30.3.2022

Nimi muutettu: Kun Chevroletin piti tehdä pieni pakettiauto

Chevrolet City Express

Kuinka pakettiauto voi olla pieni? Tätä ilmeisesti pohdittiin Detroitissa, kun moinen ihmetys päädyttiin lainaamaan Japanista. Vähän myöhemmin Detroitissa saatiin sitten miettiä hankkeen kannattavuutta.

Leveät kadut, halpa bensa ja isot lastit: näin sitä kelpaa ajella oikein järeän kokoisella pakulla. Pohjois-Amerikan pakettiautomuodissa kovia sanoja ovat, kuten aina ennenkin, vähintäänkin riittävät kuutiotuumat niin takaloosterissa kuin totta kai konehuoneessakin.

Chevroletin panos kotimaanosansa pakettiautomarkkinoille on niin kutsutun full-size van -luokan Express. Sitä on yhdessä täyssisarensa GMC Savanan kanssa valmistettu yhtäjaksoisesti vuodesta 1995, eikä loppua näy. Expressin edeltäjä, Chevy Van, oli puolestaan tuotannossa vuodesta 1970 vuoteen 1996, joten 52 vuoteen on mahtunut ainoastaan kaksi Chevroletin täysikokoista pakettiautosukupolvea.

Chevrolet Express
Chevy Express porskuttaa edelleen 26 tuotantovuoden jälkeenkin. Kuvassa vuoden 2011 malli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ujo pistäytyminen

Pohjois-Amerikassa on kyllä menekkiä pienemmillekin pakettiautoille, mutta painopiste on selvästi isommissa. Kotoperäisistä valmistajista ainoastaan Ford on ollut siellä omavarainen tässä hyötyajoneuvoluokassa. Ford Transit Connect Van kuljetetaan USA:han Turkin tehtaalta henkilöautoksi naamioituna ja poistaa sitten perillä penkit ja turvavyöt vältääkseen Nimi muutetussa aiemminkin esillä olleen ”chicken taxin”, joka on vuosikymmenten taakse juontavan Euroopan ja USA:n kauppasodan jäänne. Vastaukseksi eurooppalaisille tariffeille amerikkalaista siipikarjan lihaa kohtaan USA on lätkäissyt juuri kyseessä olevalle autojen kokoluokalle 25 prosentin tuontitullin, jota autonvalmistajat eri tavoin välttelevät.

Stellantis ja General Motors ovat luottaneet toisenlaisiin toteutustapoihin. RAM Promaster City on omaa sukua Fiat Doblò ja siten konserninsisäinen laina, joka välttää ”chicken taxin” valmistumalla Meksikossa. General Motors päätyi sen sijaan konsernirajat ylittävään lainaan.

Chevrolet City Express
Sisälle Chevrolet on tuonut ainakin ihan ikioman ohjauspyöränsä. Tässä saattaa jopa hetkellisesti kuvitella olevansa aidon Letukan ohjaimissa.

Chevrolet lähti luokkaan mukaan lopulta vuonna 2014. Tuote on päivänselvä Nissan NV200, joka on saanut hyppysellisen Chevyn ilmettä keulaansa. Meikäläisiltä markkinoilta taannoin poistunutta NV200:aa ei myyty Pohjois-Amerikassa, joten City Express ei näyttäytynyt siellä aivan niin paljon kopiona. Moottoriksi City Expressiin valikoitui NV200:n suurin mahdollinen bensiinimoottori, 2-litrainen nelisylinterinen 130 hevosvoiman tehoisena. Jatkeena oli totta kai automaattivaihteisto. Chevrolet City Express kiersi chicken taxin helposti, sillä kaikki Chevyn logoilla varustetut NV200:t valmistuivat Nissanin Meksikon fasiliteetissa.

Chevrolet City Express

Nimensä mukaisesti kaupunkiolosuhteissa operoiville yrittäjille tarkoitetun City Expressin myynti jäi kilpailijoihin nähden ja muillakin mittareilla todella vaisuksi. Autoa myytiin ainoastaan USA:ssa ja Kanadassa, sillä meksikolaisille Chevrolet on tarjonnut vielä pienempää kiinalaisperäistä pakua. Chevy City Expressin ”tuotanto” katkaistiin ennen alun perin aiottua vuonna 2018 reilun 30 000 kappaleen kohdalla. Chevroletin kohdalla se jäi näin lopulta ujoksi pistäytymiseksi pienten pakettiautojen markkinoilla.

Chevrolet City Express
City Expressin nimivalinta oli hauska sanaleikki.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Motortrend, Chevrolet Kuvat: Chevrolet

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat