7.12.2022 Pääkirjoitus: Me itse teemme liikenteestä turvallista Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Todellisuudessa turvallisen liikenteen tärkein tekijä on ihminen itse. Teknisillä laitteilla vain yritetään lieventää ihmisen tekemien virheiden seurauksia. Turvavyö, kypärä ja heijastin. Kolme erittäin helppoa turvavarustetta autoilijalle, auton matkustajalle, pyöräilijälle ja jalankulkijalle. Turvavyö on pakollinen kaikissa autoissa ja se on tarkoitettu käytettäväksi. Esimerkiksi vuonna 2020 lähes puolet moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuolleista ei käyttänyt turvavyötä. Tutkijalautakuntien arvion mukaan asianmukaisesti kiinnitetty turvavyö olisi säästänyt todennäköisesti 26 ihmisen hengen liikenneonnettomuudessa.Yli puolet onnettomuudessa kuolleista pyöräilijöistä ei käyttänyt kypärää. Tutkijalautakuntien arvion mukaan yhdeksästätoista kuolleesta pyöräilijästä jopa kuusi olisi voinut säästää henkensä käyttämällä kypärää.Jalankulkijoiden onnettomuuksista yli puolet sattui pimeällä. Heistä viiden osalta tutkijalautakunnat tutkivat heijastimen osuutta asiaan ja totesivat, että kaksi heistä olisi ehkä pelastunut heijastinta käyttämällä.Mikä meitä vaivaa? Miksi emme hyödynnä helppoja tapoja parantaa omaa turvallisuuttamme liikenteessä? Päinvastoin etsimme luovia ratkaisuja välttää vaikkapa turvavyömuistuttimen piipitys kytkemällä turvavyö selän taakse.Tässä lehdessä haastateltu Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty listaa nykytilanteen ja lähihistorian valossa tärkeimmiksi turvallisuutta parantaviksi varusteiksi turvavyöt, turvatyynyt, elektronisen ajonvakautuksen ja hyväkuntoiset renkaat. Kaikki ne tulevat uuden auton mukana ja ovat heti käytettävissä. Renkaat tietenkin vaativat huolenpitoa ja ne on vaihdettava uusiin riittävän usein.Uusia autoja varustellaan yhä paremmilla turvallisuutta lisäävillä varusteilla. Yksi uusimmista pakolliseksi määritellyistä varusteista on automaattinen nopeusavustin, joka tuli pakolliseksi uusiin automalleihin heinäkuussa 2022. Automaattinen nopeusavustin varoittaa kuljettajaa, jos nopeus nousee rajoitusta suuremmaksi. Muitakin käteviä turvallisuutta ja ajomukavuutta lisääviä varusteita on runsaasti. Esimerkiksi muun liikenteen nopeuteen mukautuva vakionopeudensäädin paitsi tekee ajamisesta miellyttävän tasaista myös vähentää merkittävästi peräänajon riskiä. Kaista-avustin taas varoittaa, jos ajolinja ei pysy omalla kaistalla. Esimerkkejä on paljon, mutta niille on tietenkin yhteistä se, että ne yleistyvät vain uusien autojen myötä. Jos käytettyyn autoon ei ole asennettu tai ostettu näitä varusteita uutena, niin ei niitä jälkikäteenkään autoon yleensä saada.Uusiin autoihin ja ajoneuvotekniikan kehitykseen nojaa myös Esa Rätyn julkituoma tarve älykkäille nopeudenrajoittimille, jotka osaisivat aistia vaikkapa kuljettajan ajokuntoa ja ajo-olosuhteita ja säätäisivät nopeutta niiden mukaisesti. Toiveista varmasti tulee totta vähitellen ja toivelistoille kertyy helposti pituutta, kun tarkastellaan liikenneturvallisuutta teknisten keinojen kautta.Todellisuudessa turvallisen liikenteen tärkein tekijä on ihminen itse. Teknisillä laitteilla vain yritetään lieventää ihmisen tekemien virheiden seurauksia.Heti, kun ymmärrämme tarkkailla omaa liikennekuntoamme ja asenteitamme, liikenneturvallisuudessa voidaan saavuttaa iso askel kohti liikenneturvallisuuden nollavisiota. Todellisuudessa jokainen meistä ei koskaan kykene riittävään omavalvontaan vaan tarvitaan kieltoja ja rajoituksia tukevaa tekniikkaa, mutta sitä vähemmän niitä tarvitaan, mitä vähemmän me itse teemme virheitä.Aloitetaan vaikka tästä: turvavyö kiinni, kypärä päähän ja heijastin heilumaan! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta