Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle

Toyota Prius

Ajettavuus ei ole ehkä ollut toisen sukupolven Priuksen suunnittelun keskiössä ja se myös näkyy. Mutta kyllä jotain hyvääkin sanottavaa ajettavuudesta löytyy!

Ostimme käytetyksi käyttötestiautoksi hiljattain lähes 300 000 kilometriä ajetun Toyota Prius -täyshybridin. Käyttötestin alkutaival on lähtenyt varsin vaivattomasti liikkeelle, lukuun ottamatta mittaristoon syttynyttä moottorin vikavaloa.

Edellisessä väliraportissa esittelimme Priuksen epätyypillisiä, jopa hieman outoja ratkaisuja. Tällä kertaa paneudutaan ajettavuuden ensituntumiin.

Taustatiedoksi muistutettakoon, että edellisen vuoden ajan käytettyjen autojen juttusarjassamme päätähteä näytteli Mercedes-Benz S124 250 D. Kyseinen ikoninen dieselfarmari oli viitisentoista vuotta Priusta vanhempi, mutta iästään huolimatta dieseltähti lumosi meidät etenkin laadukkaalla ajotuntumallaan. Rima ajettavuuden suhteen on siis Mersun jäljiltä varsin korkealla.

Jo avausraportissa pureuduimme Priuksen käsittämättömän huonoon ohjaustuntumaan. Ohjaus jää kaartamaan herkästi varsin kovissakin nopeuksissa, sillä se ei tunnu palauttavan rattia ”normaaliasentoon” juuri lainkaan. Tämä aiheuttaa sen, että jos normaalisti esimerkiksi risteyksen jälkeen ratti palautuisi oikein tehdyn ohjausgeometrian ansiosta kääntökulmastaan takaisin keskiasentoon, niin Priuksessa rattia pitää usein oikeasti veivata takaisinpäinkin. Todella ärsyttävä ominaisuus.

Myöskään ohjaustuntumassa ei ole kehumista, ja etenkin halvoilla nastarenkailla liukkaalla kelillä saa herkästi hukattua käsityksen, missä asennossa etupyörät tarkalleen ovat. Käytännössä ohjausta voisi sanoa käytetyn Mersun vastakohdaksi. Vaikka Mersun ohjaus ei ollut ehkä aivan tunnokkuuden huippu, se tuntui aina luontevalle ja palautti hyvin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lapsikin ihmettelee meteliä

Tunnustettakoon, että noin 25-vuotiaassa käytetyssä Mersussakin ohjaamoon kantautui aika paljon ääniä. Etenkin kovemmissa kiihdytyksissä vapaastihengittävä viitosdiesel tykkäsi ilmoittaa olemassaolostaan myös desibeleinä. Mutta Prius ei ole tälläkään osa-alueella ainakaan yhtään sen parempi.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat