Matkailu | Uutinen | 17.6.2020

Heinäkuu tuo risteilyt Helsingistä Ahvenanmaalle

Viking Linen alukset kyntävät pian kolmesti viikossa Helsingistä Maarianhaminaan, Silja Linella on tarjolla viikonloppulähtöjä – laivayhtiöt takaavat monin eri toimin turvallista matkustamista.

Jaa artikkeli

Koronakurimuksen hellitettyä tiukimman otteensa käynnistyy myös lähialuematkailu meriteitse esimerkiksi Helsingistä Ahvenanmaalle.

Viking Line siirtää M/S Gabriellan Helsingin ja Ahvenanmaan väliseen risteilyliikenteeseen kolmeksi päiväksi viikossa 1. heinäkuuta alkaen. M/S Gabriella kyntää Helsingistä kohti Maarianhaminaa maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina. Alus irtautuu Katajanokan laiturista kello 15.30 ja saapuu Maarianhaminaan seuraavaksi aamuksi kello 8. Alus lähtee paluumatkalle kello 16 Tallinnan kautta Helsinkiin.

Punaisilla aluksilla matkailevat ehtivät siis olla Ahvenanmaalla maissa kahdeksisen tuntia. Päivävierailuun suositussa kesäkaupunki Maarianhaminassa voi sisällyttää omavalintaisia nähtävyyksiä ja retkipyrähdyksiä tai osallistua tarjolla oleviin ohjelmiin. On myös mahdollista ottaa oma auto tai polkupyörä mukaan matkalle ja tutkia ympäristöä tarkemmin.

Yksi suosittu käyntikohde Maarianhaminassa on vuonna 1903 rakennettu museolaiva Pommern. Ahvenanmaan merenkulkumuseon vieressä länsisatamassa kävijöitä odottaa laivanvarustaja Gustaf Eriksonin entinen rahtipurjealus, joka on näyttävä, teräsrunkoinen ja nelimastoinen.

Pommern

Valkoisin aluksin viikonloppuisin

Kilpailija Tallink Siljan alukset risteilevät nekin heinäkuussa Helsingistä päiväristeilyille Maarianhaminaan. Siljan Baltic Queen -laivan lähdöt ovat perjantaisin 3.7., 10.7., 17.7. ja 24.7.

– Useat suomalaiset ovat kertoneet matkustavansa tänä kesänä ennen kaikkea lähialueilla, siksi halusimme lisätä myös kotimaista matkatarjontaa tekemällä nämä neljä risteilyä Helsingistä Ahvenanmaalle, Tallink Siljan tuotteista ja kohteista vastaava päällikkö Jani Mäkelä kertoo.

Laivayhtiöllä on tarjolla opastettuja kävelykierroksia Ahvenanmaan pääkaupungissa. Laivayhtiö on ideoinut, että päiväseltään matkaileva oman auton mukaan ottava matkailija ehtii visiittinsä aikana vaikka golfaamaan.

Väljemmät laivat ja arvostettu tunnustus

Viking Linen tiedotustilaisuudessa esiintynyt toimitusjohtaja Jan Hanses kertoo, että punaisilla laivoilla on otettu monin eri tavoin huomioon matkustamisen turvallisuus.

– Matkustajiemme ja työntekijöidemme turvallisuus on Viking Linelle aina kaikkein tärkeintä. Kaikkien tulee voida matkustaa kanssamme turvallisesti. Olemme jo pitkään tehneet työtä tartuntatautien ehkäisemiseksi ja päätimme nyt hankkia kolmannen osapuolen arvioinnin covid-19-tautiin liittyvän työmme laadun varmistamiseksi.

Osoituksena tartuntatauteja koskevasta työstä koronaviruksen eli covid-19 pandemian aikana laivayhtiön on saanut arvostetun My Care -verifioinnin, joka tarkoittaa kolmannen osapuolen laadunvarmistusta ja valvontaa. Verifiointi koskee yhtiön kaikkia seitsemää alusta sekä toimintoja kuudessa terminaalissa eli Tukholmassa, Kapellskärissä, Maarianhaminassa, Turussa, Tallinnassa ja Helsingissä. Viking Line on ensimmäinen varustamo maailmassa, jolle tämä verifiointi myönnetään.

Verifioinnin myöntäjä on Det Norske Veritas Germanischer Lloyd. Se on globaali toimija arviointi- ja sertifiointialalla ja toimii yli 100 maassa.

Jan Hanses kertoo, että keskeinen osa varustamojen turvallisuustyötä ovat terveysohje ja tartuntatautimanuaali, joita käytetään ja päivitetään. Koronan vuoksi tätä työtä on punaisilla laivoilla tehostettu ja laajennettu. Toimenpiteet alkavat terminaaleissa ennen laivaan nousua ja päättyvät laivasta poistuttaessa.

Useita yhtäaikaisia keinoja

Viking Linella on useita erilaisia mutta yhtäaikaisia keinoja turvata laivaristeilyjen turvallisuus.

Laivayhtiö ottaa ensinnäkin lähdöille vajaat puolet normaalista matkustajamäärästä. Mitoituksella pyritään varmistamaan, että matkustajien välillä voidaan pitää riittävät turvavälit. Asiakasmääriä rajoitetaan myös ravintoloissa ja myymälöissä. Suosituksena on, että matkailijat käyttäisivät korttimaksua käteisen käsittelyn vähentämiseksi.

Yhtiö myös rajoittaa ja valvoo matkustajavirtoja terminaaleissa sekä laivaan siirryttäessä että sieltä poistuttaessa. Lähtöselvitystiskit, informaatiotiskit ja kassat on suojattu pleksilasilla.

Aluksilla on lisätty ja tehostettu siivousta. Käsidesiä on tarjolla matkustajien käyttöön. Ohjelmaa on tarjolla aikuisille ja lapsille, mutta pallomeri ei ole käytössä hygieniasyistä. Spa-palvelut ovat käytössä, mutta saunaosastot ovat kiinni.

Silja Linen vastaavista eri toimenpiteistä laivoilla ja terminaaleissa tietoa täällä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu