2.11.2023 Laivat Ikuinen vappu merellä – 22 tunnin suositut risteilyt Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Tallinkin Victoria I irtoaa laiturista, jäävät taa arkiset huolet. Tarjolla on karaokea, artisteja, bingoa, shoppailua ja notkuvia pöytiä – eikä yöjalasta paluu vaadi taksia. JVG:n kappale Ikuinen vappu kiteyttää, kuinka työputki on ohi ja voi vaihtaa viihteelle. Auto kiitää, maisemat vaihtuu ja takapenkillä jatkuu ikuinen vappu. Sanat sopivat myös 22 tunnin risteilyihin etenkin pikkujouluaikaan: kun alus irtoaa laiturista alkaa merellä ikuinen vappu. Maisemat eivät tosin juuri vaihdu, meren ulappaa riittää. Kun Tallink Silja pohti 22 tunnin risteilyjen aloittamista, järjesti se facebook-seuraajien kesken kyselyn. Jo kyselyn innokas vastaanotto vahvisti laivayhtiön uumoilut: tämänkaltaiselle risteilylle Helsingin ja Tallinnan välillä on kysyntää. Ja kun kysyttiin, mitä ihmiset haluavat, oli vastaus kiteytettynä viihdettä koko rahalla! Suomalaiset toivoivat risteilyille paljon humppabändejä, bingoa ja karaokea ja etenkin loppuviikon päiville bilebändejä ja suosittuja artisteja. Tallinkin M/S Victoria I on alus, joka soveltuu hyvin loppuvuoden pikkujoulukauteen. Yhden yön risteilyillä on kaikki mahdollista ja moni kaikkia vaihtoehtoja kokeileekin, vaikkei kaikista edesottamuksista ole välttämättä kotona kerrottavaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihtoehto baari-illalle Tampereen yliopiston väitöskirjatutkija ja matkailututkija Mikko Manka pohtii risteilytavan suosiota. – Suosio kielii todennäköisesti ainakin siitä, että tällainen risteilyperinne elää aika vahvana. Suomalaiset ovat tottuneet ”lähtemään laivalle”. Ruotsissakin samaa ilmiötä on toki olemassa, mutta käsittääkseni suomalaiset ovat tässä suhteessa vielä aktiivisempia, Manka erittelee. – Turussahan 22 tunnin risteilyt ovat olleet perinteisesti yksi vaihtoehto baari-illalle. Manka arvioi, että matkustajille voi olla hyvinkin erilaisia syitä suosia tämänkaltaisia risteilyjä. – Osa haluaa vain irtautua arjesta, osa nauttia merimaisemista, osa ehkä etsiä seuraa ja osa esimerkiksi mennä laivoille kuuntelemaan suosikkiartistiaan. Mankan mukaan suosiolle on siis sekä työntäviä että vetäviä motiiveja. – En typistäisi 22 tunnin risteilyitä ilmiönä vain biletysvaihtoehdoksi, koska risteilyillä on hyvin monenlaista porukkaa, Manka arvioi. Turussa sijaitseva Merikeskus Forum Marinum on merenkulun valtakunnallinen vastuumuseo, jonka amanuenssi Pauli Kivistöllä on niin ikään kiinnostavia näkemyksiä 22 tunnin tyyppisten risteilyjen suosiosta. – Nämä ovat olleet jo vuosikymmenien ajan annan kaikkea helppo ja mahdollisimman edullinen tapa matkailla ja tehdä samalla lyhyt irtiotto arjesta – ehkäpä samalla kokea pientä luksusta. Lyhyen risteilyn voi Kivistön mukaan kätevästi ajoittaa esimerkiksi tavallisen viikonlopun yhteyteen. – Epäilemättä suosion taustalla on tarjontakin: koska risteilyt tyypillisesti tehdään päivittäin reittiliikenteessä kulkevilla autolautoilla, matkalle on voinut periaatteessa lähteä milloin tahansa, jopa hetken mielijohteesta, Kivistö arvioi. ”Sisko tahtoisin jäädä…” Risteilyisäntä avaa karaoke-illan Vesa-Matti Loirin Lapin kesä -bravuurilla, jotta baarikansa lämpenee lauteille. Sea Pubin karaoke on kansoitettu jo alkuillasta ja esilaulatus tehoaa. Rohkeita esiintyjiä riittää ja seurueissa kannustetaan arkailevia uskaltautumaan lavalle. Laulajien ikähaitari on lavea. Esitysten taso vaihtelee myötähäpeästä korvia riipivään ja aistikkaasta vakuuttavaan – kuten kuuluukin. – Jokaisella on tietysti oma karaokebravuurinsa, mutta tietyt kappaleet soivat takuuvarmasti lähes jokaisella risteilyllä kuten Bella Capri, Aikuinen nainen ja Olen suomalainen, M/S Victoria I:n risteilyisäntä Rami Kiiskinen kertoo. M/S Victoria I:n risteilyisäntä Rami Kiiskinen. Ja kun laulun sanat näkyvät myös yleisölle, ei ole tavatonta, pikemminkin päinvastoin, että yleisö yhtyy lauluun. Kiiskinen kiteyttää karaoken olevan todellista kansanviihdettä ja siksi suosittua, että hiljaisemmilla lähdöillä alkuviikosta on suurempi mahdollisuus päästä useammin laulamaan. – Ei ole väliä, oletko kuinka taitava, vaan tärkeintä on viihtyä musiikin, kerronnan ja ystävien seurassa. Useimmille meistä ensimmäiset karaokekokemukset syntyvätkin laivalla, sillä meillä lavalle nousevat kaikenikäiset viihdyttäjät, siinä missä karaokeravintolaan pääsevät usein vain täysi-ikäiset, Kiiskinen toteaa. ”Tää yö nyt ollaan vaan ja hengaillaan…Ei mennä nukkumaan.” Humpappaa aina vaan Risteilyisäntä on vuosien kuluessa saanut kokea, että viihdetarjonnan ikisuosikit pitävät pintansa. Ja vaikka maissa aniharva käy bingossa, on se monen matkustajan valinta merellä. Kovat artistinimet tietty houkuttavat aina, mutta humpparisteilyt ovat oma lukunsa: tuttua ja turvallista vakiotarjontaa kuin Radion merisää. – Humpparisteilyjä tullaan jatkossakin näkemään, Kiiskinen lupaa. Tulevasta esiintyjäkaartista mainittakoon Kari Hirvonen & Onnentähti, Isac Elliot, Eija Kantola & Omega, KUUMAA, Helminauha, Aliisa Syrjä, Jukka Hallikainen & Jackpot ja ABREU. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aikataulu sallii sarjapikkujouluilun! M/S Victoria I kyntää merta maailman vilkkaimmalla matkustajalaivareitillä. Se liikennöi aiemmin Tallinna–Tukholma-reitillä. Alus lähtee kello 18.35 Helsingin Länsiterminaali 2:sta ja kiinnittyy Tallinnan satamaan kello 22. Maihinkin pääsee, mutta se ei ole pakollista. Piipahdus maissa tarkoittaa aikaväliä kello 8–12. Paluumatkalle alus irtoaa kello 12.30, Helsinkiin saavutaan kello 16 – jos iskee useamman pikkujoulun putki, voi laivaan nosta siis pian uudestaan! Shoppailua ja piipahdus maissa Osalle matkustajista se tärkein ovat matkatuliaiset ja ruokaelämykset. Victorian myymäklöistä löytyy tuliaisiksi niin makeisia, juomia, kosmetiikkaa, lahjatavaroita kuin vaatteitakin. Victorian Tax Free -myymälä on valikoimiltaan yllättävänkin kattava vaikkei vedä kooltaan vertoja Helsingin ja Tukholman väliä liikennöivien alusjättien myymälöihin. Ja jos on aamuvirkku, ehtii maissa Tallinnan päässä käydä ostoksilla jalkapatikalla tai taksin kyyditsemänä esimerkiksi valoisan modernissa Solaris-kauppakeskuksessa, jossa sijaitsee herkkusuiden vaelluskohde eli edukseen uudistunut Delice-ruokakauppa. Viru keskuksen myymälät ovat nekin monen vakiokohteina. Ruokaelämyksiä koko rahalla Laivamatkalla voi syödä hyvin joko klassikossa eli notkuvien pöytien Grande Buffet -ravintolassa tai listalta annokset valiten Grill House -ravntolassa. Seisovan pöydän antimista voi suositella etenkin merenelävien runsasta antia. Tarjolla on graavilohen ohella katkarapuja, järvikalamoussea, lohi-parsaterriiniä, kalavoileipäkakkua, marinoitua lahnafileetä, äyriäispastasalaattia ja kirjolohenmätiä. Sinappisillin lisäksi lautasille löytää matjessilli. Silakoita on tarjolla tomaattipaistettuna sekä mustaherukalla tai valkosipulilla ryyditettynä. Lämpiminä ruokina on tarjolla äyriäispaellaa, rapeaksi paistettua kalaa sekä kirjolohta rapukastikkeella. Green Marketiksi nimetyltä pöydältä löytyy peräti 18 erilaista vegaanista vaihtoehtoa grillatuista kesäkurpitsoista avokadopihviin ja kikherne-kvinoa-soijasalaatista punajuuri-carpaccioon rucolalla. Buffet-illallinen maksaa ennakolta varattuna aikuisilta 41/42 euroa, 12–17-vuotiailta 19/20 euroa ja 6–11-vuotiailta 16/17 euroa. Jos haluaa heittäytyä hurjaksi voi buffetissa viihtyä läpi koko risteilyn eli illalliselta aamiaisen kautta lounaalle. Grill Housen lista on kiinnostava: tarjolla on liha-, kala- ja kausittain vaihtuvia sesonkiruokia. Alkuruokia listalla on viisi, pääruokia kuusi, burgereita ja hodareita neljä ja jälkiruokia viisi. Kaikissa vaihtoehdoissa on tarjolla yksi vegaaninen annos. Alkuruokien hinnat ovat 14–16 euroa, pääruokien hinnat 24–35 euroa, hampurilaislistan hinnat 20–23 euroa ja jälkiruokien hinnat 12–16 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 2 500 matkustajan alus Suomessa rakennettu Victoria I on jo varsin iäkäs alus, sillä se bvalmistui vuonna 2004. Laiva oli vuokrattuna majoituskäyttöön Skotlannissa heinäkuusta 2022 ja se palasi Tallinnaan heinäkuussa 2023. Laivaan mahtuu 2 500 matkustajaa ja siinä on 740 hyttiä sekä 1 040 kaistametriä ajoneuvoille ja rahdille. Reitillä liikennöi aiemmin Silja Europa, joka on ollut vuokrattuna Hollantiin majoituskäyttöön elokuusta 2022 lähtien. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lisää aiheesta Tallinkin Victoria I aloitti 22 tunnin risteilyt Tallinnaan – kapasiteetti on nyt vanhojen hyvien aikojen tasolla Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Laivat Päivän kuva: kansainvälinen risteilykausi käynnistyi Helsingissä – risteilijäbongari, laita ainakin nämä päivämäärät muistiin 16.3.2024 Matkailu Finncanopus aloitti Naantalin liikenteessä – olimme mukana neitsytmatkalla 9.3.2024 Laivat Päivän kuva: Viking Cinderella teki suuren paluun Helsinki – Tukholma -reitille punaisissa väreissä ja Suomen lipun alla 11.2.2024 Laivat Tallinkin Victoria I:n liikennöintiin merkittäviä muutoksia kesäkaudelle – ajaa Tallinnasta Tukholmaan, mutta myös Helsingistä Visbyyn 6.2.2024 Laivat Eckerö Linen Finlandia telakalla – palaa takaisin liikenteeseen 8. helmikuuta aiempaa taloudellisempana 17.12.2023 Laivat Ekotekoja Itämerellä – näillä keinoin varustamot keventävät ympäristökuormaa 29.11.2023 Laivat Päivän kuva: neljännesmiljoonan tonnin Ikoni sään armoilla 18.9.2023 Laivat Uuden Finnsiriuksen salat – saariston suojissa ruotsinlaivojen malliin 16.9.2023 Laivat Päivän kuva: Finnsirius Airiston tyvenessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe