11.5.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: budjettimaasturi Dacia Duster on villinnyt jo 80-luvulta lähtien Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mutta koska tämä on Nimi muutettu, kaikki ei tietenkään ole aivan niin yksinkertaista. Auto tunnettiin paremmin nimellä ARO 10, ja olihan siinä muutama muukin nimiväännös. Romanialaisen kansanmaasturin tarina käynnistyi paljon ennen kuin siitä tuli jättihitti Euroopassa ja muuallakin. Daciaa joitakin vuosia vanhempi, mutta sittemmin itsenäisenä merkkinä lakkautettu autonvalmistaja kantoi nimeä Auto Romania eli ARO. Sen tuotehistoriasta on jäänyt elämään erityisesti yksi malli, ARO 24:n pikkusisko, ARO 10.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJotain uutta, jotain lainattuaARO 10:n nähdessä päivänvalon, olivat Auto Romania ja Dacia jo sujuvasti ystävyys-, yhteistyö- ja avunantosopimuksessa keskenään. Tätä kautta ARO:lla oli käytettävissään Dacian Romaniassa lisenssillä valmistamat Renaultin simppelit ja edulliset voimalinjat, joista ARO:n pikkumaasturin pohjalle valikoituivat Dacia 1300:n sisukset. Tarinan tämän taustalta voi muuten lukea juttusarjan eräästä aiemmasta osasta.Sisälmykset olivat siis lainaa kaverilta, mutta ulkokuori ja sisusta olivat aitoa ARO:a. 10-mallin on ajateltu saaneen vaikutteita Citroën Méharilta, ja kieltämättä niiden olemuksissa on jotain samaa.Erityisesti avokattoisessa versiossa on selvästi jotain Méharia. Henkilömallien ohella myös pakettiautomalli oli saatavilla. Kuvassa Dacia Duster.Vain 3,9-metrisen maasturin kori oli perin yksinkertainen, mutta kuitenkin tunnistettava. Auton sai taka- tai nelivetoisena, ja sisään mahtui huhujen mukaan jopa 5 henkeä. Moottorivaihtoehtoja tuli eri versioiden myötä reilusti lisää, mutta alkuperäisessä asussaan 54-heppaisena ARO-kymppiä ei järin suorituskykyiseksi voinut kehua. Nollasta sataan mentiin paperilla reilussa 22 sekunnissa, tosin Romanian maaseudulla – johon auto alun perin tarkoitettiin – ei varmaan koskaan. Ohjaus oli raskas, ja ajotuntuma ilmeisesti aika eksoottinen, mutta yhtä asiaa ARO:ssa oli ainakin riittävästi, nimittäin luonteen lujuutta!Yksi versioiduimpia automallejaARO 10:n yksinkertainen rakenne teki siitä helpon versioitavan, ja muun muassa moottoreita auton keulalla nähtiin lopulta usealta eri valmistajalta, Daewoosta Volkswageniin.Myös nimimuunnoksia oli erilaisia. Tunnetuin sellainen oli Britannian markkinoilla, joille ARO:t vietiin Dacioina. Mallinimi oli niin kovin tutunkuuloinen Duster. Daciat olivat jo tuohon aikaan Briteissä suhteellisen tunnettuja, eikä varmasti ole sattumaa, miksi Dusterin nimi otettiin takaisin kuvioihin vuonna 2010 esiteltyyn maasturimalliin.Myös Italia osoittautui ARO 10:lle tärkeäksi vientimaaksi, ainakin siinä mielessä, että pieni ARO-Ciemmen tehdas Atessassa Keski-Italiassa ryhtyi valmistamaan sitä lisenssillä. Autossa nähtiin ilmeisesti suurtakin potentiaalia eteläitalialaisten viljelijöiden käytössä. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että ARO-Ciemme Ischia, joksi auto Italiassa nimettiin, maksoi 80-luvun puolivälin tienoilla noin 12 miljoonaa liiraa eli moninkertaiset inflaatiot ja kurssit korjattuna nykyrahassa arviolta 15 000 euroa. Dacia Dusterin taas saa vuonna 2022 Italiassa halvimmillaan 14 000 ja risalla eurolla. Tämän mukaan nyky-Duster (joka on kuin luksusauto ARO:on verrattuna) olisi siis peräti edullisempi kuin henkinen edeltäjänsä.Italian ohella romanialaismaasturi villitsi myös Espanjassa ja Portugalissa, joissa tehtiin omat lisenssiversiot. Muun muassa sellaisia nimiä, kuin ARO Dacia, ARO Spartana ja Dacia 10 käytettiin joillain markkinoilla. Auto kehittyi kaikkien vuosien ja vuosikymmenten varrella loppujen lopuksi vain vähän, konsepti oli siis toimiva.Myynti oli niin Italiassa kuin muuallakin vähintään kohtuullista, ja viimeiset ARO 10 -johdannaiset valmistettiinkin siellä niinkin myöhään kuin 2006, jolloin ARO lakkautettiin lopullisesti. Alle neljän vuoden kuluttua tästä koittikin jo uuden Dusterin aika.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: FormulaPassion, Jalopnik Kuvat: AROLisää aiheestaNimi muutettu: Näin lyhykäisyydessään käynnistyi Dacian tarina Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa Nimi muutettu: Salaisuuksia Euroopan halvimman sähköauton taustalla Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Kun Chevroletin piti tehdä pieni pakettiauto Nimi muutettu: Innocenti Mille jatkoi siitä, mihin Fiat Uno jäiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää