20.2.2024

Käyttötesti käytetyllä: miten Mercedes-Benz W124 toimi 39 asteen pakkasilla?

Mercedes-Benz W124

Vanhoja autoja pidetään usein varmatoimisina talviautoina. Miten on laita Moottorin käytetyn Mercedes-Benz W124:n kohdalla?

Arki tähdellisen kanssa alkoi karuissa olosuhteissa. Alkuvuodesta 2024 Suomea helli melkoinen pakkasaalto, joka johti ainakin allekirjoittaneen tuttavapiirissä useisiin autojen käynnistysongelmiin.

Mercedes-Benz W124

Pientä jännitystä oli myös alku Mersun kanssa. Onneksi ostimme autoon heti alkuunsa lohkolämmittimen johdon ja sisätilanlämmittimen, koska luonnollisesti autossa ei ole polttoainekäyttöistä lisälämmitintä.

Jännitys oli kuitenkin aivan turhaa. Mercedes iskettiin räklättämään pahimmillaan elohopean laskettua -39 asteeseen. Hehkutus tuntui vievän ikuisuuden, mutta lopulta avainta päästiin kääntämään ääriasentoon. Nykymittapuulla hidas startti pyöräytti moottoria laiskan tuntuisesti, mutta roikassa esilämmitetty moottori ei vaatinut montaakaan hetkeä käynnistyäkseen.

Mercedes-Benz W124

Miksikään sinfoniaksi viitoskoneen terävää käyntiä noissa olosuhteissa ei voinut kutsua, ja lisäksi pakoputken päästä nousi melkoinen utupilvi. Tämän syyksi epäiltiin sitä, ettei normaalia talvilaatuista dieseliä ole tarkoitettu aivan näin koviin pakkasiin, mutta edes Suomen keskiosissa sijaitsevalta Kiuruvedeltä ei arktista laatua tuntunut saavan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Soppakauhan heiluttelua

Pihassa jäisen auton peruutusvaihteen päälle saaminen vaati hieman keplottelua. Aluksi keppi ei meinannut suostua menemään oikeaan suuntaan lainkaan, ja seuraavaksi päälle tuntui kytkeytyvän pakin sijaan kakkonen. Pienen hellän kepluttelun jälkeen pakki saatiin päälle, ja autolla päästiin liikkeelle.

Mercedes-Benz W124
Kovilla pakkasilla perinteisestä sisätilanlämmittimestäkään ei tuntunut enää olevan merkittävästi iloa.

Taajama-ajossa moottori ei meinannut jaksaa pitää lämpöjä aivan 90 asteessa, mutta maantieajossa mittari nousi oikeaan lukemaan varsin nopeasti. Pidemmänkään ajon jälkeen lämmönsäätöjä ei kuitenkaan tarvinnut laskea maksitasoa alemmaksi. Näissä olosuhteissa Mersu häviää sisätilojen lämpiämisessä uusille autoille, vaikka moni päinvastaista muisteleekin. Sähkövastukset ja lisälämmittimet yksi ­– huonon hyötysuhteen tuoma hukkalämpö nolla.

Mutta kun pakkanen myöhemmin viikolla laski -20 asteen tuntumaan, alkoi ohjaamo nopeasti tuntua jo aivan saunalta. Ei siis moitittavaa tälläkään saralla, lähes 40 asteen pakkanen on nimittäin raju keli autolle kuin autolle.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Luetuimmat