19.1.2023 Ajoneuvot Mestarimanageri Timo Jouhkin arvio MM-rallikaudesta 2023: ”Kalle suurimpana mestarisuosikkina kauteen” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin MM-sarja 2023 alkaa torstaina perinteisellä Monte Carlo -rallilla. Suomalaisen ralliautoilun kummisetä Timo Jouhki arvioi kauden todennäköisimmät topit ja flopit. Kymmeniä vuosia rallin parissa työskennelleellä Timo Jouhkilla on yhä kaksi ässää hihassaan. Kalle Rovanperä lähtee hallitsevana maailmanmestarina kauteen ja Teemu Suninen tekee itseään tykö Hyundain Rally2-autolla - aivan kuten viime kaudellakin.Sunisen, 28, sopimus varmistui vasta tällä viikolla. Hyundain Rally2-ohjelmasta vastaa tällä kaudella ranskalainen 2C Competition -tiimi.- Se on samantyyppinen sopimus, mutta nyt ohjelmassa on enemmän testejä. Teemu ajaa testiä normiaikojen ulkopuolella ja kehittää myös tiimin Rally1-autoa. Hän saa palkkaa testityöstä, ja lisäksi meillä on yhteistyökumppanimme, joten mistään maksupaikasta ei ole kyse, huomauttaa Jouhki.Sunisen ohjelma kattaa kaudella 2023 seitsemän rallia, eli Ruotsin, Kroatian, Portugalin, Sardinian, Viron, Suomen ja Chilen osakilpailut.Vaikka tilanne ei ole Sunisen omissa käsissä, saattaa kisaohjelma laajentua entisestään, mikäli virhealttiin tallikaverin, Craig Breenin varmuus ei parane viime vuodesta. Siinä tilanteessa Suninen saattaisi siirtyä paikkaamaan tilannetta, ja jakamaan auton espanjalaisveteraani Dani Sordon kanssa.- Teemu on varalla, jos Breen möhlii pahasti. Sordolle tuskin niin käy, mutta Breenillä viime vuosi ei mennyt putkeen. Hänen palkkaamisensa perustuu kenties siihen, että hänellä on kokemusta hybridiautosta, ja hän ajoi hyvin Hyundailla ollessaan. Montaa kisaa tiimi ei kuitenkaan katsele, jos homma ei toimi.”Mikäli Tänak olisi pysynyt Toyotalla, olisi hän nyt moninkertainen maailmanmestari”, uskoo manageri Timo Jouhki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLöytyykö luotettavuus?Rovanperän ykköshaastajaksi nousi jo viime kaudella Ott Tänak, joka tänä vuonna sompaa Fordin rattia. Brittitiimi sai kuin saikin kasaan riittävän summan, jolla virolainen suostui pistämään nimensä sopimuspaperiin.Niin paljoa tiimillä ei kuitenkaan ole rahaa käytössä, etteivätkö viime kauden kaltaiset luotettavuusongelmat rassaisi jossain vaiheessa vuotta.- M-Sportia epäilen paljon, sillä heillä oli viime kaudella paljon teknisiä ongelmia. Kestääkö Tänakin hermo sellaista? Nopea hän yhä on - siitä ei ole kahta sanaa. Autojen varmuus on M-Sportilla ollut heikko.On huhuttu, että diiliin päästiin vasta kun Tänakista sekä hänen managereistaan, Markko Märtinistä ja Georg Grossista tuli M-Sportin osakkaita. Oman tukensa Tänakin ajattamiseen tuovat myös Ford Performance sekä itävaltalainen energiajuomajätti, jonka urheilijana Tänak aloittaa.- Ihmetyttää hieman, jos Malcolm (Wilson) tekisi sellaista. Silloin ei tietysti tarvitsisi maksaa niin paljon, pyörittelee Jouhki.Lue myös: M-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoonMikäli ensimmäiset puoli vuotta antaa viitteitä siitä, että yhteistyö ei toimi, on Tänakin sopimuksessa tiettävästi purkupykälä, joka mahdollistaa kauden päättämisen ennen aikojaan.- Yleensäkin tiimeistä on mahdollista kävellä ulos, jos homma ei toimi. Tai sitten tulee heitetyksi ulos.Heikon pidon ralleissa Toyota näyttää kärsivän erityisen paljon haastajiinsa verrattuna. Tällaisia ralleja tällä kaudella ovat erityisesti Sardinian ja Kreikan osakilpailut.- He muuttivat aiemmin käyttämänsä BOS-iskarit saksalaiseen Reiger-merkkiin, eivätkä ne ole niin hyviä. Toyotan ongelmat liittyvät iskunvaimentimiin, ja erityisesti kuumiin kisoihin. Kun on höttöä pinnassa, niin ne eivät vain toimi. Tiimi tiedostaa ongelman ja on tehnyt töitä muuttaakseen tilanteen.Kalle Rovanperä starttaa kauteen kuumimpana voittajasuosikkina, vaikka viime kauden kaltaista dominointia tuskin on odotettavissa.Kolmen kauppaHienoisesta haastajan asemasta huolimatta Jouhki luottaa siihen, että Rovanperän mahdollisuudet mestaruuden uusimiseen ovat hyvät. Pahimmat haastajat löytyvät läheltä. Thierry Neuville on viisinkertainen hopeamitalisti ja Ott Tänak vuoden 2019 maailmanmestari.- Kalle, Tänak ja Neuville - tuossa järjestyksessä. Muut kuljettajat eivät mestaruudesta aja, vaikka Esapekka Lappi ja Elfyn Evans saattavat kumpikin yhden rallin voittaa ja ajaa säännöllisesti palkintokorokkeelle. Sebastien Ogier voittaa jonkin rallin, mutta hän ei aja mestaruudesta. Hänen suorituksensa auttaa Kallea, etteivät jätkät saa täysiä pisteitä, Jouhki laskee.Lue myös: Lappi teki elämänsä diilin – Sopimus Hyundain kanssa on pääsylippu tähtiinEnnusteen paikkaansa pitävyys edellyttää luonnollisesti sitä, että Toyota pysyy tiiminä kehityksessä mukana.- Tietysti Kallen mahdollisuudet riippuvat tiimin iskukyvystä. Ei hän samanlaista dominointia saa enää aikaiseksi kuin viime kaudella, mutta mestarina kauteen lähteminen ei muuta asiaa. Kalle on ilman muuta tasaisin kaikista kuljettajista. Viime vuonna alkukaudesta Kallen ylivoima perustui paljolti siihen, että hän osasi käyttää hybridimoottoria Tänakia paremmin. Hybridijärjestelmä on erittäin herkkä sikäli, että sen tuottama lisäpotku katkeaa helposti.Polttomoottorin osalta Toyota jäi hetkeksi haastajan asemaan, mutta on nyt samalla viivalla pahimpien kilpakumppaniensa kanssa.- Viime kaudella Hyundain moottori oli Toyotaa parempi, mutta nyt Toyota on saanut lisäluokituksilla asian kuntoon.Hyundai kehitti omasta autostaan niin kilpailukykyisen kauden 2022 aikana, että tiimi on vaikeasti voitettavissa.Tänakin ohella Neuville saattaa olla paha kanto kaskessa - onhan belgialainen ollut mestaruustaistelussa mukana käytännössä katsoen joka vuosi, viimeisten kymmenen vuoden aikana. Profiililtaan Neuville sijoittuu kuitenkin virheitä tekevien kuljettajien joukkoon.- Neuvillen mestaruudet ovat menneet siihen, että hän yrittää ylikovaa ja ajaa ulos. Se on Neuvillen tyyli; hän tekee virheitä, Jouhki arvioi.Teksti, kuvat ja video: Miika WuorelaLisää aiheestaRallilegenda Juha Kankkunen: ”Mestarina olet kuljettaja, jonka päänahkaa kaikki yrittävät” Kotikaupunki järjesti juhlat – tältä näytti Kalle Rovanperän mestaruusjuhlissa Tommi Mäkinen analysoi Rovanperän uutta kautta hallitsevana mestarinaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous