12.3.2024

Käyttötesti käytetyllä: paljonko vanha ”ekodiesel” Volvo V50 kulutti vuoden aikana?

Käytetty Volvo V50
Siinäpä yksi diesel-Volvo - Moottorin käyttötesti käytetyllä -V50.

Onko 2010-luvun tienoon ekodieselit oikeasti taloudellisia, vai onko erilaiset pienet e-kirjaimet mallinimissä vain harhaanjohtavaa markkinointia? Asiaan päästiin tutustumaan käytetyn Volvo V50 Driven parissa.

2010-lukua lähestyttäessä ekodieselit olivat nousseet muotiin, joka ei sikäli ole ihme, sillä polttoaineiden hintojen nousu oli trendi jo silloin. Moottori päätti noin vuosi sitten ottaa testiin käytetyn Volvo V50 Driven, jotta saataisiin selville onko sellaisella ajaminen oikeasti taloudellista, kun autolle on kertynyt ikää reilusti yli 10 vuotta.

Lähes 30 000 kilometrin jälkeen tankkauspäiväkirjan perusteella keskikulutus asettui lukemaan 5,57 l/100 km, mikä on Moottorin tähänastisista käytetyistä polttomoottoriautoista pienin lukema. Lähimmäksi pääsee Volkswagen Golf 1.9 TDI vm. 2009 lukemalla 5,8 l/100 km.

Pitää kuitenkin muistaa, että Volvon käyttötestiin mahtui enemmän talvikuukausia, ja autolla ajettiin enemmän moottoritiepainotteista ajoa. Todellisuudessa autojen välinen ero lienee siis hieman suurempi. Lisäksi Volvossa käytettiin talvisin ahkerasti polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, jollaista Golfissa ei edes ollut.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mahdollisuudet erittäin pieniin lukemiin

Mittasimme kulutuksen myös vakioiduilla ajolenkeillä. Maantiekulutus asettui lukemaan 4,6 ja kaupunkikulutus 5,8 l/100 km. Tasaisella 80 km/h -nopeudella Volvo ylsi vakuuttavaan 3,8 l/100 km -lukemaan. Tällaista kulutusta saa muilla vanhoilla dieselautoilla tavoitella pitkään – ja suurimmalla osalla hyvin todennäköisesti tuloksetta.

Käyttötestin alhaisin tankkausvälin kulutus oli 4,33 l/100 km ja korkein (poislukien ne tankkausvälit, joilla vedettiin peräkärryä tai autossa oli jokin kulutukseen merkittävästi vaikuttava vika) puolestaan 6,16 l/100 km. Tällöinkin kyse oli talvikelistä ja pätkäajosta – eli siihen sisältyi useita polttonestekäyttöisen lisälämmittimen käyttökertoja. Käytännössä Volvoa olikin mahdotonta saada kuluttamaan suuria määriä dieseliä.

Pieni kulutuskaan ei kuitenkaan aina tarkoita halpoja kilometrejä. Käytetyn Volvon vuoden kokonaiskustannuksiin palataan seuraavassa raportissa.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Kommentoi artikkelia