1.2.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Humvee Civilian Series – Humvee vaikka omin pikku kätösin kasattuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä AM General Humvee C-Series on GM Hummer H1:n seuraaja. Auton mukanaan tuomaa lievänpuoleista maskuliinisuutta saattaa lisätä tietoisuus siitä, että monsteri on itse koottu. General Motors lakkautti aidon ja alkuperäisen Hummer H1:n jo vuonna 2006, ja Hummer-brändi sai jäädä myös H2:n ja H3:n osalta vuonna 2010. GM kuitenkin säilytti Hummer-tavaramerkin oikeudet itsellään, ja hyvästä syystä, sillä nythän nimeä kantaa GMC:n alainen täyssähkömonsteri Hummer EV, jonka sarjatuotanto muuten käynnistyi vasta muutama päivä sitten.USA:n armeijan HMMWV kuvattuna tositoimissa, Niinisalossa vuonna 2018.AM Generalin M998:n sarjatuotanto sen sijaan alkoi vuonna 1983 eli nyt sillä on jo peräti 40. juhlavuosi menossa. Humvee on suuhunsopiva muoto kirjainyhdistelmästä HMMWV, joka puolestaan tulee sanoista Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle. Kyseessähän on autenttisen sota-Jeepin seuraaja, jonka voi pudottaa vaikka laskuvarjolla lentokoneesta, mutta josta vuonna 1992 löytyi potentiaalia myös siviilikäytössä, mainittuna General Motorsin Hummer H1:nä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHumvee C-Series - Humvee vientiinAM General on valmistanut Humveetä tehtaallaan Yhdysvaltain Indianassa. Vuonna 2013 - siis seitsemän vuotta GM:n Hummer H1:n tuotannon lopettamisen jälkeen - AM General lanseerasi Abu Dhabin sotilasteknologiamessuilla Humveestä H1:n jalanjäljissä uuden siviiliversion, koko nimeltään Humvee Civilian Series Kit. Kit todellakin tarkoitti rakennussarjaa, sillä ainoa tapa saada oma siviili-Humvee oli koota se itse. Hintaa tälle kertyi pyöreästi 60 000 dollaria, mikä vastaisi suurin piirtein BMW X5:n alkaen-hintaa Atlantin takana. Tämä ei kuitenkaan sisältänyt voimalinjaa, joka täytyi järjestää itse.Alkuperäinen koottava Humvee jäi lyhytaikaiseksi hankkeeksi, mutta vuonna 2017 siviili-Humveesta haaveileville koitti toinen mahdollisuus - ei tosin kotimarkkinoilla USA:ssa. Nimittäin kun AM General elvytti Humvee Civilian Seriesin yhteistyössä Henrik Fiskerin osaomistaman VLF Automotiven kanssa, autoja ei voinut ostaa Pohjois-Amerikassa.Syy estoon löytyi paikallisesta lainsäädännöstä. Humvee C-Series ei olisi päässyt NHTSA:n kolaritesteistä eikä EPA:n päästömittauksista läpi, joten se olisi pitänyt myydä Low Volume Motor Vehicle Manufacturers Actin nojalla lisensoituna replikana yli 25 vuotta vanhasta ajoneuvosta. HMMWV on kuitenkin edelleen tuotannossa eli Humvee C-Series ei olisi replikana täyttänyt 25 vuoden rajaa. Tästä nimenomaisesta syystä Humvee Export LLC:n Michiganissa valmistamat Humveet tähdättiin vientiin etupäässä Kiinaan, mutta myös Euroopan ja Lähi-idän suuntaan.Jos Humveen hankintaa täytyy jollekin taholle perustella, tässäpä ensi alkuun yksi: puukuorman vetäminen.Voimalähteenä Humvee Civilian Seriesissä oli sota-Humveestäkin tuttu 6,5-litrainen diesel-V8 tai vaihtoehtoisesti 6,2-litrainen bensiini-kasi. Katon ja ovet sai kankaisena ja korimalli oli poikkeuksetta pickup. Sisätiloissa oli havaittavissa H1:n luksuspainotteisuuden sijaan sitä aitoa kriisinhallintatunnelmaa. Viisi metriä pitkässä ja 2,18 metriä leveässä ajoneuvossa oli 40 senttimetrin maavara ja omamassaa 3,5 tonnia. Valittavissa oli neljä eri mattaväriä, musta, valkoinen, harmaa sekä hiekanvärinen. Ajoneuvolla on kyky nousta lähes pystysuoraa, 60 asteen rinnettä, se kestää 40 asteen sivukallistusta ja kahluusyvyyttäkin löytyy 76 sentin verran. Polttoaineen kulutus on jotain 25 l/100 km ja 50 l/100 km väliltä.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: AM General, Humvee Export, Car and Driver Kuvat: General Motors, Benjamin HelanderLisää aiheestaNimi muutettu: budjettimaasturi Dacia Duster on villinnyt jo 80-luvulta lähtien Nimi muutettu: Honda Crossroad on valmistajansa ainoa V8 Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi Nimi muutettu: Land Rover Defender Välimeren tuulissa Nimi muutettu: Lincoln Blackwood – luksuspickupin lyhyt historia Nimi muutettu: Mazda BT-50 on edelleen voimissaan, ja tätä nykyä se on onnistuneesti naamioitu Isuzu D-Max Nimi muutettu: Mazda Navajo oli 30 vuotta sitten Mazdan ensimmäinen SUV, ja se muistuttaa toisenlaisista ajoista Nimi muutettu: Mercedes-Benz X-sarja ja väärät lähtökohdat menestykseen Nimi muutettu: meillä myytävä Toyota Land Cruiser on tehty sekoittamalla työkalua ja luksusmaasturia Nimi muutettu: Peugeot P4 – kun ranskalaiset rakensivat kirjaimellisesti oman G-Mersun Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: nämä olivat vuoden 10 kiinnostavinta logonvaihtotapausta 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: AMC GTA USA oli yritys saada Renault Alpine GTA Amerikan markkinoille, ennen kuin kohtalo puuttui peliin 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti