18.10.2020 Ajoneuvot Näyttääkö Méganen tulevaisuus tältä? Renault Mégane eVision -konsepti on täyssähköinen crossover Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljännesvuosisadan aikana Renault Mégane on esiintynyt viistoperänä, porrasperänä, coupéna, avoautona ja farmarina. Nyt ranskalainen suosikkimalli on tekemässä uutta aluevaltausta nimeltä Renault Mégane eVision, hyppäämällä mukaan katumaasturitrendiin täyssähköisenä. Aiemmin uutisoimme Renaultin pohtivan Mégane-malliston laajentamista myös katumaasturimuottiin. Tätä lienee pohdittu kulisseissa kuitenkin jo pidemmän aikaa, sillä nyt Renault julkaisi hahmotelman Renault Mégane eVision -konseptista.Renault kertoo olevansa Euroopan ykkönen sähköautojen myynnissä ja vuodesta 2010 lähtien joka viidennen vanhalla mantereella rekisteröidyn täyssähköauton olleen Renault. Renault Zoe puolestaan on valmistajan mukaan Euroopan suosituin sähköauto 52 000 kappaleen rekisteröintimäärällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisätilaa litteän akun ansiostaCMF-EV (Common Modile Family – Electric Vehicle) -perusrakenteeseen pohjautuvan Mégane eVisionin korin pituus on 4 210 millimetriä, leveys 1 800 mm ja korkeus 1 505 mm. Akseliväli on 2 700 mm ja massaa 1 650 kilogrammaa. Konseptiauton vanteet ovat 20-tuumaiset.Sähkömoottorissa on tehoa 160 kilowatin (217 hevosvoiman) verran. Nollasta sataan Mégane eVision kiihtyy tämän voimin alle kahdeksassa sekunnissa. VaihtoAjoakun kapasiteetti on 60 kilowattituntia, joka riittää 450 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Pikalataus toimii parhaillaan 130 kilowatin teholla. Vaihtovirtalatauksen kerrotaan pystyvän jopa 20 kW -huipputehoon.Monikäyttöinen perusrakenneCMF-EV -perusrakenteen eduiksi kerrotaan akselivälin muuttaminen aina 2 770 millimetriin asti, sekä ajoakun sijoituksen ja muodon muokkaaminen. Muunneltavuutta tuo myös mahdollisuus toisen sähkömoottorin sijoittamiseksi auton taka-akselille, joka tuo lisätehon ohella mukanaan myös nelivedon.Akun mainostetaan olevan markkinoiden ohuin, joka takaa autoon luokkaa suuremmat tilat. Hyvät matkustamotilat johtuvat vähäisemmästä tilantarpeesta keulalla, kiitos pienemmän sähkömoottorin. Pakoputkiston ja perinteisen vaihteiston puuttuessa auton lattia on tehty täysin tasaiseksi, joka parantaa valmistajan mukaan myös sisätilojen muunneltavuutta.Ajo-ominaisuuksia on haettu matalalla painopisteellä, pitkällä akselivälillä, nopealla ohjauksella ja taka-akseliston monivarsituennalla.Perusrakenteen kehityksessä Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin kerrotaan tähdänneen pienempään ilmanvastukseen ja otsapinta-alaan energiankulutuksen vähentämiseksi. Ilmanvastuskerrointa tai otsapinta-alan lukemaa ei ole kuitenkaan toistaiseksi julkistettu.Mégane eVision -konseptin kerrotaan aloittavan uuden Renault-malliston, johon tullaan esittelemään useita monikäyttöisiä sähköautoja.Lähde ja kuvat: Renault Lue lisää: Renaultilla pohditaan: tehtäisiinkö Méganesta myös crossover? Ariyaa suurempi – Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi Nissan Ariya loikkaa kunnolla sähköaikaan – sähkö-Qashqai kulkee latauksella jopa 500 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen