18.11.2022 Ajoneuvot Lappi teki elämänsä diilin – Sopimus Hyundain kanssa on pääsylippu tähtiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polku rallimaailman huipulle on avoinna Esapekka Lapille. Osa-aikaisuus Toyotalla vaihtui täysipäiväiseksi postiksi Hyundailla. Samalla nousivat vaatimustaso ja palkka. Hyundai-yhteistyön myötä Esapekka Lappi pääsee jatkamaan siitä, mihin Citroenilla jäi. Neljä vuotta sitten liittymisen ranskalaistiimiin oli tarkoitus ponnauttaa Lappi sille tasolle, jolle hänen odotettiin vakiinnuttavan paikkansa jo WRC-tasolle noususta lähtien. Vuonna 2019 Esapekka Lappi ja Janne Ferm kilpailivat Citroënin tallissa. - Elämä on täynnä yllätyksiä. Emme odottaneet tällaista ratkaisua, että saisimme täyden kauden Hyundailla. Pahimman suvantonsa Lappi koki, kun Citroen lähti sarjasta pois kauden 2019 päätteeksi. Malcolm Wilson haistoi tilaisuutensa, ja otti Lapin ”ilmaisena” kuljettajana tiimiin. Citroen nimittäin joutui maksamaan myös vuoden 2020 palkan Lapille rikottuaan sopimusta, joten M-Sportilta hän ei enää erillistä korvausta saanut. Vuosi oli kelvoton, sillä tiimi ei halunnut investoida tekemiseensä riittävästi. Kauden päätteeksi Lappi oli jo vahvasti sitä mieltä, että ura loppui siihen paikkaan. Hetkeksi niin kävikin, mutta pari rallia Volkswagenin R5-autolla poikivat lisää. Itse asiassa, Lappi kiinnitettiin toistamiseen Toyota-kuljettajaksi jo keväällä 2021. Niinpä kotikisan hyvä ajo oli enää vahvistus miehen taidoista sopimuksen ollessa jo taskussa. Vuotta myöhemmin Lappi löysi itsensä M-Sportilta. Kaudella 2022 Lappi pääsi parhaimmillaan osoittamaan niitä piirteitä, joita hänessä tiedettiin olevan. Kolmossijat Ruotsista ja Suomesta olivat vuoden kohokohdat, vaikka Lappi johti rallia avauspäivän jälkeen Sardiniassa ennen ulosajoaan. Vuoden 2021 Jyväskylän MM-rallissa alla oli tuttu Toyota, mutta uudella värityksellä. Lappi, 31, oli syyskuussa pitämässään tiedotustilaisuudessa varsin optimistinen siitä, että tällä kertaa ralliura jatkuu muitta mutkitta, ja Toyota on jatkossakin työnantaja. Lappi korosti sitä, että vajaakin kisaohjelma riittää hänelle. Sitten tuli tarjous Hyundailta. Ott Tänakin jätettyä tiimin, oli Hyundailla Lapin mentävä aukko kuljettajakokoonpanossaan. Toyotalla Lapille oli kaavailtu suurta testivastuuta uuden Rally2-auton ratissa sekä miehen itsensä toivomaa, osa-aikaista kilpailuohjelmaa. Vuoden 2022 Secto Rally Finlandissa Lappi jäi monien mieleen taisteluasenteesta. Maalissa Toyotasta puuttui niin tuulilasi kuin osa kattoakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perhe tulee ensin Merkittävin Lapin luonteeseen liittyvä asia on voimakas alakuloisuus ja apatia, silloin kun asiat eivät suju käsikirjoituksen mukaan. Vastaavasti silloin, kun kaikki on hienosti ja ajo sujuu, ollaan tunneskaalan toisessa ääripäässä. Lappi on koko porukan fiksuin kuljettaja, mikä yhdistettynä perhekeskeisyyteen saattaa hillitä menohaluja. Kun menetettävää on lasten myötä enemmän, muuttuu suhtautuminen kilpa-autoiluun helposti. Pieksämäkeläinen ei ole koskaan ollut kammottavien riskien ottaja, vaikka joitain näyttäviä ulosajoja uralle mahtuukin. Eikä rajojen ylittämiselle sinänsä ole ollut tarvetta, sillä Lapin tekninen taito ja ymmärrys kovaa ajamisesta ovat erittäin korkealla tasolla. Lappi on myös kuljettaja, joka tarvitsee ”pöljän päivän” menestyäkseen. Päivän henkinen kunto vaihtelee rutkasti, ja erityisesti tilanne avauspäivän jälkeen on kriittinen rallin loppuosan suhteen. - Olemme todella iloisia Jannen (kartanlukija Ferm) kanssa. Tiimi näytti jo tällä kaudella olevansa kilpailukykyinen, ja mitä olen ensi vuodesta kuullut, niin se näyttää jo nyt lupaavalta. On kuljettajia, joiden on voittaakseen päästävä heti kärkeen ja karkuun. Lappi kuuluu heihin, sillä esimerkiksi puolen minuutin takaa-ajoasema tilanteessa, jossa rallia on jäljellä vielä 200 EK-kilometriä, on Lapille usein liikaa. Rukkaset valahtavat käsistä, mikäli oikea ajofiilis ei välittömästi löydy. Niissä tilanteissa Lappi toivoisi olevansa kotona rakkaimpiensa luona, sen sijaan, että taistelee MM-rallin voitosta välillä hyvinkin raaoissa olosuhteissa. Kaikesta huolimatta kyse on erittäin positiivisesta muutoksesta, mitä miehen ammattimaiseen ralliuraan tulee. Hyundai on selkeä mahdollisuus säväyttää isosti, ja siihen on tartuttava molemmin käsin. Tiimin johto tuskin alkaa helposti ruotia Lapin otteita negatiiviseen sävyyn, joten sen suhteen ei huolta ole. Lopulta Lapin tulevan kauden saavutukset määräytyvät sen mukaan, kuinka kipeästi mies vielä janoaa voittoja. Ranteista homma ei jää kiinni, kunhan psyyke pysyy mukana ja saalistusvietti yllä. Esapekka Lapin sopimuksen ohella Hyundai julkisti myös Craig Breenin sopimuksen. M-Sportilta Hyundaille siirtyvä Breen ei aja kuitenkaan täyttä kilpailukalenteria, vaan kilpailee osa-aikaisesti. Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkisto Lisää aiheesta Lappi yhä Toyota-sopimuksen perässä – Viittaa kintaalla Tänak-huhuihin: ”Ei huolestuta pätkääkään” Rallisyksyn siirtomarkkinat käynnistyivät – nähdäänkö pääluokassa jopa kolme suomalaista? Rallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeä Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?