18.11.2022

Lappi teki elämänsä diilin – Sopimus Hyundain kanssa on pääsylippu tähtiin

Polku rallimaailman huipulle on avoinna Esapekka Lapille. Osa-aikaisuus Toyotalla vaihtui täysipäiväiseksi postiksi Hyundailla.

Samalla nousivat vaatimustaso ja palkka. Hyundai-yhteistyön myötä Esapekka Lappi pääsee jatkamaan siitä, mihin Citroenilla jäi. Neljä vuotta sitten liittymisen ranskalaistiimiin oli tarkoitus ponnauttaa Lappi sille tasolle, jolle hänen odotettiin vakiinnuttavan paikkansa jo WRC-tasolle noususta lähtien.

Vuonna 2019 Esapekka Lappi ja Janne Ferm kilpailivat Citroënin tallissa.

- Elämä on täynnä yllätyksiä. Emme odottaneet tällaista ratkaisua, että saisimme täyden kauden Hyundailla.

Pahimman suvantonsa Lappi koki, kun Citroen lähti sarjasta pois kauden 2019 päätteeksi. Malcolm Wilson haistoi tilaisuutensa, ja otti Lapin ”ilmaisena” kuljettajana tiimiin. Citroen nimittäin joutui maksamaan myös vuoden 2020 palkan Lapille rikottuaan sopimusta, joten M-Sportilta hän ei enää erillistä korvausta saanut.

Vuosi oli kelvoton, sillä tiimi ei halunnut investoida tekemiseensä riittävästi. Kauden päätteeksi Lappi oli jo vahvasti sitä mieltä, että ura loppui siihen paikkaan. Hetkeksi niin kävikin, mutta pari rallia Volkswagenin R5-autolla poikivat lisää. Itse asiassa, Lappi kiinnitettiin toistamiseen Toyota-kuljettajaksi jo keväällä 2021. Niinpä kotikisan hyvä ajo oli  enää vahvistus miehen taidoista sopimuksen ollessa jo taskussa.

MM ralli
Vuotta myöhemmin Lappi löysi itsensä M-Sportilta.

Kaudella 2022 Lappi pääsi parhaimmillaan osoittamaan niitä piirteitä, joita hänessä tiedettiin olevan. Kolmossijat Ruotsista ja Suomesta olivat vuoden kohokohdat, vaikka Lappi johti rallia avauspäivän jälkeen Sardiniassa ennen ulosajoaan.

Vuoden 2021 Jyväskylän MM-rallissa alla oli tuttu Toyota, mutta uudella värityksellä.

Lappi, 31, oli syyskuussa pitämässään tiedotustilaisuudessa varsin optimistinen siitä, että tällä kertaa ralliura jatkuu muitta mutkitta, ja Toyota on jatkossakin työnantaja. Lappi korosti sitä, että vajaakin kisaohjelma riittää hänelle.

Sitten tuli tarjous Hyundailta.

Ott Tänakin jätettyä tiimin, oli Hyundailla Lapin mentävä aukko kuljettajakokoonpanossaan. Toyotalla Lapille oli kaavailtu suurta testivastuuta uuden Rally2-auton ratissa sekä miehen itsensä toivomaa, osa-aikaista kilpailuohjelmaa.

Vuoden 2022 Secto Rally Finlandissa Lappi jäi monien mieleen taisteluasenteesta. Maalissa Toyotasta puuttui niin tuulilasi kuin osa kattoakin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perhe tulee ensin

Merkittävin Lapin luonteeseen liittyvä asia on voimakas alakuloisuus ja apatia, silloin kun asiat eivät suju käsikirjoituksen mukaan. Vastaavasti silloin, kun kaikki on hienosti ja ajo sujuu, ollaan tunneskaalan toisessa ääripäässä.

Lappi on koko porukan fiksuin kuljettaja, mikä yhdistettynä perhekeskeisyyteen saattaa hillitä menohaluja. Kun menetettävää on lasten myötä enemmän, muuttuu suhtautuminen kilpa-autoiluun helposti.

Pieksämäkeläinen ei ole koskaan ollut kammottavien riskien ottaja, vaikka joitain näyttäviä ulosajoja uralle mahtuukin. Eikä rajojen ylittämiselle sinänsä ole ollut tarvetta, sillä Lapin tekninen taito ja ymmärrys kovaa ajamisesta ovat erittäin korkealla tasolla.

Lappi on myös kuljettaja, joka tarvitsee ”pöljän päivän” menestyäkseen. Päivän henkinen kunto vaihtelee rutkasti, ja erityisesti tilanne avauspäivän jälkeen on kriittinen rallin loppuosan suhteen.

- Olemme todella iloisia Jannen (kartanlukija Ferm) kanssa. Tiimi näytti jo tällä kaudella olevansa kilpailukykyinen, ja mitä olen ensi vuodesta kuullut, niin se näyttää jo nyt lupaavalta.

On kuljettajia, joiden on voittaakseen päästävä heti kärkeen ja karkuun. Lappi kuuluu heihin, sillä esimerkiksi puolen minuutin takaa-ajoasema tilanteessa, jossa rallia on jäljellä vielä 200 EK-kilometriä, on Lapille usein liikaa.

Rukkaset valahtavat käsistä, mikäli oikea ajofiilis ei välittömästi löydy. Niissä tilanteissa Lappi toivoisi olevansa kotona rakkaimpiensa luona, sen sijaan, että taistelee MM-rallin voitosta välillä hyvinkin raaoissa olosuhteissa.

Kaikesta huolimatta kyse on erittäin positiivisesta muutoksesta, mitä miehen ammattimaiseen ralliuraan tulee. Hyundai on selkeä mahdollisuus säväyttää isosti, ja siihen on tartuttava molemmin käsin.

Tiimin johto tuskin alkaa helposti ruotia Lapin otteita negatiiviseen sävyyn, joten sen suhteen ei huolta ole.

Lopulta Lapin tulevan kauden saavutukset määräytyvät sen mukaan, kuinka kipeästi mies vielä janoaa voittoja. Ranteista homma ei jää kiinni, kunhan psyyke pysyy mukana ja saalistusvietti yllä.

Esapekka Lapin sopimuksen ohella Hyundai julkisti myös Craig Breenin sopimuksen. M-Sportilta Hyundaille siirtyvä Breen ei aja kuitenkaan täyttä kilpailukalenteria, vaan kilpailee osa-aikaisesti.

Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Luetuimmat