29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Toyota Prius Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajettavuus ei ole ehkä ollut toisen sukupolven Priuksen suunnittelun keskiössä ja se myös näkyy. Mutta kyllä jotain hyvääkin sanottavaa ajettavuudesta löytyy! Ostimme käytetyksi käyttötestiautoksi hiljattain lähes 300 000 kilometriä ajetun Toyota Prius -täyshybridin. Käyttötestin alkutaival on lähtenyt varsin vaivattomasti liikkeelle, lukuun ottamatta mittaristoon syttynyttä moottorin vikavaloa.Edellisessä väliraportissa esittelimme Priuksen epätyypillisiä, jopa hieman outoja ratkaisuja. Tällä kertaa paneudutaan ajettavuuden ensituntumiin.Taustatiedoksi muistutettakoon, että edellisen vuoden ajan käytettyjen autojen juttusarjassamme päätähteä näytteli Mercedes-Benz S124 250 D. Kyseinen ikoninen dieselfarmari oli viitisentoista vuotta Priusta vanhempi, mutta iästään huolimatta dieseltähti lumosi meidät etenkin laadukkaalla ajotuntumallaan. Rima ajettavuuden suhteen on siis Mersun jäljiltä varsin korkealla.Jo avausraportissa pureuduimme Priuksen käsittämättömän huonoon ohjaustuntumaan. Ohjaus jää kaartamaan herkästi varsin kovissakin nopeuksissa, sillä se ei tunnu palauttavan rattia ”normaaliasentoon” juuri lainkaan. Tämä aiheuttaa sen, että jos normaalisti esimerkiksi risteyksen jälkeen ratti palautuisi oikein tehdyn ohjausgeometrian ansiosta kääntökulmastaan takaisin keskiasentoon, niin Priuksessa rattia pitää usein oikeasti veivata takaisinpäinkin. Todella ärsyttävä ominaisuus.Myöskään ohjaustuntumassa ei ole kehumista, ja etenkin halvoilla nastarenkailla liukkaalla kelillä saa herkästi hukattua käsityksen, missä asennossa etupyörät tarkalleen ovat. Käytännössä ohjausta voisi sanoa käytetyn Mersun vastakohdaksi. Vaikka Mersun ohjaus ei ollut ehkä aivan tunnokkuuden huippu, se tuntui aina luontevalle ja palautti hyvin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLapsikin ihmettelee meteliäTunnustettakoon, että noin 25-vuotiaassa käytetyssä Mersussakin ohjaamoon kantautui aika paljon ääniä. Etenkin kovemmissa kiihdytyksissä vapaastihengittävä viitosdiesel tykkäsi ilmoittaa olemassaolostaan myös desibeleinä. Mutta Prius ei ole tälläkään osa-alueella ainakaan yhtään sen parempi. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!