20.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model S P90D – haastamaton kuningas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen yksinäinen kuningas. Hyvää: todistaa sähköauton toimivan oikeasti, suorituskyky. Huonoa: rengasmelu, takaistuin. Kun auton kiihtyvyys repii päänahan rullalle, on vaikea hahmottaa kokonaisuutta. Takaraivoon pakkautuneiden aivosolujen löydettyä takaisin omille paikoilleen ei voi kuin hämmästellä Teslan saavuttamaa asemaa automaailmassa.Teslan ensimmäiseksi omaksi autoksi Model S on hämmentävän kypsä tuote. Matalalle sijoitetun takaistuimen epämukavuus, jotkin sisustan materiaalit sekä ajoittain kömpelö ja temppuileva kosketusnäyttö ovat häiritsevät, mutta kokonaisuus toimii.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahva kyseenalaistajaModel S on todiste siitä, miten 130 vuoden kehityshistoriasta huolimatta henkilöautossa on vielä parannettavaa – ja kyseenalaistettavaa. Oliko autohistorian alkuhämärissä tehty päätös keskittyä polttomoottoriin sittenkin väärä?Sähkömoottoreiden välitön reagointi ja voimakkaan moottorijarrutuksen luontevuus tekevät ajamisesta vaivatonta ja raikasta. Sähköinen voimalinja on mahdollistanut monista kaavoihin kangistuneista ratkaisuista irrottautumisen: ei virta-avainta tai käynnistyspainiketta, ei käsijarrua. Ovet auki, vyö kiinni, vaihde päälle ja matkaan!Lohtua lataukseenMatkaa Tesla taittaa parin asteen pakkassäässä noin 300 kilometriä, kun liikkeelle lähdetään jääkylmällä autolla. Sisätilojen lämmitys käy akun päälle, joten lämmin talli tai esilämmitys kotilataustolpasta on talvisin suotavaa.Ainakin Etelä-Suomessa tiheä pikalatausverkosto tuo lohtua hupenevaan toimintamatkaan. Sähköautoelämystä rasittaa eri latausjärjestelmien vaatima kaapeli- ja adapterisotku.Teslan valtit ovat näyttävä muotoilu, painavaksi autoksi erinomainen ajettavuus ja huima suorituskyky. Model S todistaa sähköauton voivan olla paljon enemmän, kuin pelkällä paikallispäästöttömyyden ilosanomalla ratsastava nuiva kulkine: se on haluttu ja tavoiteltu.Ainesta Youtube-hitiksiMoottori koeajoi viimeksi Tesla-malliston huokeimman nelivedon P70D. Nyt koeajettu P90D on malliston lippulaiva, joka rakennetaan valitsemalla P85D-malliin suurempi 90 kilowattitunnin akku.Vajaalla 12 000 eurolla Teslan kiihtyvyys päivittyy tasolle, joka on inspiroinut satoja youtube-videoita. Aiemmin insane-nimellä tunnettu tehotila on kehittynyt, ja sitä kutsutaan nyt nimellä ludicrous. Termi suomentuu järjettömäksi – siltä kolmen sekunnin kiihdytys nollasta sataan myös tuntuu.Oleellisempaa on toinen youtube-hittejä herättänyt ominaisuus, Autopilot. Rohkean nimen takana on Teslan näkemys kaistavahdista ja ruuhka-avustimesta.Autopilot pitää Teslan kiltisti kaistallaan ja säilyttää turvavälin edellä ajavaan. Autopilot osaa myös vaihtaa kaistaa, kunhan kuljettaja kytkee suuntavilkun ja pitää kädet ohjauspyörässä kiinni.Kun toiminnon kytkee päälle vakionopeussäätimen viiksestä, tuntuu ohjauspyörä lukittuvan näkymättömiin kiskoihin. Se herättää luottamuksenHoukutus päästää irti ohjauspyörästä on vastustamattoman suuri – eikä Tesla protestoi, jos kuljettaja niin tekee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKädet ratissaPitkille moottoritiematkoille Autopilot tuo helpotusta, mutta myös uuden ongelman. Kun kuljettajasta tulee valvoja, uhkaa liikenteeseen keskittyminen herpaantua.Ajoittain huonot kaistaviivat aiheuttavat ongelmia, ja kerran Tesla yritti ohjautua moottoritieltä poistuvalle rampille. Pieni ohjauspyörän nykäisy palauttaa hallinnan kuljettajalle.Teslalla ajamisen jälkeen ymmärtää, miksi esimerkiksi Mercedes-Benzin vastaavat avustimet toimivat vain, mikäli kuljettajan kädet puristavat ohjauspyörää lähes koko ajan.Suurin mullistus ei ole tekniikassa, vaan siinä, että Tesla sallii Autopilotin käytön, vaikka kuljettaja ei koskisi ohjauspyörään.Teknisesti pieni muutos on suuri harppaus kohti autonomista ajamista, mutta myös riski kompastua laki- ja vastuukysymyksiin.Kalifornialaisosaaminen ei auta, jos ajoympäristö kaistaviivoineen ja karttatietoineen pettää. Sen Model S todisti E18-moottoritien uudella osuudella Porvoosta kohti Kotkaa.Vuonna 2014 käyttöönotettu uusi moottoritieosuus näkyy selkeästi Teslan suurella kosketusnäytöllä. Varsinaiseen navigointiin ja Autopilotin ohjaukseen auto käyttää kuitenkin eri karttatietoa, josta moottoritie koeajohetkellä puuttui. Se rampautti Autopilotin ja jopa perinteisen vakionopeudensäätimen.Säilyykö kuninkuus?On käsittämätöntä, että lähes neljän vuoden malli-iästä huolimatta yksikään toinen autonvalmistaja ei ole halunnut haastaa Teslaa sähköautojen kuninkuudessa.Saksalaisjättien luksusautot päihittävät kalifornialaistulokkaan jousitusmukavuudessa, melutasossa ja ergonomiassa, mutta supernopean ja vaivattoman sähköauton uutuudenviehätystä ja haluttavuutta ne eivät tarjoa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Tesla Model S P90D Hinta alkaen 140 000 € Moottori Kaksi sähkömoottoria, takana 510 hv, edessä 262 hv, neliveto. Teho (539 hv) Teho 402 kW Akku 90 kWh akku. Takuu 8 vuotta. Toimintamatka 520 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,0 s Huippunopeus 250 km/h Mitat pituus 4970 mm, leveys 1964 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2960 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 80 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta