18.10.2020 Ajoneuvot Näyttääkö Méganen tulevaisuus tältä? Renault Mégane eVision -konsepti on täyssähköinen crossover Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljännesvuosisadan aikana Renault Mégane on esiintynyt viistoperänä, porrasperänä, coupéna, avoautona ja farmarina. Nyt ranskalainen suosikkimalli on tekemässä uutta aluevaltausta nimeltä Renault Mégane eVision, hyppäämällä mukaan katumaasturitrendiin täyssähköisenä. Aiemmin uutisoimme Renaultin pohtivan Mégane-malliston laajentamista myös katumaasturimuottiin. Tätä lienee pohdittu kulisseissa kuitenkin jo pidemmän aikaa, sillä nyt Renault julkaisi hahmotelman Renault Mégane eVision -konseptista. Renault kertoo olevansa Euroopan ykkönen sähköautojen myynnissä ja vuodesta 2010 lähtien joka viidennen vanhalla mantereella rekisteröidyn täyssähköauton olleen Renault. Renault Zoe puolestaan on valmistajan mukaan Euroopan suosituin sähköauto 52 000 kappaleen rekisteröintimäärällä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisätilaa litteän akun ansiosta CMF-EV (Common Modile Family – Electric Vehicle) -perusrakenteeseen pohjautuvan Mégane eVisionin korin pituus on 4 210 millimetriä, leveys 1 800 mm ja korkeus 1 505 mm. Akseliväli on 2 700 mm ja massaa 1 650 kilogrammaa. Konseptiauton vanteet ovat 20-tuumaiset. Sähkömoottorissa on tehoa 160 kilowatin (217 hevosvoiman) verran. Nollasta sataan Mégane eVision kiihtyy tämän voimin alle kahdeksassa sekunnissa. Vaihto Ajoakun kapasiteetti on 60 kilowattituntia, joka riittää 450 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Pikalataus toimii parhaillaan 130 kilowatin teholla. Vaihtovirtalatauksen kerrotaan pystyvän jopa 20 kW -huipputehoon. Monikäyttöinen perusrakenne CMF-EV -perusrakenteen eduiksi kerrotaan akselivälin muuttaminen aina 2 770 millimetriin asti, sekä ajoakun sijoituksen ja muodon muokkaaminen. Muunneltavuutta tuo myös mahdollisuus toisen sähkömoottorin sijoittamiseksi auton taka-akselille, joka tuo lisätehon ohella mukanaan myös nelivedon. Akun mainostetaan olevan markkinoiden ohuin, joka takaa autoon luokkaa suuremmat tilat. Hyvät matkustamotilat johtuvat vähäisemmästä tilantarpeesta keulalla, kiitos pienemmän sähkömoottorin. Pakoputkiston ja perinteisen vaihteiston puuttuessa auton lattia on tehty täysin tasaiseksi, joka parantaa valmistajan mukaan myös sisätilojen muunneltavuutta. Ajo-ominaisuuksia on haettu matalalla painopisteellä, pitkällä akselivälillä, nopealla ohjauksella ja taka-akseliston monivarsituennalla. Perusrakenteen kehityksessä Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin kerrotaan tähdänneen pienempään ilmanvastukseen ja otsapinta-alaan energiankulutuksen vähentämiseksi. Ilmanvastuskerrointa tai otsapinta-alan lukemaa ei ole kuitenkaan toistaiseksi julkistettu. Mégane eVision -konseptin kerrotaan aloittavan uuden Renault-malliston, johon tullaan esittelemään useita monikäyttöisiä sähköautoja. Lähde ja kuvat: Renault Lue lisää: Renaultilla pohditaan: tehtäisiinkö Méganesta myös crossover? Ariyaa suurempi – Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi Nissan Ariya loikkaa kunnolla sähköaikaan – sähkö-Qashqai kulkee latauksella jopa 500 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?