä, joka myy Rally1 -autoja asiakkaille.Ensimmäinen Puma Rally1 Hybrid myytiin kreikkalaiskuljettaja Jourdan Serderikselle. Kauppahintaa ei ole julkistettu, mutta nykyiset autot ovat yli miljoonan euron arvoisia.- Loeb on onnistunut jokaisessa ajamassaan rallissa, ja ollut kärkitaistelussa mukana, Millener myhäilee.Sen mikä lämmittää urheilullisena menestyksensä paljonkin, soisi kääntyvän myös kasvaneeksi budjetiksi merkittävien yhteistyökumppanien muodossa.- Fordin tuki on suuri, mutta ei tietenkään niin mittava kuin autotehtaan tuki Toyotalla ja Hyundailla.Vaikka kuinka mieli tekisi, ei M-Sportin ”kynnet” riitä lajin parhaimpien palkkaamiseen.- Realistisesti ajateltuna, emme voi kaapata ketään ainakaan Toyotalta, myöntää Millener.Craig Breen on tiimin kuljettajista ainut varsinainen palkkakuljettaja. Gus Greensmith, Adrien Fourmaux ja Pierre-Louis Loubet ovat hankkineet ajopaikkansa rahalla.”Elämäni vaikein ajanjakso”M-Sport on aina ollut perheyritys. Tiimin omistaja Malcolm Wilson on vaimonsa Elainen kasvattanut yrityksestä rallimaailman kovimmaksi tekijäksi.Viimeisimmät vuodet ovat kuitenkin koetelleet tiimiä kovalla kädellä.- Tämä on ollut elämäni vaikein ajanjakso, huokaisee hiljattain äitinsä Pearlin menettänyt Wilson.Pearl Wilson matkusti usein tiimin mukana, ja hoiti sekalaisia tehtäviä aina pöytien pyyhkimisestä tiimin vieraiden kanssa seurustelemiseen MM-ralleissa.Äidin poismeno oli kuin viimeinen niitti Wilsonin pitkään kokemalle epäonnen jaksolle. Nyt tilannetta voi jo kerrata, kun pahimmasta on selvitty.- Tuli COVID ja Brexit, minkä jälkeen Bentley päätti vetäytyä radoilta. Jouduin luopumaan sadasta työntekijästä. Suuri testi- ja tutkimuskeskus oli siinä vaiheessa 70-prosenttisesti valmis. Ennen tätä kaikkea meillä oli 268 työntekijää, ja nyt jäljellä on 165.Tallipäällikön pestistä Wilson, 66, luopui jo muutama vuosi sitten, mutta on jatkanut rallien kiertämistä.Jari Huttusen Ford odotti polttoainetankin vaihtoa perjantai-iltana. Huttusen auton polttoainesuodattimet tukkeutuivat jo aamupäivän lenkillä, ja iltapäivästä meno meinasi tyssätä kokonaan.Rallibisnes alkaa elpymään- Kroatiassa en ollut, koska olin koronassa, mutta muutoin kierrän yhä rallit. Pakkohan minun on vahtia tiimin tekemisiä, Wilson naurahtaa.Talousluvut alkavat palautua kohti entisiä aikoja. Wilson on saanut uuden Rally1 -auton myytyä asiakkaalle, ja vuokrattua useampiakin yksilöitä, kuten Jari Huttuselle.- Bisnespuoli on palautumassa. Autoja on taas mennyt vuokralle, ja kyllä tavoitteeni on löytää uusi yhteistyö myös rata-autoilun puolelle. M-Sport vastasi vuosien ajan Bentleyn kilpailutoiminnasta radalla.Istumme tiimin tiloissa, jossa erikoiskokeita seurataan isolta näytöltä. Televisioruudussa kiitävä Kalle Rovanperän Toyota kiinnittää kaiken nähneen britin huomion.- Hän on todella hyvä. Ei hän taida paljon painetta tuntea. Hän vaikuttaa hyvin ainutlaatuiselta kuljettajalta. Ei hänen kaltaisiaan ole ennen lajin parissa nähty, Wilson ihastelee. Teksti ja video Miika Wuorela Kuvat Miika Wuorela ja Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaReittiopas esittelee rallin kaikki erikoiskokeet – Secto Rally Finland 2022 Jos Kalle Rovanperää väsyttää, saattaa kartanlukija Jonne Halttunen hypätä rattiin Päivän video: Oliver Solberg ja ulosajon jälkeiset lohdutuskaakaot Hyundain rallipomo: ”WRC-autojen hybriditekniikka on lisännyt polttoaineenkulutusta” Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa