12.2.2023 Matkailu Saksa: 10 hienointa ajoreittiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksa on paska maa, on Seppo Rädyn tunnetuksi tekemä tokaisu. Kehtaamme kuitenkin väittää, että nämä reitit ajettuaan myös Seppo olisi toista mieltä. Saksa on jonkin verran Suomea isompi, eli etäisyydet ovat pitkiä. Saksaan mahtuu kuitenkin monenlaisia maisemia: pohjoisessa on hienoja rantoja, entisen DDR:n alueelta löytyy rosoisuutta, lännessä on jokia ja linnoja, etelässä kohoavat jo Alpit. Ja liikkuminen on tarpeen tullen nopeaa, kiitos Saksan kattavan moottoritieverkoston.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1. Reinin ja Moselin jokilaaksotOlemme matkailleet jo linnasta linnaan Reinin vartta seuraten Koblenzista Bingen am Rheiniin. Kokonaisuudessaan Reinin vartta seuraava turistireitti vie kuitenkin Kölnistä aina Mainziin asti. Me suosittelemme vielä lisäämään matkan varrelle toisen hienon jokireitin eli Moselin, jota voi seurata Koblenzista aina Luxemburgiin asti. Sama linnateema jatkuu sielläkin. Matkalla on myös viehättäviä pikkukaupunkeja, ja jyrkkiä rinteitä koristavat viinitilat ovat nekin näyttäviä. Myös yksi Saksan vanhimpia kaupunkeja eli roomalaisten perustama Trier on visiitin arvoinen. Monessa kohtaa joen vartta seuraa myös tie joen molemmilla puolin, jolloin menomatkalla voi ajaa joen toista puolta, ja palatessa seurata sitten toista rantaa.2. Saksan alppitieEteläistä Saksaa lähestyttäessä horisonttiin nousevat vähitellen vuoret. Vaikka Alpeista puhuttaessa monet nostavat esiin vain Itävallan ja Sveitsin, hienoja alppiteitä löytyy myös niiden naapurimaista. Saksan alppitie vie yli 450 kilometrin matkan pittoreskejä teitä seuraten Bodenjärveltä lähelle Itävallan Salzburgia ja on yksi Saksan rakastetuimpia tiestöjä motoristien sekä autoilusta nauttivien keskuudessa. Tästä johtuen etenkin kuumimpaan turistiaikaan majoitukset kannattaa varata hyvissä ajoissa etukäteen. Ja kun perillä ollaan jo lähellä Itävaltaa, ehkä matkaa kannattaa jatkaa myös yhdelle Euroopan hienoimmista vuoristoteistä eli Grossglocknerille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy3. Etsin autiota hiekkarantaaPohjois-Saksassa Itämeren rannalla on paljon hienoja rantakaupunkeja ja luonnollisesti myös hiekkarantoja. Matkan varrella voi syödä hyvin, majoitusta on tarjolla laidasta laitaan omatoimimatkaajille sopivista Bed & Breakfast tyyppisistä Zimmer Frei -majoituksista aina kaikki palvelut tarjoaviin kylpylähotelleihin. Meidän suosituksenamme on ajaa Travemündestä niin lähellä merenrantaa seuraten kuin mahdollista aina Heringsdorfiin asti.Matkaa kertyy lähemmäs 500 kilometriä, jos kiertää matkan varrella vielä upean Rügenin saaren ympäri. Siellä voi ihastella myös Adolf Hitlerin ideaa kansallisesta Proraan rakennetusta lomakohteesta: 4,5 kilometriä pitkän rakennusryppään oli tarkoitus tarjota 20 000 vuodepaikkaa lomailijoille mutta toimia myös sotilassairaalana tarpeen niin vaatiessa.Toinen natsi-Saksan historiaa peilaava kohde on Peenemünde, jossa kehiteltiin Saksan raketteja. Ja loppupäässä Usedomin saarella odottava Heeringsdorf on sekin hieno ja erittäin suosittu rantakohde, jossa voi puolestaan ihastella hienoja vanhoja huviloita.4. Kalaruoan ystävilleMyös Pohjois-Saksan toinen rantareitti eli Pohjanmeren rantaa seuraava ja etenkin meren antimia mielellään lautasellaan katseleville suunniteltu Fischgenuss-reitti on sekin kokemisen arvoinen.Tämä nautiskelijoiden reitti soveltuu myös erittäin hyvin myös karavaanareille, sillä monet kohteista kokee parhaiten polkupyörän selässä. Yhteensä reitti vie 370 kilometriä Bremerhavenista Elbejoen rantoja seuraten sekä Hampurin kalatorien että Glückstadtiin eli matjessillin (nuori eli kutematon silli) syntymäpaikan kautta aina St. Peter-Ordingiin asti. Hollantilaisten mielestä matjessilli on toki heidän keksintönsä. Tätä tukee myös se, että nimi juontaa juurensa hollanista eli maatjesharingista, joka tarkoittaa kirjaimellisesti neitsytsilliä.5. Romantiikan ystävilleKeskisemmästä Saksasta kohti etelää matkustettaessa matkan varrelle löytyy Saksan historiaa hyvin avaava romanttinen tie. Tuo reitti vie Würzburgista lähelle Itävallan rajaa Füsseniin. Matkan varrelle mahtuu lukuisia keskiaikaisia kaupunkeja ja linnoja. Huipennus löytyy tietenkin reitin loppuosasta eli silmien eteen avautuu satumainen Neuschwansteinin linna. Historiaa voi matkan aikana opiskella niin Würzburgin noitavainojen, Baldernin linnan kattavan asekokoelman kuin myös Augsburgin kaupungin teollistumisen ja nousukauden kautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy6. Viisasten juoman tieSaksan viinitie sopii hyvin kulinaristeille, joskin viinitilojen välissä leppoisasti polveileva tie lepuuttaa kyllä kaikkien hermoja. Koska tie on vajaat 100 kilometriä pitkä, sen ajaa helposti läpi päivässä. Ei kuitenkaan kannata hoppuilla, sillä maisteltavaa riittää useammalle päivälle. Karavaanareita varten alueella on mukavia leirintäalueita, jonne voi perustaa leirin, ja tutustua sitten lähialueisiin polkupyörän avulla. Ja jos halutaan kokea ison juhlan tunnelmaa, alueen ison tapahtuma on syksyisin pidettävä Weinlese-festivaali.7. Kuohuvan juoman tieSaksalaiset tunnetaan oluen ystävinä, joten ei ole ihme, että myös kyseille juomalle on rakennettu sitä juhlistava Bier und Burgen -reitti. Linnojen ihailu ja maittava syötävä kuuluvat myös tämän reitin tarjontaan. Hieman Leipzigin länsipuolelta Bad Frankenhausenista alkava reitti vie aina Baijeriin ja Passauhun asti. Matkaa humalantuoksuiselle elämykselle tätä valtatietä B85 seuraten kertyy hieman vajaat 500 kilometriä. Samalla avautuu lukuisissa panimoissa käydessä se, miten eri oluet eroavat toisistaan. Maistelu kuuluu tietysti ohjelmaan, ja kun majapaikka on panimon yhteydessä, lasiin ei tarvitse sylkeä.8. Satuilijoiden tieMuistatteko vielä Grimmin veljekset, nuo iloiset velikullat, jotka keräsivät talteen vanhoja satuja kirjoihin painettavaksi? Toki he olivat paljon muutakin kuin satusetiä, sillä herrojen vaikutus Saksan kielioppiin ei ole ihan pieni. Näin veljeksille on luonnollisesti myös oma 275 kilometriä pitkä satureittinsä. Matka alkaaa veljesten syntymäkaupungista eli lähellä Frankfurtia sijaitsevasta Hanausta ja vie aina Bremenin lähelle Buxtehudeen. Tunnelmia voi hakea tästä linkistä aukeavasta promovideosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy9. HopeatieItäisessä Saksassa Zwickausta Dresdeniin vievä ja 275 kilometriä pitkä hopeareitti johdattelee meidän tämän jalometallin louhimisen saloihin. Matkan varrella on mahdollista tutustua yli 30 vanhaan hopeakaivokseen, ja samalla aukeaa hopean merkitys keskiajalla. Kaikki kimaltava ei todellakaan ole kultaa.10. Ne viehättävät puukujatKaikki Saksassa ajaneet tietävät, miten pienempien teiden varsilla on usein puita, ja parhaimmillaan nämä puukujat ovat henkeäsalpaavia – puhutaan pikemminkin puutunneleista. Ei ole siis mikään ihme, että tämänkin teeman ympärille on rakennettu oma reitistö. Ja kyseessä on melkoinen megaprojekti, sillä koko Deutsche Alleenstrasse -reitin läpi ajamalla kilometrejä kertyy yhteensä peräti 2800. Toki reitti on pilkottu myös pienempiin palasiin eli 10 osaan. Sivustolta on helppo poimia itselleen ne kaikista parhaiten sopivat palat. Ja parhaimmillaan reiteillä mennään todella pienille teille, jonne ei muuten vahingossakaan eksyisi.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja kohteet Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?