18.10.2020 Ajoneuvot Näyttääkö Méganen tulevaisuus tältä? Renault Mégane eVision -konsepti on täyssähköinen crossover Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljännesvuosisadan aikana Renault Mégane on esiintynyt viistoperänä, porrasperänä, coupéna, avoautona ja farmarina. Nyt ranskalainen suosikkimalli on tekemässä uutta aluevaltausta nimeltä Renault Mégane eVision, hyppäämällä mukaan katumaasturitrendiin täyssähköisenä. Aiemmin uutisoimme Renaultin pohtivan Mégane-malliston laajentamista myös katumaasturimuottiin. Tätä lienee pohdittu kulisseissa kuitenkin jo pidemmän aikaa, sillä nyt Renault julkaisi hahmotelman Renault Mégane eVision -konseptista.Renault kertoo olevansa Euroopan ykkönen sähköautojen myynnissä ja vuodesta 2010 lähtien joka viidennen vanhalla mantereella rekisteröidyn täyssähköauton olleen Renault. Renault Zoe puolestaan on valmistajan mukaan Euroopan suosituin sähköauto 52 000 kappaleen rekisteröintimäärällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisätilaa litteän akun ansiostaCMF-EV (Common Modile Family – Electric Vehicle) -perusrakenteeseen pohjautuvan Mégane eVisionin korin pituus on 4 210 millimetriä, leveys 1 800 mm ja korkeus 1 505 mm. Akseliväli on 2 700 mm ja massaa 1 650 kilogrammaa. Konseptiauton vanteet ovat 20-tuumaiset.Sähkömoottorissa on tehoa 160 kilowatin (217 hevosvoiman) verran. Nollasta sataan Mégane eVision kiihtyy tämän voimin alle kahdeksassa sekunnissa. VaihtoAjoakun kapasiteetti on 60 kilowattituntia, joka riittää 450 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Pikalataus toimii parhaillaan 130 kilowatin teholla. Vaihtovirtalatauksen kerrotaan pystyvän jopa 20 kW -huipputehoon.Monikäyttöinen perusrakenneCMF-EV -perusrakenteen eduiksi kerrotaan akselivälin muuttaminen aina 2 770 millimetriin asti, sekä ajoakun sijoituksen ja muodon muokkaaminen. Muunneltavuutta tuo myös mahdollisuus toisen sähkömoottorin sijoittamiseksi auton taka-akselille, joka tuo lisätehon ohella mukanaan myös nelivedon.Akun mainostetaan olevan markkinoiden ohuin, joka takaa autoon luokkaa suuremmat tilat. Hyvät matkustamotilat johtuvat vähäisemmästä tilantarpeesta keulalla, kiitos pienemmän sähkömoottorin. Pakoputkiston ja perinteisen vaihteiston puuttuessa auton lattia on tehty täysin tasaiseksi, joka parantaa valmistajan mukaan myös sisätilojen muunneltavuutta.Ajo-ominaisuuksia on haettu matalalla painopisteellä, pitkällä akselivälillä, nopealla ohjauksella ja taka-akseliston monivarsituennalla.Perusrakenteen kehityksessä Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin kerrotaan tähdänneen pienempään ilmanvastukseen ja otsapinta-alaan energiankulutuksen vähentämiseksi. Ilmanvastuskerrointa tai otsapinta-alan lukemaa ei ole kuitenkaan toistaiseksi julkistettu.Mégane eVision -konseptin kerrotaan aloittavan uuden Renault-malliston, johon tullaan esittelemään useita monikäyttöisiä sähköautoja.Lähde ja kuvat: Renault Lue lisää: Renaultilla pohditaan: tehtäisiinkö Méganesta myös crossover? Ariyaa suurempi – Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi Nissan Ariya loikkaa kunnolla sähköaikaan – sähkö-Qashqai kulkee latauksella jopa 500 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla