29.12.2020

Hybridihaaste: totesimme hybridin vanhaa dieseliä taloudellisemmaksi, mutta vaihtuuko järjestys moottoritiellä?

Hybridihaaste käyttötesti käytetyllä Toyota Corolla Volkswagen Golf

Uusi Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid ja vuosimallin 2009 Volkswagen Golf V Variant 1.9 TDI DSG kohtaavat jälleen: mikä on kulutus moottoritiellä?

Joulukuun alussa sohaisimme muurahaispesään: julkaisimme hybridi-Corollan ja käytetyn diesel-Golfin kulutusvertailun. 90 kilometrisellä sekalaista ajoa sisältävällä lenkillä bensiinimoottorin ja edistyneen hybriditekniikan liitto päihitti perinteisen turbodieselin: Corolla vei 4,8 l/100 km ja Golf 5,8 l/100 km.

Toki on aina helppo sanoa modernin hybridin olevan pihi lenkkimme kaupunkiosuuksilla, siihenhän hybridit on tehty. Mutta entä jos matka veisi Hangosta Nuorgamiin, kai silloin pitkällä matkalla diesel voittaisi?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sata kilometriä moottoritiellä

Aivan sitä emme lähteneet mittaamaan, mutta kävimme heittämässä autoilla sadan kilometrin mittauslenkin moottoritiellä. Ajonopeutena oli noin 80 kilometrin verran 100 km/h, ja lenkin ensimmäinen ja viimeinen kymmenkilometrinen ajettiin taajamanopeutta. Autot olivat ajettu lämpimäksi ennen matkaan lähtöä. Mittaushetkellä oli kolme plusastetta lämmintä.

Ensimmäisen mittauslenkin jälkeen Volkswagen Golfimme on saanut uudet renkaat. Emme lähteneet hyökkäämään talvea vastaan Leao Winter Defendereillä, vaan ostimme autoon Nordman 7 -nastat.

Lopputulos: tasapeli

Mikä sitten oli lopputulos? Tasapeli. Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid ja Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI DSG kiersivät sadan kilometrin mittausajon lukemalla 5,5 l/100 km.

Spekuloitavaakin jäi: koska lähtöpisteenä olleelta huoltoasemalta on moottoritienopeuteen 10 km matka testin kummassakin päässä, saattoi Corolla saada tästä ajomatkan viidenneksestä sen verran etua, että tilanne tasoittui? Tai olisiko Golf onnistunut kirimään mitattavan etumatkan, jos olisimme ajaneet testin kesäolosuhteissa 120 km/h nopeudella?

Niin tai näin, modernin hybridiauton voi sanoa olevan vielä talvinopeusrajoituksilla taloudellisuudeltaan varsin hyvin vanhaan dieseliin verrattava – toki nyt on huomattava, että Golfimme 1.9 TDI -moottori oli auton valmistusvuonna jo elämänsä viimemetreillä.

Jos ajoprofiili koostuu moottoritieajon lisäksi maantiestä ja taajama-ajosta, voi modernilla hybridillä hyvinkin päästä vanhaa dieseliä pienempään kulutukseen.

Ensimmäisen artikkelin kommenteissa nostettiin asiaankuuluvasti esiin autojen hintaero: ei uuden Corollan ja neljällä tuhannella eurolla ostetun Golfin hintaeroa ajamalla tietenkään kuoleteta. Mittasimme autot vain mielenkiinnoksi, kun kumpikin nyt sattuu toimituksen käytössä pyörimään.

Lue lisää: Moottorin vuosimallin 2009 Volkswagen Golf 1.9 TDI DSG:n matkaa voit seurata Käyttötesti Käytetyllä -sarjassa. Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybridin matkaa pääset lukemaan Hybridihaaste-juttusarjasta.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat