18.5.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: toista rinnettä ergonomian huipulle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun hyppää Volkswagen ID.3:n ratista suoraan käytetyn Golfimme ykköspaikalle, ei voi välttyä ajatukselta, että kehitys voi mennä turhan pitkälle. Vaikka Volkswagen Golfin viides mallipolvi (2003-2008) oli monessa suhteessa iso hyppäys neljänteen mallipolveen verrattuna, jäivät uudistukset sisätiloissa maltillisemmiksi. Mittaristossa ilmettä siistittiin tuomalla kello ja trippimittari samaan pienen monitoiminäytön kanssa, joten perustietojen lisäksi pystyttiin kertomaan myös muutaman sanan viestejä auton tilasta. Volkswagenin lehdistöautossa on suorastaan irroiteltu istuinten värissä. Silmää johdettiin muualle lähes ennallaan pysyneistä talousmuoveista alumiinilistojen avulla. Kojelaudassa myöhemmin tulevaa digitalisaatiota oireiltiin jo tupla-DIN-soittimella, vaikka näytöllä ei ollut paljoa kerrottavaa. Jos radio olisi pienempi, olisi Golfin sisusta kestänyt ajan hammasta vieläkin paremmin. Ilmastoinnin/lämmityslaitteen säätimet löytyivät tutulta paikalta tarpeellisella määrällä painikkeita ja säätimiä. Ohjauspyörään sai varustelun myötä muutamia painikkeita, mutta ne olivat ylellisyyttä, eivät välttämättömyys. Toisaalta turvatyynyn pakkaamisessa oltiin edetty jo nelos-Golfin hiukan pyöreiden tyynyliinarattien jälkeiseen aikaan. Keskuslukituksen ja sähköpeilien säätimien keskinäinen paikanvaihdos on varmasti sekin vaatinut lukuisia tunteja Wolfsburgin neuvotteluhuoneissa. Nelos-Golfin sisusta ei eronnut merkittävästi seuraavastakaan painoksesta. Siis auto, ilman konsteja ja kommervenkkejä. Kuljettajalle ajaminen koostuu lähinnä vaihteista ja vilkuista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei täydellinen, mutta lähempänä Aikakoneen ovien ulkopuolella odottaa nykyhetki, jossa niin uusi Golf, sähköauto ID.3 kuin lukuisat muiden merkkien autot luottavat ohjauspyörän hipaisupainikkeisiin, hipaisureunuksella varustettuun kosketusnäyttöön ja digimittaristoon. Huonona päivänä matkamittarit, soittimet ja päällekäyvät ajoavustimet vaativat samojen valikoiden kahlaamista edestakaisin. Ilmastoinnin ja lämmittimien säätäminen edellyttää sekin seikkailua. Ajamisesta on tullut pahimmillaan väittelyä auton kanssa. Jopa vilkkuviiksen päähän sijoitettu parin napin vakionopeudensäädin on huomattavasti huonoja rattipainikkeita parempi ratkaisu. Vaikka käytetyn Golfin massiivinen automaattivaihteiston valitsin tuntuu nykyisin tilankäytöllisesti turhalta, ei vanhan kansanauton säilytyslokeroita voi silti moittia. Langaton latauspaikka älypuhelimelle ei toki haittaisi, samoin kuin Bluetooth-yhteys musiikin soittamista varten, sillä FM-lähettimet riepovat pitkiä matkoja (useiden radioasemien alueella) ajettaessa. Ergonomiassa on toki kyse pitkälti makuasioista. Toisille hyvä auto on yksinkertainen, toisille onni löytyy mahdollisimman suuresta tietoviihdejärjestelmän näytöstä, jotkut vaativat hyvän ja monipuolisesti säädettävän istuimen. Voisin kuitenkin ehdottaa noin vuotta 2014 monen tavallisen arkiauton tähtihetkeksi, jossa perustoiminnot ja useimmat mukavuusvarusteet elivät sulassa sovussa omissa lokeroissaan. Nyt monella valmistajalla on kiire hämärtää varusteiden rajoja yhä monimutkaisemmiksi järjestelmiksi, joita käytetään kosketusnäytön syövereistä. Tässä suhteessa vuonna 2008 valmistettu Golfimme on huomattavan paljon lähempänä huippua kuin niin moni uusi auto vuonna 2021. Kehitys kulkee eteenpäin, mutta suunta voi olla myös väärä. Yhtä kuitenkin kaipaa. Mittaristossa saisi näkyä nopeus ihan numerona lupiinimaisesti lisääntyvien nopeuskameroiden aikana. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Volkswagen, Eetu Kokkonen, Lauri Ahtiainen Lisää aiheesta Ajatuksia autoista: Hipaisukytkimet koituvat vielä turmioksemme Autoilun aikakone: kun navigaattoreita ei ollut, mihin pistää karttakirja? Autoilun aikakone: kun VW Golf katosi Ikean pihassa Käyttötesti käytetyllä: miten valmistelimme Golfia parivertailuun uutta vastaan? Vanha Volkswagen Golf haastaa uuden parivertailussa – oliko ennen kaikki paremmin? Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt