7.12.2022 Pääkirjoitus: Me itse teemme liikenteestä turvallista Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Todellisuudessa turvallisen liikenteen tärkein tekijä on ihminen itse. Teknisillä laitteilla vain yritetään lieventää ihmisen tekemien virheiden seurauksia. Turvavyö, kypärä ja heijastin. Kolme erittäin helppoa turvavarustetta autoilijalle, auton matkustajalle, pyöräilijälle ja jalankulkijalle. Turvavyö on pakollinen kaikissa autoissa ja se on tarkoitettu käytettäväksi. Esimerkiksi vuonna 2020 lähes puolet moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuolleista ei käyttänyt turvavyötä. Tutkijalautakuntien arvion mukaan asianmukaisesti kiinnitetty turvavyö olisi säästänyt todennäköisesti 26 ihmisen hengen liikenneonnettomuudessa.Yli puolet onnettomuudessa kuolleista pyöräilijöistä ei käyttänyt kypärää. Tutkijalautakuntien arvion mukaan yhdeksästätoista kuolleesta pyöräilijästä jopa kuusi olisi voinut säästää henkensä käyttämällä kypärää.Jalankulkijoiden onnettomuuksista yli puolet sattui pimeällä. Heistä viiden osalta tutkijalautakunnat tutkivat heijastimen osuutta asiaan ja totesivat, että kaksi heistä olisi ehkä pelastunut heijastinta käyttämällä.Mikä meitä vaivaa? Miksi emme hyödynnä helppoja tapoja parantaa omaa turvallisuuttamme liikenteessä? Päinvastoin etsimme luovia ratkaisuja välttää vaikkapa turvavyömuistuttimen piipitys kytkemällä turvavyö selän taakse.Tässä lehdessä haastateltu Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty listaa nykytilanteen ja lähihistorian valossa tärkeimmiksi turvallisuutta parantaviksi varusteiksi turvavyöt, turvatyynyt, elektronisen ajonvakautuksen ja hyväkuntoiset renkaat. Kaikki ne tulevat uuden auton mukana ja ovat heti käytettävissä. Renkaat tietenkin vaativat huolenpitoa ja ne on vaihdettava uusiin riittävän usein.Uusia autoja varustellaan yhä paremmilla turvallisuutta lisäävillä varusteilla. Yksi uusimmista pakolliseksi määritellyistä varusteista on automaattinen nopeusavustin, joka tuli pakolliseksi uusiin automalleihin heinäkuussa 2022. Automaattinen nopeusavustin varoittaa kuljettajaa, jos nopeus nousee rajoitusta suuremmaksi. Muitakin käteviä turvallisuutta ja ajomukavuutta lisääviä varusteita on runsaasti. Esimerkiksi muun liikenteen nopeuteen mukautuva vakionopeudensäädin paitsi tekee ajamisesta miellyttävän tasaista myös vähentää merkittävästi peräänajon riskiä. Kaista-avustin taas varoittaa, jos ajolinja ei pysy omalla kaistalla. Esimerkkejä on paljon, mutta niille on tietenkin yhteistä se, että ne yleistyvät vain uusien autojen myötä. Jos käytettyyn autoon ei ole asennettu tai ostettu näitä varusteita uutena, niin ei niitä jälkikäteenkään autoon yleensä saada.Uusiin autoihin ja ajoneuvotekniikan kehitykseen nojaa myös Esa Rätyn julkituoma tarve älykkäille nopeudenrajoittimille, jotka osaisivat aistia vaikkapa kuljettajan ajokuntoa ja ajo-olosuhteita ja säätäisivät nopeutta niiden mukaisesti. Toiveista varmasti tulee totta vähitellen ja toivelistoille kertyy helposti pituutta, kun tarkastellaan liikenneturvallisuutta teknisten keinojen kautta.Todellisuudessa turvallisen liikenteen tärkein tekijä on ihminen itse. Teknisillä laitteilla vain yritetään lieventää ihmisen tekemien virheiden seurauksia.Heti, kun ymmärrämme tarkkailla omaa liikennekuntoamme ja asenteitamme, liikenneturvallisuudessa voidaan saavuttaa iso askel kohti liikenneturvallisuuden nollavisiota. Todellisuudessa jokainen meistä ei koskaan kykene riittävään omavalvontaan vaan tarvitaan kieltoja ja rajoituksia tukevaa tekniikkaa, mutta sitä vähemmän niitä tarvitaan, mitä vähemmän me itse teemme virheitä.Aloitetaan vaikka tästä: turvavyö kiinni, kypärä päähän ja heijastin heilumaan! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen