18.5.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: toista rinnettä ergonomian huipulle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun hyppää Volkswagen ID.3:n ratista suoraan käytetyn Golfimme ykköspaikalle, ei voi välttyä ajatukselta, että kehitys voi mennä turhan pitkälle. Vaikka Volkswagen Golfin viides mallipolvi (2003-2008) oli monessa suhteessa iso hyppäys neljänteen mallipolveen verrattuna, jäivät uudistukset sisätiloissa maltillisemmiksi. Mittaristossa ilmettä siistittiin tuomalla kello ja trippimittari samaan pienen monitoiminäytön kanssa, joten perustietojen lisäksi pystyttiin kertomaan myös muutaman sanan viestejä auton tilasta.Volkswagenin lehdistöautossa on suorastaan irroiteltu istuinten värissä.Silmää johdettiin muualle lähes ennallaan pysyneistä talousmuoveista alumiinilistojen avulla. Kojelaudassa myöhemmin tulevaa digitalisaatiota oireiltiin jo tupla-DIN-soittimella, vaikka näytöllä ei ollut paljoa kerrottavaa. Jos radio olisi pienempi, olisi Golfin sisusta kestänyt ajan hammasta vieläkin paremmin. Ilmastoinnin/lämmityslaitteen säätimet löytyivät tutulta paikalta tarpeellisella määrällä painikkeita ja säätimiä.Ohjauspyörään sai varustelun myötä muutamia painikkeita, mutta ne olivat ylellisyyttä, eivät välttämättömyys. Toisaalta turvatyynyn pakkaamisessa oltiin edetty jo nelos-Golfin hiukan pyöreiden tyynyliinarattien jälkeiseen aikaan. Keskuslukituksen ja sähköpeilien säätimien keskinäinen paikanvaihdos on varmasti sekin vaatinut lukuisia tunteja Wolfsburgin neuvotteluhuoneissa.Nelos-Golfin sisusta ei eronnut merkittävästi seuraavastakaan painoksesta.Siis auto, ilman konsteja ja kommervenkkejä. Kuljettajalle ajaminen koostuu lähinnä vaihteista ja vilkuista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi täydellinen, mutta lähempänäAikakoneen ovien ulkopuolella odottaa nykyhetki, jossa niin uusi Golf, sähköauto ID.3 kuin lukuisat muiden merkkien autot luottavat ohjauspyörän hipaisupainikkeisiin, hipaisureunuksella varustettuun kosketusnäyttöön ja digimittaristoon. Huonona päivänä matkamittarit, soittimet ja päällekäyvät ajoavustimet vaativat samojen valikoiden kahlaamista edestakaisin. Ilmastoinnin ja lämmittimien säätäminen edellyttää sekin seikkailua.Ajamisesta on tullut pahimmillaan väittelyä auton kanssa. Jopa vilkkuviiksen päähän sijoitettu parin napin vakionopeudensäädin on huomattavasti huonoja rattipainikkeita parempi ratkaisu.Vaikka käytetyn Golfin massiivinen automaattivaihteiston valitsin tuntuu nykyisin tilankäytöllisesti turhalta, ei vanhan kansanauton säilytyslokeroita voi silti moittia. Langaton latauspaikka älypuhelimelle ei toki haittaisi, samoin kuin Bluetooth-yhteys musiikin soittamista varten, sillä FM-lähettimet riepovat pitkiä matkoja (useiden radioasemien alueella) ajettaessa.Ergonomiassa on toki kyse pitkälti makuasioista. Toisille hyvä auto on yksinkertainen, toisille onni löytyy mahdollisimman suuresta tietoviihdejärjestelmän näytöstä, jotkut vaativat hyvän ja monipuolisesti säädettävän istuimen.Voisin kuitenkin ehdottaa noin vuotta 2014 monen tavallisen arkiauton tähtihetkeksi, jossa perustoiminnot ja useimmat mukavuusvarusteet elivät sulassa sovussa omissa lokeroissaan. Nyt monella valmistajalla on kiire hämärtää varusteiden rajoja yhä monimutkaisemmiksi järjestelmiksi, joita käytetään kosketusnäytön syövereistä.Tässä suhteessa vuonna 2008 valmistettu Golfimme on huomattavan paljon lähempänä huippua kuin niin moni uusi auto vuonna 2021. Kehitys kulkee eteenpäin, mutta suunta voi olla myös väärä.Yhtä kuitenkin kaipaa. Mittaristossa saisi näkyä nopeus ihan numerona lupiinimaisesti lisääntyvien nopeuskameroiden aikana.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Volkswagen, Eetu Kokkonen, Lauri AhtiainenLisää aiheestaAjatuksia autoista: Hipaisukytkimet koituvat vielä turmioksemme Autoilun aikakone: kun navigaattoreita ei ollut, mihin pistää karttakirja? Autoilun aikakone: kun VW Golf katosi Ikean pihassa Käyttötesti käytetyllä: miten valmistelimme Golfia parivertailuun uutta vastaan? Vanha Volkswagen Golf haastaa uuden parivertailussa – oliko ennen kaikki paremmin? Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?