17.10.2023

Käyttötesti: Corolla Cross digitalisaation kautta huoltoon – kyllä ennen ei ollut paremmin

Toyota Corolla Cross -käyttötestiauton huoltoajankohta oli yllättää meidät, mutta kaikki selvisi lopulta sulavasti.

Kun auto pelittää hyvin, kilometrejä kertyy aivan huomaamatta – ja näin kävi Toyota Corolla Cross -käyttötestiautonkin kohdalla. Juuri kun musta hybridimme oli palautunut kulutus- ja suorituskykytestaajiemme rääkistä allekirjoittaneen hellään huomaan, mittaristoon ponnahti kehoitus viedä auto öljynvaihtoon. Toden totta, vieressä lepäsi tuossa vaiheessa tahkottu reilun 14 500 kilometrin lukema, ja vaihtohetkeen auto ilmoitti olevan matkaa tarkalleen 740 kilometriä.

Kaikeksi epäonneksi auto oli juuri tarkoitus laittaa eteenpäin pohjoisempaan osaan Suomea suuntautuvalle reissulle, mutta kun Corolla Crossin huoltoväli on tuo lyhyehkö 15 000 kilometriä, suunnitelmat menivät siltä osin uusiksi. Työkaveri lähti taittamaan taivalta vanhalla Volvollamme, ja itse ryhdyin huollonvarauspuuhiin.

Muiden työkiireiden vuoksi halusin tietysti selviytyä hommasta mahdollisimman ripeästi, eli taksilla sinne tänne -rumba tai sijaisauto eivät houkutelleet – etenkin jos huollossa tosiaankin vaihdettaisiin vain koneen liukasteet uusiin.

Onneksi on digitalisaatio. Känny käteen, toyota huolto -teksti Googleen, sieltä merkkiliikkeen sivuille ja kas – tilausvahvistus tervetulotoivotuksineen ilmestyi meiliin. Huolto tehtäisiin jo neljän päivän päästä, ja siinä oli sentään viikonloppukin välissä.

Aamuvarhaisen avainten pudottamisen sijaan sain valita itselleni sopivan kellonajan, jona tunnin kestävä operaatio tehtäisiin, ja lopulta vietin sen Vantaan Toyota Airportin tiloissa keskipäivän molemmin puolin.

292 euroa maksettuani ja pois ajettuani mietin vielä kokonaisuuden toimivuutta: kyllä ennen ei ollut paremmin. Palvelukin paikassa oli moitteetonta – jos johonkin voisi panostaa, niin odotusaulan istuinten parempaan reisitukeen. Mutta ehkä sillä vain saadaan asiakkaan oman auton penkit tuntumaan entistäkin mukavammilta.

Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat