10.8.2022 Pääkirjoitus: Nykyhetki tappaa tilaston Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvallisuus nousee otsikoihin säännöllisesti ja silloin on lähes aina kyseessä suurta mediahuomiota saava kuolemaan johtava onnettomuus.Tilastokeskus pitää Suomessa yllä tärkeitä tilastoja, jotka antavat hyödyllistä perspektiiviä tunteikkaanakin vellovaan keskusteluun.Tilastojen mukaan viimeisen kymmenen vuoden aikana jalankulkijoiden henkilövahinkojen määrä on puolittunut, kuolleiden ja loukkaantuneiden mopoilijoiden määrä on laskenut yli 60 prosentilla, moottoripyöräilijöiden henkilövahinkojen määrä on laskenut yli kolmanneksella, liikennekuolemien määrä rattijuopumustapauksissa on vähentynyt viidellä prosentilla ja niissä loukkaantuneiden määrä on lähes puolittunut, ja henkilöautossa kuolleiden määrä on laskenut 15 prosentilla ja loukkaantuneiden määrä on puolittunut.Siinä poimintoja hyvistä uutisista, joita ei pidä unohtaa. Niistä pitää päinvastoin ottaa irti kaikki saatavissa oleva hyöty ja pohtia, mitkä asiat ovat vaikuttaneet hyvän kehityksen toteutumiseen.Valitettavasti tilastot eivät tarjoa pelkkiä hyviä uutisia. Ikääntyneet ja nuoret tienkäyttäjät ovat nyt tilastojen huutomerkkejä.Yli 64-vuotiaiden kuolemien määrä on kasvanut lähes viidenneksellä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Loukkaantuneiden määrä on laskenut kolmanneksella vastaavana aikana. Viimeisen kolmen vuoden aikana kuoli vuosittain keskimäärin 63 ja loukkaantui 650 yli 64-vuotiasta tienkäyttäjää. Tieliikenteessä menehtyneistä joka neljäs ja loukkaantuneista 15 prosenttia oli ikääntyneitä.Hyviin tilastouutisiin kuuluu, että 15–24-vuotiaiden nuorten liikennekuolemien määrä on vähentynyt lähes kolmanneksella viimeisen kymmenen vuoden aikana. Loukkaantumisten määrä on puolittunut vastaavana aikana. Hyvällä uutisella on kuitenkin surureunus. Nuoria on kuollut ja loukkaantunut tieliikenteessä aikaisempina vuosina niin paljon, että hyvä kehitys ei vielä riitä.Liikenneturvan tekemän tilastotarkastelun mukaan viimeisen kolmen vuoden aikana kuoli keskimäärin 40 ja loukkaantui noin 1 350 nuorta vuosittain. Vuoden 2020 tietojen mukaan 108 nuorta loukkaantui vakavasti. Menehtyneistä kolme neljästä oli miehiä. Kaikista tieliikenteessä menehtyneistä nuoria oli 15 prosenttia ja loukkaantuneista lähes kolmasosa. Neljä viidestä menehtyi ja lähes puolet loukkaantui liikkuessaan taajamien ulkopuolella. Erityisen paljon henkilövahinkoja sattuu 18-vuotiaille henkilöautoilijoille ja 15-vuotiaille mopoilijoille.Kun lähes joka kolmas liikenteessä vahingoittunut on 15–24-vuotias nuori, ei liikenneturvallisuus ole kunnossa. Siitä kertovat myös tämän kesän ikävät onnettomuusuutiset. Tässä lehdessä puolestaan julkaistaan tuttuun tapaan tiivistelmät kaikista viime vuoden elokuussa kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista. Viime elokuu oli synkkä kuukausi: peräti 22 ihmistä menetti henkensä tieliikenteessä. Se kertoo samaa viestiä: liikenneturvallisuus ei ole kunnossa.Järkyttävien kolariuutisten kautta tapahtuva keskustelu johtaa helposti äärimmäisiin ehdotuksiin. Liikenneturvallisuutta ei kuitenkaan paranneta hätiköidyillä äärikeinoilla, vaan se on hyvin pitkäjänteistä työtä. Tilastot ovat historiaa, mutta ne tarjoavat hyvän pohjan pitkäjänteiselle ja suunnitelmalliselle liikenneturvallisuustyölle. Tunteikkaankin keskustelun yhteydessä on muistettava ennakoiva turvallisuuden parantaminen liikenteessä ja se, miten jokainen meistä voi itse parantaa omaa ja muiden turvallisuutta liikenteessä. Keinoja on ja jokainen meistä kuljettajista ja liikenteessä liikkujista osaa löytää kehityskohteita omasta liikkumisestaan. Nyt lomien jälkeen on hyvä aika aloittaa henkilökohtainen liikenneturvallisuustyö. Yhteinen mittarimme voisi olla vaikkapa turvallinen koulutie kaikille koulunsa aloittaville. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?