1.1.2017 Ajoneuvot Suo, kuokka ja hybridijärjestelmä: uusi Honda NSX ja vaikea lapsuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Honda NSX saattaa olla uuden ajan superauto, mutta taustalta löytyy perinteinen resepti: verta, hikeä ja kyyneleitä. Kulttimaineeseen kohonnut Honda NSX sai tänä vuonna vihdoin jatko-osan vuosikausien odottamisen jälkeen. 581-hevosvoimainen hybridisuperauto ei kuitenkaan ollut helppo pala edes insinööritaidostaan tunnetulle japanilaisyhtiölle, sillä matkan varrelle mahtui aimo annos mutkia ja haasteita. Vuoden urheilulliseksi autoksi Honda (Acura) NSX:n valinnut yhdysvaltalaislehti Road & Track valottaa artikkelissaan hiukan kehitystyön taustoja.Uusi ja vanha NSX perhekuvassa.Ensimmäinen haaste liittyi siihen, että projektin vetovastuu annettiin Acuran tuotekehitysosastolle Yhdysvalloissa. Lukuisten arkiautojen kehittäjänä toiminut osasto ei ollut tottunut tähtäämään Ferrarin, Porschen ja McLarenin asettamiin maaleihin. – Muistan ajatelleeni, vaikka en sanonut sitä projektissa työskenteleville, että "voi luoja, tässä touhutaan yhtiöiden kanssa, jotka ovat tehneet tätä jo vuosia, ja tässä me, Honda, lähdemme niiden perään", kommentoi NSX-projektin suorituskykyvastaava Jason Widmer.NSX:n suorituskyvystä vastannut Jason Widmer kertoo pohtineensa perinteisten urheiluautovalmistajien haastamisen mielekkyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko tässä mitään järkeä?Toinen vaihe oli vakuuttaa oma väki siitä, että uuden NSX:n konsepti oli järkevä. Honda oli jo muutamaa vuotta aiemmin keskeyttänyt V10-moottorin perustuvan NSX:n kehittämisen ja uuden projektin eräs vaatimus oli, että auto olisi edistyksellinen. Monet kuitenkin näkivät kolmen sähkömoottorin ja akuston lähinnä haittana suorituskykyä haettaessa. Auton ensimmäinen prototyyppi kiersi Virginia International Racewayn moottoriradan peräti kahdeksan sekuntia nopeammin kun sähkömoottorit oltiin kytketty pois päältä. Katuautojen hybridikokemuksesta ei ollut apua kilparadalla, ja NSX:n piti selviytyä kunnialla molemmista.Kuusisylinterinen polttomoottori, kaksi turboahdinta, yhdeksän vaihdetta, kaksi kytkintä, kolme sähkömoottoria sekä akusto – NSX:n edistyksellisyys sai epäilijöitä myös Hondan sisältä.Ongelmia aiheutti myös polttomoottori, sillä alkuperäinen ajatus kuljettajan taakse poikittain asennetusta vapaastihengittävästä V6:sta jouduttiin hylkäämään. Helppo ratkaisu vaihtui turboahtimiin ja se puolestaan tarkoitti moottorin kääntämistä pitkittäin tilarajoitteiden takia. Käytännössä auton perä ja ulkokuori jouduttiin suunnittelemaan uudelleen.Hondan onneksi sen johtajistossa on paljon insinöörejä, jotka pitivät kiinni tinkimättömästä linjasta projektissa, jonka tarkoitus oli olla juuri insinöörityön taidonnäyte. – Eräs suurista eduista tässä projektissa, mikä nostaa sen jopa muiden tuotteidemme yläpuolelle, oli ettei kukaan koko organisaatiossa halunnut projektin epäonnistuvan. Kaikki ajattelivat, että tämän täytyy olla mahtava, Widmer linjaa.Myös NSX:n keulassa on tiivis tunnelma kahden sähkömoottorin myötä.Voimalinjan viivästyminen aiheutti kuitenkin ongelmia muualla kehitystyössä. Tuotannosta vastaava Clement D'Souza kertoo, että jossain kohtaa projektia hänen tavoitteenaan olivat apurungon ja jousituksen tiukemmat toleranssit ilman kunnon käsitystä siitä, mitä tässä ollaan rakentamassa.Päivittäiset päivityksetNSX luottaa järjestelmiensä yhteensovituksessa pitkälti elektroniikkaan ja ohjelmistoihin, joita päivitettiin ohiolaisen tuotekehityskeskuksen lisäksi Hondan päämajasta Japanista. Eräässäkin testisessiossa auto käyttäytyi yllättäen villin yliohjaavasti. Myöhemmin selvisi, että sähkömoottoreiden ohjelmisto oltiin päivitetty yön aikana, muuttaen auton luonnetta dramaattisesti. Eräiksi projektin sankareista nostetaan myös kääntäjät, sillä Acuran tuotekehityksen ja Hondan päämajan yhteistyön koordinointi ei ollut aina helppoa.Yhdessä muiden hybridisuperautojen kanssa NSX on eräänlainen osoitus siitä, että urheilullisen ajettavuuden ei tarvitse kuolla ympäristökehityksen varrella. Hondalle New Sports eXperience on puolestaan osoitus siitä, että yhtiöllä on edelleen intohimoa ja näkemystä.Koko laajudessaan kertomus NSX:n kehitystyön mutkista on luettavissa Road & Trackin verkkosivuilta.Lähde: Road & Track Kuvat: HondaKatso myös:Uuden Honda NSX:n suurin heikkous? Heikko töötti. Porschellakin on huumorintajua – ”Onnea matkaan!” Honda NSX saapuu Eurooppaan syksyllä – onko vieläkin kesää jäljellä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 17.10.2024 Yleinen Video: näin syntyy Moottorin kuuden katumaasturin vertailu 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 17.10.2024 Ajoneuvot BYD Sealion 7 – yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover 16.10.2024 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyy jo ensi vuonna uuteen sukupolveen, lupaa tämä konseptimalli 16.10.2024 Yleinen Merimatkat: ympäristötietoisuus kasvussa 15.10.2024 Ajoneuvot Taas yksi suuri paluu: Renault 4, saako sanoa Tipparellu 14.10.2024 Liikenneturvallisuus Suomi liikenteen turvallisuudessa Euroopan valiojoukkoa – Norja, Ruotsi ja Tanska edellä 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 17.10.2024 Ajoneuvot BYD Sealion 7 - yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 17.10.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Electric – odotettu 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä