9.8.2022 Ajoneuvot Käytetty kesäauto: Honda Civic Type R:n alkuhuolto oli superhalpa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Civic Type R -kesäautomme paljastui hyvän historian omaavaksi yksilöksi, mutta toki pientä laittoa tarvitaan. Aivan aluksi oli kuitenkin perinteisen aloitushuollon paikka. Siitä on jo hetki kun esittelimme Moottorin uuden kesäheilan, jonka ehdimme hankkimaan hyvissä ajoin ennen helluntaita. Kyse on tietysti Honda Civic Type R:stä, jonka kanssa olemme jo suunnitelleet yhteisiä kotimaan matkoja ra(n)talomalle ja mutkaisten maisemateiden ääreen.Mutta jätetään hetkeksi haaveilut sikseen. Paluumatkalla auton ostoreissulta Oulusta käsitys siitä, ettei auto ole vielä täysin valmis nauttimiskäyttöön vahvistui entisestään, kun rankka vesisade kasteli seututien. Vuoden 2013 alussa valmistetut Bridgestone Potenzat sanoivat hauskanpidolle tiukan ein, sillä märällä asfaltilla jo vetopito oli niin surkealla tasolla, ettei loppumatkan mutkissa tehnyt mieli kokeilla kertaakaan VTEC:n kiertämishalukkuutta.Lisäksi – kuten koeajolla huomasimme – jarrut tuntuivat ravistavan melko lailla, eikä luotto niidenkään optimaaliseen toimivuuteen ollut siis aivan kohdallaan. Onneksi lopun kotimatkaa vietti mieluusti 2000-luvun alun pop-hittejä soittavan radioaseman parissa. Vänkärin penkin alle asennettu aktiivisubwoofer tosin alkoi jäämään jalkoihin DMX:n Ruff Ryders’ Anthemin rytmissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkasti pidettyÄänentoiston tuominen tälle vuosikymmenelle jossain vaiheessa käyttötestiä on siis harkinnassa, mutta keskitytään aluksi oleelliseen. Civicin entinen omistaja kertoi auton olleen viimeiset pari vuotta hyvin vähäisellä käytöllä, ja hän suositteli luonnollisesti ainakin moottoriöljyjen vaihtoa niiden iän vuoksi.Käytettävän öljyn suositus kannattaa tarkistaa aina huolto-oppaasta, ja sitä penkoessa autosta löytyi paksu kansio täynnä paperilappusia. Pienen tutkimisen jälkeen havaitsimme, että kansien väliin on sullottu käytännössä kaikki kuitit auton olemassaolon ajalta.Lapuista löytyi tavallisten huoltokuittien lisäksi muun muassa kuitti takuun piikkiin tehdystä selvityksestä koskien jotain vaihteiston ääntä, kuitti etupuskurin lipan maalaamisesta sekä Vehon hyvityskuitti huollossa sattuneesta vahingosta. Onpa kansiossa kuitti myös vuonna 2015 asennetusta 2-tie erillissarjasta – kuinkahan huonot alkuperäiset kaiuttimet ovat olleet, jos näistä paikallaan olevista on maksettu joskus ihan rahaakin? Sokerina pohjalla kansiosta löytyi vielä lähes käyttämättömän oloinen vara-avainkin alkuperäisessä suojuksessaan.Joka tapauksessa oleellisin tuli kansiosta selville: auto on ollut suurimman osan ajastaan erinomaisella ja tarkalla pidolla, mikä ei tämän hintaisissa sporttiautoissa suinkaan ole mikään itsestäänselvyys. Selvästi auto on myös ollut ajamisesta pitävällä omistajalla, sillä jarrulevyjä ja -paloja on uusittu melko tiuhaan. Jakoketjun vaihdosta ei löytynyt merkintää, mutta näillä kilometreillä tuo remontti on vähintäänkin harkitsemisen arvoinen.Edullista huoltoaAluksi keskitymme kuitenkin nopeampiin hommiin. Jarrujen tärinä alkoi hiljalleen laimenemaan yksinkertaisesti käyttämällä niitä tarkoituksella hieman rajummin. Aivan kokonaan tärinä ei tehojarrutuksilla kadonnut, joten todennäköisesti pääsemme tilailemaan jarrulevyjä, mutta ainakin auto on nyt tältä osin siedettävä ajaa.Tällä kertaa aloitushuolto muodostui edullisemmaksi kuin koskaan aiemmin – auton mukana tuli nimittäin uusi ilmansuodatin, raitisilmansuodatin ja öljynsuodatin. Ostettavaksi jäi siis enää moottoriöljy, joka maksoi 47 euroa.Hieman edullisemminkin öljykaupoilla olisi voinut päästä, sillä ainakaan foorumitiedon mukaan kyseinen moottori ei ole kovin tarkka siitä mitä sen sisältä löytyy, mutta litran varapurkki tulee kuulua auton varustukseen. Rajummassa ajossa K20A-koneen kerrotaan hörppineen jonkin verran öljyä uudesta lähtien. Seuraavaksi siis hallille ja auton kimppuun. Lämpimäksi ajamisen jälkeen koneesta valutettiin vanhat öljyt pois. Joskus ihminen voi löytää onnen pienistäkin asioista, ja tällä kertaa se oli Civicin pohjamuovin puuttuminen, jonka ansiosta öljyproppuun pääsi suorilla käsiksi. Suodatinta sai sen sijaan etsiä hetken aikaa, mutta lopulta se pisti silmään auton alapuolelta katsellessa. Vaikka suodatin oli pieni, se oli onnistuttu survomaan yllättävän ahtaaseen rakoseen eikä jäteöljysotkulta lattialla aivan täysin vältytty. Nopeasti koneen sisässä oli kuitenkin jo uudet plöröt.Ilmansuodattimien vaihtoonkaan ei sisältynyt mitään dramaattista, kuten olettaa sopii. Moottorin ilmansuodatin oli jo melkoisen likaantunut, muttei kuitenkaan mitään verrattuna sisäilmansuodattimiin, joita autossa on siis kaksin kappalein. Niiden seasta löytyi tavanomaisten lehtien lisäksi jonkin eläimen karvaa ja linnun höyheniä. Ja tällaisten läpi kulkevaa ilmaa oltiin taas tähän asti läähätetty keuhkoihin aivan autuaana.Laittoa löytyisiVarsinaisiin huoltoihin ei mennyt aikaa edes tunnin vertaa, joten päätimme imuroida kesäauton perin pohjin savesta ja koirankarvoista. Eräänlaisen ennätyksen Civic teki myös sieltä löydetyn rahan määrässä. Yleensä käytettyjen autojen penkkien alta ja lokerikoista löytyy kivasti kolikoita, joiden toivossa lapsena tuli aina osallistuttua hankittujen autojen siivoamiseen. Nyt rahaa löytyi kuitenkin vain 15 sentin edestä. No, eipähän mene yhtään enempää mammonaa kotimaisen rahapelimonopolin muutenkin täyteen kirstuun.Muita toimenpiteitä auto ei välittömästi vaatinutkaan, mutta perinteistä ”jos intoa löytyy” -laitettavaa olisi tarjolla pienissä annoksissa. Matalilla kierroksilla kabiiniin kantautuu pientä peltimäistä resonointia, jonka aiheuttaja pitäisi etsiä. Lisäksi korista löytyy pari kiveniskemästä alkanutta maalipinnan hapettumista.Kaikkein pahin kuitenkin tapahtui, kun autoa lähdettiin kuskaamaan seuraavan testaajan haltuun. Nelostiellä Hartolan paikkeilla basson jytke nimittäin loppui ja suostui palaamaan vain ajoittain, ja silloinkin varsin heikkona.Auton palatessa allekirjoittaneen haltuun on siis ruvettava välittömästi tarkastelemaan liitoksia, että jytke saadaan palautettua. Hyvässä kelissä ja oikeanlaisella tiellä tämä ei tosin haittaa, kireän vaparibensan ääniä kuuntelee nimittäin mielellään yhä uudelleen ja uudelleen. Seuraavassa Moottorissa olemme jo käväisseet Type R:llä niin mutkateillä kuin moottoriradallakin, joten on uusien kokemusten jakamisen paikka. Honda Civic Type R vm. 2002 Käyttötesti alkoi: 12.5.2022 Tähän asti ajettu: 1 288 km Keskikulutus: 9,89 l/100 km Huolto- ja korjauskulut: 47 € Juttu julkaistu alun perin Moottorin numerossa 7/2022.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja rekisterikilpien kanssa hifistelyä 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti