20.2.2024 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: miten Mercedes-Benz W124 toimi 39 asteen pakkasilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhoja autoja pidetään usein varmatoimisina talviautoina. Miten on laita Moottorin käytetyn Mercedes-Benz W124:n kohdalla? Arki tähdellisen kanssa alkoi karuissa olosuhteissa. Alkuvuodesta 2024 Suomea helli melkoinen pakkasaalto, joka johti ainakin allekirjoittaneen tuttavapiirissä useisiin autojen käynnistysongelmiin.Pientä jännitystä oli myös alku Mersun kanssa. Onneksi ostimme autoon heti alkuunsa lohkolämmittimen johdon ja sisätilanlämmittimen, koska luonnollisesti autossa ei ole polttoainekäyttöistä lisälämmitintä.Jännitys oli kuitenkin aivan turhaa. Mercedes iskettiin räklättämään pahimmillaan elohopean laskettua -39 asteeseen. Hehkutus tuntui vievän ikuisuuden, mutta lopulta avainta päästiin kääntämään ääriasentoon. Nykymittapuulla hidas startti pyöräytti moottoria laiskan tuntuisesti, mutta roikassa esilämmitetty moottori ei vaatinut montaakaan hetkeä käynnistyäkseen.Miksikään sinfoniaksi viitoskoneen terävää käyntiä noissa olosuhteissa ei voinut kutsua, ja lisäksi pakoputken päästä nousi melkoinen utupilvi. Tämän syyksi epäiltiin sitä, ettei normaalia talvilaatuista dieseliä ole tarkoitettu aivan näin koviin pakkasiin, mutta edes Suomen keskiosissa sijaitsevalta Kiuruvedeltä ei arktista laatua tuntunut saavan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySoppakauhan heilutteluaPihassa jäisen auton peruutusvaihteen päälle saaminen vaati hieman keplottelua. Aluksi keppi ei meinannut suostua menemään oikeaan suuntaan lainkaan, ja seuraavaksi päälle tuntui kytkeytyvän pakin sijaan kakkonen. Pienen hellän kepluttelun jälkeen pakki saatiin päälle, ja autolla päästiin liikkeelle.Kovilla pakkasilla perinteisestä sisätilanlämmittimestäkään ei tuntunut enää olevan merkittävästi iloa.Taajama-ajossa moottori ei meinannut jaksaa pitää lämpöjä aivan 90 asteessa, mutta maantieajossa mittari nousi oikeaan lukemaan varsin nopeasti. Pidemmänkään ajon jälkeen lämmönsäätöjä ei kuitenkaan tarvinnut laskea maksitasoa alemmaksi. Näissä olosuhteissa Mersu häviää sisätilojen lämpiämisessä uusille autoille, vaikka moni päinvastaista muisteleekin. Sähkövastukset ja lisälämmittimet yksi – huonon hyötysuhteen tuoma hukkalämpö nolla. Mutta kun pakkanen myöhemmin viikolla laski -20 asteen tuntumaan, alkoi ohjaamo nopeasti tuntua jo aivan saunalta. Ei siis moitittavaa tälläkään saralla, lähes 40 asteen pakkanen on nimittäin raju keli autolle kuin autolle.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: näin monta lokeroa löytyy Toyota Priuksesta 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous